Kök
Leif i Skåne: Den gamla spisen är den 380V 3-fas? Ett foto av märkskylten kan hjälpa. En möjlighet för en elektriker är att ändra en en 3-fas till 2-fas + nolla genom att byta funktion på en ledare från att vara fas-ledare till att bli noll-ledare. Är det en spis med ugn kan man bygla ugnen till en av de faserna, och då klarar man sig på 4 ledare genom en omkoppling och ommärkning i elcentralen.
Jensa86: Den behöver ju inte vara rund på utsidan så en enkel fyrkantslist eller liknande som är 21mm som går att pilla in under eller sätta emot. Ifall det skulle behövas kan du ju då foga/spackla det lilla hålet där avrundningen är.
bridgeman: Blev några mindre hål i bänkskivan, vad reparerar man dem med? Har ingen betong kvar hemma. Och mönstret från armeringsnätet, vad gör man åt det?
Disneygrisen: [citat] Tack för svar :) den är skruvad tack o lov!
Ladobram: Köpt hus, hörnskåp fungerar ej, fått bryta upp ett, med karusell, fastnat, fabrikat ninka, får ej till justeringar för att få det att funka, någon mer som haft problem? Tror felmonterat.
Åsa Lund: Allmännyttan använder dem, aldrig hört att de gör ett dåligt jobb
gone_fishing: Räcker troligen med en lätt våtslipning.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det går inte att svara på din fråga tyvärr eftersom det beror på var du köper dina köksskåp, vilka luckor du väljer och hur mycket arbete du gör själv osv.
sudo: [citat] Man kanske använder kontaktlim och tvingar i hobbyverksamhet eller små snickerier, men inte vid fabrikstillverkning. Där används smältlim (EVA eller PO) i genomlöps- eller CNC-maskiner i vanliga fall, eller till och med PUR alternativt laser/plasma om man vill ha ännu högre kvalitet och optisk nollfog. Jag har personligen aldrig sett en i det närmaste osynlig fog när
abelv: Är det nån som vet om det finns spishäll med två plattor som går att använda med två vanliga stekpannor/kastruller. De jag har kollat på (inte så många, mest kikat online) verkar ha plats bara för en stor och en mindre, men jag känner att det borde finnas sån som är bättre designat. Om plattornas mitten är runt 25 cm ifrån varandra så borde det få plats, detta skulle innebära
krilbe: Hej! Vi funderar på hur vi ska bygga om vårt kök. Nuvarande lösning har spisen i en köksö, med en fläktkåpa som hänger ner från taket. Dels funkar den inte riktigt bra, för den suger inte ut matoset särskilt effektivt. Dels sitter den i vägen. Man måste ducka in under den för att kika i kastrullerna och allt som oftast slår man huvudet i den. Den hänger alltså både för lågt
Villamallis2020: [citat] Tänker det ventileras i bakstycket och skickas ut via ventgaller i sidan eller ovan skåp då vägg byggs ner.
snaggletooth: Hyresvärden är nog mer orolig för vattenskador då det inte går att få till en vettig installation i ditt kök.
Mikael_L: [citat] Det handlar egentligen bara om vidhäftningen. Alla cementbaserade produkter (och gips) "brinner", de torkar inte, eller ska i alla fall inte torka. Dvs det är en kemisk process som får det att härda och det krävs vatten, det behövs nästan allt vatten som man blandade i. Om man plaskar på bruket på en torr vägg så suger den i sig lite vatten och därmed härdar inte bruket som
StevieGee: Vet inte vad din budget är på men kolla Herrljunga ledstångsfabrik. www.hlf.se Finns web-butik så du får svar på pris direkt. Grym kvalitet. Inga kvistar och hela längder, inga lameller.
em72: Vi har kök från Kvik och vi är väldigt nöjda med det. Vi fick väldigt bra hjälp med planering och olika val. Vi var på flera olika ställen innan vi bestämde oss, och det som avgjorde valet till slut var främst att vi fick mycket för pengarna hos Kvik, nästan exakt samma kök (tom luckorna var förvillande lika) var mer än dubbelt så dyrt på Marbodal. Kvaliten är vi också nöjda
Erik Salhammar: [citat] Naturligtvis är riktig sten bäst, speciellt i ett fritidshus där fult och kyla troligtvis råder under en större del av året. laminat i alla dess former tenderar att lossna och krypa loss och krulla sig. men om man inte räds lite arbete är ditt förslag en väldigt bra lösning.
Nyrostad: Har precis installerat en nytillverkad 3,3 m lång rostfri diskbänk/bänkskiva där det är en ca 18 mm tjock fukttrög spånskiva limmad under hela (dubbla lager i kanterna). Har än så länge bara slamrar med verktyg mot den, men upplever den som klart tystare och mer solid än dess äldre föregångare. Tror således att massa är viktigare än att blanda in mjuka material, varför
magnu: Vi bytte ventilationen och flyttade upp ventilationsaggregatet från köket till vinden. Då blev det plats över ovanpå skåpen. Nya IKEA stommar ovanpå skåpen. Fick såga till dem lite. Lådhurtsen utbytt till nya IKEA-lådor. Nya 60cm draglådor i gamla städskåpet. Nya skåp över kyl/frys (IKEAs bänkskåp). Kompletterat med IKEAs släta skåpluckor, några fick kapas lite med sågen. Ca
mmquizt: Ja allt är av det märket. Tack så jättemycket. Låter som du vet vad du pratar om. Jag ska ta mig en funderare på om jag löser detta själv eller om jag ska be någon kunnig.
HasseTeknik: Även äldre typer av lösningar går ju ;) [bild]
Anonymiserad 137805: [citat] Jo det har betydelse för märke å modell då vissa använder sidorna som kondensor och dessa blir väldigt varma
Krutkrister: Testa flytta ner dom två små gråa plastbitarna som sitter på stomsidorna 10 cm. Om inte det funkar, kan "armen" röra sig fritt eller tar den emot röret?
realdexter: [citat] Ja, det ser så ut. Hur lång är piggen på din propp? Min är 28 mm.