Hallå!
Tidigare ägare har tyckt att passbitar är en onödig detalj, själv håller jag inte med så nu är det full bonanza i att försöka skapa en helhetsintrycket yta som är lättare att hålla rent och ser lite roligare ut. Vi tänkte ändå byta ut detta rätt omoderna kök, måla om, lägga nytt golv etc men det får vänta tills lite mer akuta projekt blivit avklarade, man har ju inte tid och pengar att fixa allt direkt och det här gör det tillräckligt bra för några år till.

Socklarna är inget problem, men de här små avlånga hålen som är på i princip varje skåp, vad gör jag åt dem? Det är svårt att komma åt att skruva fast nya bitar, lägger man dit dem åker de in så fort man försöker sätta dit dem eftersom det inte finns något stöd bakom.

Jag antar att den lilla biten kanske har något namn, om någon vet får ni gärna tipsa så blir det enklare att googla rätt på hur man kan göra :)

som bonus lägger jag även till en sockel före/efter. Mycket tillfredsställande.

• Gammalt träköksskåp utan passbitar, med synliga små avlånga hål längs kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp före och efter rengöring med tillsatta vita socklar mot en tegelröd klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag som har en sänksåg skulle sågat upp valfritt melaminbelagt materiel, något jag redan har i form av hyllplan etc som ligger och skräpar i bra och ha högen. Men annars tjackar man ett hyllplan eller någon bit från IKEA's fyndhörna.

Sen skulle jag såga upp remsor i bredd som passar hålen, med någon halvmillimeter spel. Köper man material på Bauhaus brukar de flesta varuhusen kunna såga med en kap de har för en kostnad per snitt.
Att såga av rätt längd är däremot plättlätt att fixa själv hemma med en fintandad såg/japansåg.

Sen pillra i biten så den livar med framsidan, borra två hål med 3mm borr underifrån/innifrån skåpet och genom passbiten, så inget spricker sen när man skruvar, försänka hålet lite med en typ 6-7 mm borr, så skruvskallen inte sticker ut sen.
Och så sätta fast med två st gipsskruv 3,9x32 mm.
Och ärligt talat kan man säkert också lika gärna dra på lite lim innan man sätter in passbiten och sen torka av överflödet som skrapats av.

Inget av dessa sätt är högsta nivån av hantverk, långt ifrån, men köket ska ju ändå rivas om några år som jag förstått, så då ska man nog välja en rätt enkel och arbetssparande väg.

• Gilla
Malvis
  • Laddar…
BirgitS
För några årtionden sen så hade man utdragbara skärbrädor i den typen av hål. Skivorna användes ofta också som extra avställningsyta.

• Gilla
Malvis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
För några årtionden sen så hade man utdragbara skärbrädor i den typen av hål. Skivorna användes ofta också som extra avställningsyta.
Kanske en mycket bättre idé, då blir det ju en del nytta också.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har haft såna skåp tidigare och då har de haft en typ av list för skärbrädan att ligga på som saknas här, det var annars min första tanke också. Jag tänkte sätta in skärbräda på något ställe men jag behöver inte sju stycken utdragbara :D

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag som har en sänksåg skulle sågat upp valfritt melaminbelagt materiel, något jag redan har i form av hyllplan etc som ligger och skräpar i bra och ha högen. Men annars tjackar man ett hyllplan eller någon bit från IKEA's fyndhörna.

Sen skulle jag såga upp remsor i bredd som passar hålen, med någon halvmillimeter spel. Köper man material på Bauhaus brukar de flesta varuhusen kunna såga med en kap de har för en kostnad per snitt.
Att såga av rätt längd är däremot plättlätt att fixa själv hemma med en fintandad såg/japansåg.

Sen pillra i biten så den livar med framsidan, borra två hål med 3mm borr underifrån/innifrån skåpet och genom passbiten, så inget spricker sen när man skruvar, försänka hålet lite med en typ 6-7 mm borr, så skruvskallen inte sticker ut sen.
Och så sätta fast med två st gipsskruv 3,9x32 mm.
Och ärligt talat kan man säkert också lika gärna dra på lite lim innan man sätter in passbiten och sen torka av överflödet som skrapats av.

Inget av dessa sätt är högsta nivån av hantverk, långt ifrån, men köket ska ju ändå rivas om några år som jag förstått, så då ska man nog välja en rätt enkel och arbetssparande väg.
tack för ditt utförliga svar! Insåg att jag har ett bra hyllplan över som jag skulle kunna använda. Sänksåg har jag ingen tyvärr men det skulle kunna införskaffas.

Bra idé att skruva underifrån, jag var så fast i tanken att det är svårt att skriva inifrån eller utifrån att under inte slog mig.

om man skulle göra det mer ambitiöst / inte bara för ett par år, hur hade du gjort det då?

Mikael_L
Malvis Malvis skrev:
om man skulle göra det mer ambitiöst / inte bara för ett par år, hur hade du gjort det då?
Det är främst att obehandlad spånskiveyta runt om remsan av melaminskiva kan dra åt sig, så det börjar svälla och bli dåligt som jag tycker är sämst. Man kan iofs blaska på t.ex lite färg på den ytan för att slippa det. Men för några enstaka års tid är behovet nog inte så stort.
Men det är ju skillnad vid diskhon jämfört med torraste platsen i köket. :cool:

• Gilla
Malvis
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är främst att obehandlad spånskiveyta runt om remsan av melaminskiva kan dra åt sig, så det börjar svälla och bli dåligt som jag tycker är sämst. Man kan iofs blaska på t.ex lite färg på den ytan för att slippa det. Men för några enstaka års tid är behovet nog inte så stort.
Men det är ju skillnad vid diskhon jämfört med torraste platsen i köket. :cool:
det är ju exakt samma visa vid diskhon, där blir det nog lite färg också då. Eller är det bättre att använda en träbit istället och måla denna? Tänker att de brukar svälla mindre.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Under diskhon kan du ju passa på och fixa vädringshål som på den här bilden: [länk]
Kompletteras med hål i skåpsbotten för att få till en upptorkande luftström i skåpet.
bra tips! Det hade jag inte kommit ihåg själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.