Kök
seniorkonsult: [citat] Boverket BBR5:43. En rek men om man har en annan lösning så ska man ”visa att den uppfyller kraven”.
Soppatorsk: [citat] Putsen var inte lös vid överskåpen, så hade man bara tagit bort lös puts och sedan jämnat till och ev 6mm gips så hade allt varit ok. Du har de gjort en riktigt slarvjobb
Paul-Staffanstorp: Rekommenderar alltid att ta bort gamla plastmattor med lim och skit som kan avge mindre behagliga dofter med tiden om man låter dem ligga. Lägg sedan foam och laminatgolv och använd droppskydd ovanpå det under diskmaskin samt kyl/frys.
magnu: Enklast är väl att kapa lådhurtsen i bakkant. Med lite tur ska det nog fortfarande finnas plats utan att lådorna slår i väggen. Eftersom man kapar i bakkant behöver det inte bli jätterakt. Om du vill använda monteringslisten får du borra nya hål på insidan av stommen
Duttarmajster: Jag kan verkligen rekommendera stockholmsindustrilack.se i Högdalens Industriområde. Jag lämnade in våra gamla köksluckor och lådor med sprucket faner från 60-talet och dom kom tillbaka helt släta och perfekta i den färg vi valde. 5 år senare fortfarande inget att klaga på. Dom har en prislista att följa och du behöver väl inte tänka på mer än vilken färg och glans du ska ha.
Kana2034: Hej, Jag har monterat bort fläktskåpet i köket och tagit bort ventilationsrör etc. som var monterat till. Kvar återstår en kort bit ventilationsrör med diameter på 10 cm som sticker ut ur väggen. Röret fortsätter in i väggen till andra rum osv. Ser ut som att man en gång i tiden har spacklat eller cementerat runt röret så min tanke är att jag sågar bort biten som sticker ut
Leeten: Oj! Missa vad du skrev längst ner. Så då är det bara riva ner å jämna ut helt enkelt?
Blocket: [citat] Bra tips! Jag tänker ändå testa varianten med gipsputs då det känns som mindre jobb :) är lite annat jobb kvar att göra innan det är dags för gipsen bara :)
BirgitS: [citat] Det är hos oss inte helt ovanligt att någon böjer sig ner för att t.ex. stoppa in något i diskmaskinen och sen när man rätar på ryggen slår huvudet i luckan ovanför för att den just står rakt ut i stället för att vara mycket öppen. Det är alltså en fördel med luckor som kan öppnas mer än rakt ut (90 grader). Med en lucka som kan öppnas mer behöver man inte heller
Mitjelin: Såhär fina bänkskivor fick jag när jag måttbeställde från Ikea...:thinking: [bild]
Charlotte Edvinsson: [citat] Hej. Vad blev det för lösning för dig?
AndersS: Går alltid att fixa, ofta ges en generell rekommendation men sedan måste man utgå från respektive produkts konstruktion. En induktionshäll har ofta fläktar, var sitter de och så även ugnar. Vissa ugnar har t.ex. lägre överdel än själva fronten. Och om man är osäker brukar tillverkare kunna ge ytterligare råd. Vissa utgår t,ex, från att bänskskivan ska vara minst xx mm, men har
Ante_T: Hej BirgitS Tack ,Jo jag har tänkt den tanken, som du skriver får man ju yta för kläder och skor där. och då kan jag dra klickers hela vägen framför kaminen Win win...
BirgitS: Det du beskriver är fullkomligt normalt. Inte känner man någon värme från dagens ugnar på en halv meters avstånd utan att öppna luckan. Ugnar ventileras framför allt längs väggen.
Alfons3301: För ljusstark men inte dimbar led så finns dessa i olika längder https://www.hornbach.se/shop/MALMBERGS-LED-ljusrorarmatur-mini-alfa-22W-230V-1450-mm-vit/6385871/artikel-detaljer.html Kakel går att måla om man vill, med rätt färg. Ibland kanske man kan hitta billiga köksluckor eller bortskänkes på blocket. Jag lämnade in luckor för omlackering för några år sedan, då kostade det ca
BirgitS: Om du vill ha mer förvaring eller har fina saker att visa upp kan ett vitrinskåp som är glasat även på sidorna fungera bra utan att förta känslan av luftigt och öppet. Typ: https://sagers.se/butik/matrum/vitrinskap/falsterbo-vitrin-150/
Evamag: Vi har en Siemens med inbyggd fläkt. Fungerar mycket bra och klarar bacon utan några problem. En ssk är att det är begränsat utrymme för mycket breda stekpannor men har man inte det behovet så super. Vår är med kanal med utblåst. Variant finns även med kolfilter.
tttomten: [citat] Benen tar 125 kg/ben.
lopec: Fungicider skall dock vara aktiva i färg några år (förhoppningsvis) och förhindra mögel i färgen... Aktiveras av värme/fukt-förändringar eller dylikt. Flügger Window Produktanvändning Täckning, fönster och dörrar. Kan i samband med behandling av fönster och dörrar även användas på insidan. Underlaget ska vara grundat eller tidigare behandlat. OK för inomhus på lite mer
Mikael_L: Nu idag har jag fått fläktmontaget helt klart :thinking: :giggle: (nästan ! :surprised:, 2 skruvar är borta och har ersättare tills vidare, men det blir kanske permanent dock). Jag började, enligt fleras tips, med att sätta fläkten på 65 cm över spisen (vars översida ligger 90cm ög). Och så målade jag väggar lite tillfälligt och använde köket ett par år, medan vi funderade på
JuggeH: Vi har bänkskivor i bok sedan ett antal år. Snyggt, lättskött och relativt tåligt. Brukar slipa av och slabba på lite ny hårdvaxolja varje eller vartannat år. Tar en timme eller två. Inga problem med fläckar vare sig vid diskho eller häll. Vanligt bondförnuft räcker; torka upp om du slabbar.
nimhed: Det är ju helt galet vad fixar-entusiasmen störtdyker, när prylen man ska fixa ändå fungerar hjälpligt. På grund av att vanlig över och undervärme fungerar har det inte hänt ett skit i denna fråga. Jag ber att få återkomma.
Mick13: [citat] Jag är intresserad, mest av nyfikenhet hur man får i hop det.