F
Hej, det är blött i botten på kylskåpet, letar vidare och märker till min fasa att det sipprat ut vatten vid dörrens innerkant, intill väggen i köket. Parketten under är förstörd och jag kan bara gissa hur det ser ut under den. Gjensidge Försäkringsbolaget har nekat min vatten skada. Så det är jag kommer att betala själva. Det är bara under kylskåp och frys. Hur kan jag fixa? Hur mycket det kostar om jag fixar från en företag privat.

/Ahmad

Om du tar en bild på skadan och parketten så blir det enklare att komma med något råd/förslag.

• Gilla
Samppa
  • Laddar…
Förmodligen är det bara en kosmetisk skada om det inte har pågått i många månader. Dra ut kylen och låt det torka.
Sen ser du till att rensa kondensavloppet nedtill i bakkant inuti kylen så att vattnet kan rinna ut rätt väg istället för ut på golvet.

• Gilla
Samppa och 1 till
  • Laddar…
F
E etompau skrev:
Om du tar en bild på skadan och parketten så blir det enklare att komma med något råd/förslag.
Tack, kommer att skicka bilden snart.

Rensa hålet på insidan av kylen där kondensvatten ska rinna ut. (om jag förstår din beskrivning rätt)

Golvet byter du själv. Kapa bort det som blivit fuktskadat och lägg in nytt.

Som tur är är det under kylen och inget som syns, så du kan kosta på sig ett eget försök och se om du blir nöjd innan du tar dit en hantverkare.

• Gilla
ymmij12 och 1 till
  • Laddar…
F
L Låset skrev:
Rensa hålet på insidan av kylen där kondensvatten ska rinna ut. (om jag förstår din beskrivning rätt)

Golvet byter du själv. Kapa bort det som blivit fuktskadat och lägg in nytt.

Som tur är är det under kylen och inget som syns, så du kan kosta på sig ett eget försök och se om du blir nöjd innan du tar dit en hantverkare.
Du är rätt. Jag har redan rensat hålet och nu flyttar kyl och frys så plats kan torka ut. bara problemet är hur man kan ta bort golvet och sen lägga in bara en platta.

Behöver du ta bort golvet?

F
hej har två bilder.

• Delad bild av ett köksskåp bredvid en diskho och en närbild av en elementskyddsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka och mögelskador under köksskåp med synligt mörkt trägolv och vit skåpdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det är bara att kapa bort golvet och lägga dit nytt. Det är osannolik att det tagit sig genom golvet till spånskivan eller vad du har där under. Du märker hur det ser ut när du tar bort golvet

• Gilla
Farooq
  • Laddar…
Sen kan du fundera på droppskydd under som är lite större/djupare.
Problemet här är att kondensvatten kommer mellan plasten och golvet, och det kan inte torka.

P
Det är därför man av självbevarelse inte använder dessa plastunderlägg

L Låset skrev:
Sen kan du fundera på droppskydd under som är lite större/djupare.
Problemet här är att kondensvatten kommer mellan plasten och golvet, och det kan inte torka.
Bättre tycker jag att lägga lite våtrumsmatta och sen bleka bort de svarta som sticker ut med oxalsyra. Sen mår de flesta kylar frysar bra av en större spalt baktill så om plats finns flytta ut dem 5 cm så syns inte de svarta i framkant.

electroluxaren skrev:
Det är därför man av självbevarelse inte använder dessa plastunderlägg
Ja, har man inte ett skydd som fyller sin funktion, så gör det bara saken värre.

• Gilla
Farooq
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.