Fulkemisten
Fulkemisten: Vad ska du ha i nya stommarna? Lådor? I så fall passar inte faktums hålmall som ju är 32 mm mot nya lådan maximera som behöver 50 mm. Annars är det bara att kapa Metodstommarna i överkant. Har gjort det och det var enkelt. Annars mistänker jag att någon av de andra kökstillverkarna har stommar i Faktums mått med då med hålmall på 32 mm.
1 svar · 6,6k läst
M
Mikasw: 5 cm takanslutning blir snyggt och bra om man inte för designens skull vill ha mera. 500 mm mellan skåp och bänk är väl standard men sen brukar man ha en ljusramplist under skåpen och då blir det 420-450 mm mellan list och bänkskiva så det är inget problem. Bänkbelysningen kan fällas in i en täckskiva under skåpen om man vill spara höjd.
8 svar · 3,7k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: Hej, Iofs inte i stockholm men ABC-lack i Göteborg har en prislista/excel-ark på sin hemsida som du kan använda som referens. Vi anlitade dem till de priserna och blev nöjda.
1 svar · 3,9k läst
Raceman
Raceman: Ni kanske har några andra alternativ?
17 svar · 7,8k läst
·
A
AndersS: Glöm inte el om du behöver dra om matning till ugn och häll, ev. justering av VVS.
8 svar · 3,9k läst
F
Anonymiserad 137805: vitsen med ikeas maskiner är att det följer med en distans mellan maskin och bänkskiva så allt är liksom klart med en gång och medföljande mall kan användas för att markera ut fästen mm.
4 svar · 7,2k läst
·
e02jr
e02jr: Har ingen aning vad det kostar på http://www.kungsprofiler.se/galler/ men man kan ju få valfri storlek ser det ut som. Annars kan man, om det är ok med skarvar ta https://www.byggmax.se/modulgaller-mellanstycke-1501-habo-vit-p6417087 och https://www.byggmax.se/modulgaller-%C3%A4ndstycke-1500-habo-vit-p6417089 Annat alternativ kanske är 2st https://www.bauhaus.se/kylskapsgaller-vit
3 svar · 14,0k läst
Bronken
Bronken: Det fanns ju inga kretskort i denna maskin :-(. Endast ett väldigt simpelt - för sladdarna från knapparna - men ingen säkring. Så jag fick skruva ihop allt igen och ... ... nu funkar den igen !?!?! :-)
11 svar · 7,0k läst
·
T
Tohan: Cylinda Ronda 90 såg jag de..
2 svar · 2,1k läst
·
W
Wjarnil: Tack för all input!
6 svar · 9,0k läst
·
J
jowal: [citat] Jag tolkade inte det som någon kritik! Är bara glad att du/ni tar er tid att lämna feedback. Huset har redan ett färdigt kök, så skafferiet är snarare pricken över i :)
8 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det tror jag nog inte att du kan utan orsaken till knarret är något problem med det som finns under plastmattan så man måste ta bort plastmattan och styva upp bjälklaget (eller undergolvet eller vad som nu finns under plastmattan). Eftersom plastmattor brukar vara limmade kan man inte vara säker på att det går utan att mattan blir skadad.
1 svar · 739 läst
K
kdh: Tack slurppe99 för rådet. Nu är fläkthastigheten perfekt
3 svar · 2,4k läst
T
tergo: där skall vara 30 mm mellan rör och virke
5 svar · 2,5k läst
·
T
tergo: ev marbodal
2 svar · 1,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Går det inte dra kanalen i sidled i köket?
1 svar · 927 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Vi har gjort tvärtom och det gick utmärkt! Gamla Ballingslöv-luckor (1999) och gamla modellen Ikea-skåp (2008) Det var på gamla goda tiden när Ikea hade samma standardmått som alla andra...
1 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: 6mm skruv i nylonplugg skulle jag använda.
1 svar · 1,9k läst
M
MVE: Har inte använt den ännu. Jag installerade den i förmiddags kan återkomma nångång när jag stekt nåt riktigt osigt.
14 svar · 3,8k läst
·
N
Anonymiserad 137805: dessa röstar oerhört snabbt utomhus
5 svar · 6,3k läst
H
hempularen: Jag tolkar att detta gäller i Norge? Finns ju risk att lagar o regler sklijer en del mot Sverige. vem som ansvarar för mätningen är ju lite svårt att säga om man inte vet hur köpeavtalet är formulerat, och vilken entreprenadstyp du hade för detta. har du ex. en totalentreprenad, så ansvarar entreprenören för den total funktionen. Men även då finns nog en risk att om din måttsatta
2 svar · 6,2k läst
H
hempularen: men bara en kontrollfråga: Var det byggfirman som installerade hällen inom ramen för entreprenaden? Eller kan byggfirman hävda att de byggt ett kök enligt anvisningarna från kökstillverkaren. Om installationen av hällen inte var del av deras entreprenad, så är det inte säkert att de gjort något fel.
11 svar · 10,9k läst
·
tttomten
tttomten: Ett vanligt ventgaller brukar ha ungefär det så det blir nog bra. Allt blir ju kompromisser med livslängd kontra praktiskt/estetik, det ultimata hade väl varit fritt stående med ordentlig lufttillgång men det är kanske inte så praktiskt
3 svar · 3,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Ok... ja själv använder jag aldrig den utan borrar och skruvar bara genom den som sitter i ryggen.
11 svar · 4,2k läst
P
Anonymiserad 122206: [citat] Fine, det jag menade var att IKEAs skåp inte är 70cm djupa och att bland vanligt folk, pratar man om 60cm djupa skåp, även om det skiftar på centimetrarna. Standarden säger ungefär: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
8 svar · 2,3k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: De flesta silikontyper på marknaden tål den "lilla" värmen där blir och brukar ofta fungera hur bra som helst. Jag har inte på 15år hört om en enda kund som haft problem med att deras bänkskiva svällt där jag sågat ut för hällen och tätat med silikon. Den du använt tåler inte mer än 150grader och det gör de flesta silikontyper. Den kanske tvärtom tar längre tid att genomhärda
2 svar · 1,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Man ska normalt sett efterstryka försiktigt när man dragit bort tejpen så att de kanterna lägger sig ner. Säkert vattentätt bakom ändå men risken är att smuts och annat fastnar i denna "fickan" och silikonen kommer att gå sönder och bli taggig med tiden men du kan lika gärna byta den då som nu i så fall.
4 svar · 1,2k läst
·
J
Jensa86: Lite svårt att förstå vad "bakom vedspis" innebär men om det är någon form av extern spis med lite utrymme bakom så kommer alla metallsorter som du skulle kunna få för dig att använda till detta fungera.
3 svar · 2,2k läst
G
gafia: [citat] Som tex?
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.