Kök
Mick13: [citat] Jag är intresserad, mest av nyfikenhet hur man får i hop det.
Anonymiserad 137805: Det är namnet på glas tillverkaren Rätt produktnummer finner du på undersidan
Nymackan: Jag har monterat in flera av Fixlines lådinsatser och varit mycket nöjd med både kvalité och resultat. De säljer även besticklådor och skärbrädor som är kanonbra och snygga. Har bara positiva erfarenheter + att kommunikationen är snabb, trevlig och proffsig. Alla mått står klart och tydligt i deras shop så det är lätt att beställa rätt. Jag kan verkligen rekommendera FIXLINE
1903: [citat] Tack, men jag gick vidare och beställde en ny stos som har likadan anslutning på båda sidor om plåten. [bild] Detta var ursprungsmodellen, jag trodde man kunde föra in en nippel, el rör på andra sidan så att man kunde föra på röret från fläkt, samt trycka in ovan utstick in i imkanalen. Men det fanns ingen urfasning att sticka in i. Jag skulle behövt ett 110 rör typ.
Magnussons2019: [citat] Hahaha, ja det kan ju stämma. :thinking:
Blaxtar: [citat] Ja det lutar nog åt att det blir en Franke. Hade hellre velat ha en Thermex men kan inte hitta pris på den någonstans i utförande för centralventilation (den jag länkat till ovan skall finnas som centralventilation). Fjäråskåpan är sjuuukt snygga men priset började på >10000:-
Paul-Staffanstorp: Kan bara hålla med dig och visat känns det som överkurs. Ska ju brinna ganska länge innan det tar sig förbi kakeln dessutom. Känner mest att jag vill göra det så bra det går då jag utför arbete och tar betalt för mina tjänster. Såg nu det vart en gammal tråd som dök upp i mitt flöde... sorry
tttomten: Aha, trodde du undrade om utrymmet mellan under/överskåp. Det gör dock ingen skillnad här. Ikeas kök som du sätter med skena är suveräna, bara att borra upp, justera in skenan o häng upp skåpen. Skippa osb, bättre att sätta det direkt i väggen.
En apelsin: Jag tror du tänker rätt. Där jag bor nu gjorde jag en stor köksrenovering själv. Rev allt. Lärde mig kakla (så fantastiskt kul! Gav mig på ett helt badrum sen). Satte in ett nytt ikeakök inkl vitvaror. Stommar och luckor är fortfarande superfina efter 7 år, men ikeas usla häll gav upp efter 5 år, diskmaskinen bara krånglar och kylen är utbytt mot riktiga grejer. Sen går det ju
Fröken Händig: Har nyss totalrenoverat köket (inkl lagt in golvvärme). För mig föll valet på vinylmatta. Skönt att gå på. Håller bra och lätt att torka av. Och helt knarr o gnisselfritt oavsett hur många år som går. Har knarriga ekparkett golv i nästan hela huset. Samt ett knarrigt klickgolv i hallen. Klinkers är så hårt och blir halkigt om det kommer vatten på (har klinker i hela källaren)
Jocke Best: Fantastiskt att du frågar om att sätta upp en tv i köket då det inte går att sätta upp ett fönster men i hälften av förslagen får tipset att sätta upp ett fönster, men det är säkert välmenande. Samsung har ju sin serie the frame, som kanske skulle funka. Den har ju redan en ram och blir därmed ganska lik ett fönster om du får in den i ett lite större utrymme. Kanske i största
Burt: [citat] Har haft både ballingslöv och marbodal och jag är inte nöjd med ballingslövs linjer passform och många felbeställningar som dom inte vill stå för. Marbodal inget att klaga på.
Johan Enander: [citat] Slipa av allt och köpa Osmo. Det är som en dröm. Lätt att applicera, jämnt resultat. Skurnylon, ganska mycket olja. Låt suga in. Polera med trasor efteråt. Behöver nog 3 lager iaf
klimt: Tack för alla svar. Nu är vårt kök klart och jag har facit. För min del var det enklare att stå till höger om diskmaskinen vid urplockning. I början kändes det väldigt bakvänt men man vänjer sig.
mlkjhr: Fibo kitchen board är ett alternativ, lätt att sätta själv och finns i många färger och mönster.
JohanLun: Panel och list kan verkligen rekommenderas. Av byggvaruhus verkar alla slutat med vettiga foder och lister. Fredells hade, vet inte om de har kvar efter att blivit uppköpta... Vi hade en tredelad krönlist upp till tak för att ta upp att avstånd mellan tak och golv inte alltid är 100% konstant. Vår levererades av åraslöv kök med köket och de har mycket bilder på sin hemsida hur det kan
tarevarg: Det är de små ventilerna som gör skillnaden, dvs om de är anpassade till stadsgas eller tub. Själva spisen går bra till vilket som.
Petrovski83: [citat] Så fick det bli, tack för tipset. Lite halvdålig info från epoq hur man ska lösa allt med passbitarna
Anonymiserad 137805: Ja mottrycket i rör och rörböjar skorsten mm. Påverkar ljudnivån påtagligt. Dessutom så märker man att Högre varvtal inte ger ökat sug. Eftersträva raka rör alltid
H_C: [citat] Tack, ja, nu när ni skriver det så ser det ju bra ut :) Elektrikern och målaren som var här efteråt var båda överens om att de var felmonterade. Jag blev så inställd på det själv också. Ja, haha, innan vi köpte lägenheten i våras tillhörde den Ulla 90+, som spenderat de senaste åren på ålderdomshem. Så det var lite att göra. Får starta en egen tråd med fler bilder
Snailman: [citat] Det blev att jag använde en sådan här sågstativ som på bilden med ett metallblad, sågade ett v- spår i en träbit och la benet i, spände fast benet i klossen med en tving, och sågade, ville bli lite snett, så efter ett tag så kom jag på att rotera benet lite grand så att det blev sågat som en försänkning runt om benet och sedan fortsätta så, då blev det i vinkel.
InsidersUnited: Finns på beställning hos vilken mindre kökstillverkare som helst. Men det är tyvärr inga Ikeapriser. Men undviker du exklusiva träslag ( om du ändå ska olja/pigmentera) så behöver det inte bli så blodigt. Furu blir faktiskt grymt fint med lite olja inarbetat. Annars skulle jag leta och kolla på Ikea hack sidor, finns mycket fula saker som blivit fina.
BirgitS: Visst kan man göra som du vill bara du ändå får en tillräckligt lång sammanhållande bänkyta för diskho och häll med bänkyta på båda sidorna av båda delarna, minst 80 cm mellan diskhon och hällen. Ett sätt är att ha kyl och frys i ena änden, närmast diskhon, och sen ha ugn och mikro i andra änden närmast hällen. Det är praktiskt att ha bra uppsikt över både häll och
Madjoh: Hej Ska sätta upp en vinklad köksfläkt från siemens på en kaklad vägg utan regel bakom, är bara en enkelgipsskiva. Vad behöver jag för att det ska hålla?
Paul-Staffanstorp: [citat] Väldig skillnad på sten och trä som rör sig... ;) Dessutom limmas sten med speciellt stenlim. Beroende av var du bor TS så kan du köpa den hjälpen billigt på bla. Hornbach. (y);)
PudelSvensson: Hej Paul Tack för dina svar dom var mycket värdefulla. Sockerbitarna är inte ett tecken på arbete på egen hand, utan bara ett sätt att undvika strömförande kablar. Vi har bara tagit bort dosorna och satt sockerbitar på ändarna när strömmen var bortkopplad. Nu får vi kontakta en elektriker för att koppla dosorna ovanför kaklet. MVH Ulf Svensson
Lopex: Vet att silstones 20mm "klarar" 150grader men ytan blir förstörd, är ju lim blandat med kvarts, min vän har något ikea skiva, ställde en varm kastrull på bänken och den sprack rakt av på djupet!