7 827 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Renovera kök - bo kvar hemma?
Sida 1 av 2
Ni som renoverat kök, hur löste ni vardagslivet under renoveringstiden? Bodde ni kvar hemma el fixade ni nåt tillfälligt boende? Hur lång tid tog er renovering (antal veckor)? Vi ska göra en totalrenovering av hela köket, är lite osäkra på hur vi ska lösa det praktiska, lär bli ganska rörigt här hemma...
För oss var det nest viktiga att behålla kylskåpet. Det gamla åkte inte med vid rivning utan ställdes upp i ett rum. Utan kylskåp blir det tufft. Annars klarar man sig långt med kylskåp, mikro och papperstallrikar.
Vi höll på i ca 1,5 år. Slängde ut allt från badrummet och installerade ett provisoriskt kök utan fläkt där. Den nya köksinredningen stod i 12 månader i vardagsrummet. Hade grytförvaringen på trappen utanför, väderskyddad med byggplast. Hade 2 barn i förskoleåldern då. Allt går. Vi är fortfarande gifte och barnen har inte tagit skada.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi ställde ut kyl och mikro i hallen, drog ut spisen till mitten av rummet och lade golvet i två omgångar. Diskmaskinen fick också stå mitt i rummet.
Lyckades planera så att vi bara var utan vatten och avlopp en helg, diskade i handfatet då. Vi planerade ju så att vi inte rev allt på en gång, utan i etapper. Det är väl svårt att göra om man tar in hantverkare, men jag gjorde allt själv.
Det tyg väl kanske fyra-fem veckor totalt.
Ett tips är att inte försöka steka falukorv utan spisfläkt...
Lyckades planera så att vi bara var utan vatten och avlopp en helg, diskade i handfatet då. Vi planerade ju så att vi inte rev allt på en gång, utan i etapper. Det är väl svårt att göra om man tar in hantverkare, men jag gjorde allt själv.
Det tyg väl kanske fyra-fem veckor totalt.
Ett tips är att inte försöka steka falukorv utan spisfläkt...
10 veckor tog det, var på sommaren. En del grill förstås men gjorde iordning med kokplatta och micro i groventrén där det redan finns en diskbänk. Ställde även dit diskmaskinen bredvid diskbänken där jag egentligen har en smatt för förvaring av vinterkläder. Tömde förvaringen på banankartonger och ställde alla köksgeråd i hyllorna.
Det viktigaste var såhär i efterhand diskmaskinen. Det gjorde att det inte blev så mycket ute/hämtmat som vi trott, superskönt faktiskt. Jag tror att man bör ordna en hållbar lösning under en längre period. Annars blir det att man hetsar igenom ett köksprojekt och man blir besviken. Bänkskivor och annat kan det vara leveranstid på, skåpsluckor kan vara fel färg på, vitvaror kan vara transportskadade eller trasiga osv. Det är viktigt att köpa sig tid och tålamod, diskmaskinen var en sådan "dealsealer" för mig, det gjorde att jag kunde lägga 350 h på köket och handbygga skåp i massivträ, alla lösningar blev genomtänkta och jag är för en gångs skull helt nöjd med ett projekt.
Det viktigaste var såhär i efterhand diskmaskinen. Det gjorde att det inte blev så mycket ute/hämtmat som vi trott, superskönt faktiskt. Jag tror att man bör ordna en hållbar lösning under en längre period. Annars blir det att man hetsar igenom ett köksprojekt och man blir besviken. Bänkskivor och annat kan det vara leveranstid på, skåpsluckor kan vara fel färg på, vitvaror kan vara transportskadade eller trasiga osv. Det är viktigt att köpa sig tid och tålamod, diskmaskinen var en sådan "dealsealer" för mig, det gjorde att jag kunde lägga 350 h på köket och handbygga skåp i massivträ, alla lösningar blev genomtänkta och jag är för en gångs skull helt nöjd med ett projekt.
3v i Thailand. Kom hem till nästintill färdigt kök. Krävdes noggrann planering innan med snickarn o alla inblandade. Och en firma jag litar helt o fullt på. Hade svärfar som tittade till bygget då o då.
Redigerat:
Vi höll på i 5 månader med vår renovering. Dock hade kvar spisen kvar så att vi kunde värma mat. Åt på engångsmaterial.
Vi har restaurang så därför va det smidigt att bara värma till men att laga mat under denna tiden hade inte funkat.
Vi har restaurang så därför va det smidigt att bara värma till men att laga mat under denna tiden hade inte funkat.
2 veckor på sommaren.
Lånade en dubbel kokplatta och lyfte ut den i uterumet tillsammans med kylskåp och micro.
Med lite färdiga middagar i frysen som stod i källaren så gick det utan större problem.
La ny klinker i hela köket och hallen så den fick läggas i omgångar då toa och sovrum låg innanför.
Så köket på en vecka och nytt tak och golv på en.
Lånade en dubbel kokplatta och lyfte ut den i uterumet tillsammans med kylskåp och micro.
Med lite färdiga middagar i frysen som stod i källaren så gick det utan större problem.
La ny klinker i hela köket och hallen så den fick läggas i omgångar då toa och sovrum låg innanför.
Så köket på en vecka och nytt tak och golv på en.
Nyss dragit igång hemma. Gör det mesta själv. Några få timmar på helgerna. Har förlikat oss med att tidplanen blir typ 6 månader och att vi kommer att leva i ett mindre kaos ett tag. Endast två vuxna och inga barn och alltså inga större partyn hos oss på ett tag.
Rätt öppen planlösning så det drar med sig en hall, ett trapphus och en korridor som också får ny el, nytt golv, nytt gips på väggar och reglat för nytt undertak.
har börjat i änden i hall och korridor längst bort från själva köksdelen och jobbar oss i små etapper närmare köket.
Än så länge är gamla köket nästan orört men planen är att succesivt downsizea köket. Köksutrustning som inte används dagligen packas ner i källaren och skåp för skåp åker ner. Framåt våren kommer bara små delar av gamla köket stå kvar som ett pentry längs en kortvägg och vara utrustad med porslin och bestick för två personer. Alla övriga väggar kommer då att vara spacklade och klara för ytskikt och köksmontering. Lagom till grillsäsongen börjar så kommer de sista delarna av köket åka ut och papperstallrikarna plockas fram så kör vi sista rycket.
Rätt öppen planlösning så det drar med sig en hall, ett trapphus och en korridor som också får ny el, nytt golv, nytt gips på väggar och reglat för nytt undertak.
har börjat i änden i hall och korridor längst bort från själva köksdelen och jobbar oss i små etapper närmare köket.
Än så länge är gamla köket nästan orört men planen är att succesivt downsizea köket. Köksutrustning som inte används dagligen packas ner i källaren och skåp för skåp åker ner. Framåt våren kommer bara små delar av gamla köket stå kvar som ett pentry längs en kortvägg och vara utrustad med porslin och bestick för två personer. Alla övriga väggar kommer då att vara spacklade och klara för ytskikt och köksmontering. Lagom till grillsäsongen börjar så kommer de sista delarna av köket åka ut och papperstallrikarna plockas fram så kör vi sista rycket.