I vårt nyinflyttade hus har tidigare ägare haft någon form av barnlås på luckorna. Det är Ikea högblanka luckor (skitsnygga 2006) och jätteblaffor med dubbelhäftande tejp med ”skum” emellan. Vad är bästa sätt att ta Bert detta med. Ja vi borde byta luckor.....
Med vänlig hälsning, Rickard
 
Biltemas Label Off funkar fint för limrester.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vissa klistermärken släpper lättare om man värmer med en hårtork.
 
Vanliga tejprester kör jag med Label off, gnuggar med nagel och ett drag med microfibertrasa så blir det bara lite sämre.
Dock biter det inte på skummet i den dubbelhäftande. Får prova hårfön och pilla mer
 
Det fungerar precis lika bra med endera kemisk ren bensin eller vanlig ”blå” alkylatbensin, eller för den skull vanlig blyfri 95, på en trasa
 
På tejpklister brukar annars vanlig matolja fungera bra tillsammans med en för ytan lämplig svamp/trasa.
I det här fallet får man nog avlägsna så mycket fysiska rester man kan på det sätt som går (skära, slita, dra) så man kommer ned till just klistret.
 
Jag brukar lyfta tejprester med ny tejp. Kraftig pakettejp tar med rätt mycket.
 
För att få bort skumlagret så skulle jag använda en klick-skrapa med rakblad. Då kan du karva bort eländet så nära själva skåpsluckan som möjligt, så får du mer rena limrester att jobba med.
 
Värm och riv bort sedan matoljapå limmet. Jag brukar köra olivolja
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.