Kök
PatrikJo: [citat] Jag har kört med samma. Har aldrig haft problem med lättbetongskruvarna. Det enda jag brukar tänka på är att skruva utan slag, jag misstänker att det kan vibrera sönder lättbetongen.
johannawinter: Föreningen är ok med flytten. Personerna som ska göra stamrenoveringen kommer imorgon för att göra försyn och då får vi veta om det är möjligt att dra vatten och avlopp. Om det är möjligt kommer samma företag att utföra arbetet i samband med sambytet. Två andra hushåll är också intresserade av att göra likadant om vi får ok imorgon, Så det behövs ventilation även när man
qwarty: Läs historien om Cylinda på Wikipedia, jag tror den är korrekt beskriven. Man förstår att kvalitén kan ha förändrats väsentligt genom åren. Men jag blev inte klok på vem som äger varumärket idag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Asko_Appliances
GoC: Jag har mitt avlopp liggandes på golvet under skåpen i köket. Ca 3m är det flyttat. Det har fungerat problemfritt sedan 1994.
etompau: Att laga en termostat låter sig normalt inte göras, däremot att byta ut en defekt termostat är ofta en standardoperation. Leta upp ditt kylskåps PNC-nummer och se om termostaten finns som reservdel. https://shop.electrolux.se/?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMIzaTv0diB6gIVy8myCh0Mhg67EAAYASAAEgKSPfD_BwE&gclsrc=aw.ds
uabtorw: Hej. Aha, då stämde det som skrevs tidigare, dvs att de var för evigt hoppressade. Jag fusklagade... efter din information, dvs jag fyllde på underifrån (mellan gängan och axeln) med silikofett, så blev det tätare. Har iofs några andra gamla kranar, men just denna tycker jag ser bra ut här. Jättetack för tips och råd. Blir inte. Några mera försök med att värma och att banka. Mvh
Paul-Staffanstorp: [citat] Som privatperson kan det vara väldigt knepigt om man vill anlita en välrenommerad bra firma idag. Från mätning till skivorna brukar jag vara van vid att de levereras och läggs på plats inom 10 arbetsdagar... Det tycker jag känns ganska rimligt än om man ibland önskar man kunde fått dem tidigare så man kan få avslut hos kund. Dock gäller det bara att planera rätt och se till
Paul-Staffanstorp: Det blir vanligare och vanligare att man inte sätter plattor ut på kortsidorna OM inte man har vask eller spis väldigt nära. Speciellt när man sätter med halvförband då man på vartannat skift får en kapad platt utåt. Måste man ändå plattsättare ut som du syftar på så är det vanligaste att man mjukfogar och målar kanten med väggfärgen.
Avemo: [citat] Bäst är givetvis att ha en egen grupp till både ugn och micro. Men det går att lösa på andra sätt också. Jag skulle tro att det är bättre att hällens ena fas får mata även micron än att lägga hällen på bara en fas. Trots allt är micron på en lägre effekt och används bara korta stunder. De som vet bättre får säga emot om jag har fel. Grena av i betydelsen lägga
Sebastian Freij: [citat] Vi är tre i hushållet men kommer bli 4 snart. Verkar smidigare med 45cm som du säger och kanske bättre anpassat till just detta kök.
prototypen: Går det inte med list, så går det med våld.....
Nikonist800: [citat] Då tar jag och andas ut :crysmile: Har hur som helst vänt på alla brickor idag för säkerhets skull. Tack snälla för info (y):)
ZipLock: [citat] Jo, det blir nästa steg. Kan man köpa delar till äldre Ikea kök?
tensiden: Om du kan komma undan visuellt med att lägga en spånskiva eller liknande i rätt höjd så är det väl enklaste vägen fram. Men som Anna_H skriver vill du ha samma höjd som golvet så att golvskydden hamnar på rätt nivå och fungerar som tänkt.
jojje85: [citat] Smart nu vet jag mer inför kaklingen. Tack igen!
Lindane: Hej! Är det någon som har en tumme-pekfinger-gissning på vad det skulle kunna kosta att flytta spisen i denna planlösning? Där den står idag tänkte jag ha ett kylskåp, och sätta spisen mot den tomma väggen mittemot (ja, det blir trångt, men hellre det än världens minsta kylskåp) :) Det gäller vanlig elspis. tack för input!
Patrik Hazard: Sitter och skissar på nya köket och väljer mellan integrerad kyl och frys eller fristående dito. Integrerat är ju såklart snyggare men man tappar rätt mycket volym i sådana skåp vilket är en enorm nackdel i en tvåbarnsfamilj. Jag blir inte klok på varför dessa skåp är typiskt 177 cm höga när stommarna (Ikea) är 200 cm höga. Finns det några skåp som är extra höga och bättre
Jonatan79: Går hur bra som helst. Impregnera 3 ggr så är det lätt att torka rent.
Henkan Sundberg: Ballingslöv har skivor i valnöt som räcker till dina mått, kolla med dem om du kan köpa bara skiva. https://www.ballingslov.se/koek/bankskivor-diskbankar/bankskivor/tra/tra-valnot-amerikansk
Janus82: Jag bumbar den här frågan lite. Är det ingen som har erfarenhet av matta bänkskivor? Jag tänker mig att materialet inte borde spela så stor roll så synpunkter på matta sten- eller kompositskivor mottages också tacksamt.
tjohejdenberg: Ok, här kommer facit: Hade rörmokaren här imorse och nu fungerar blandaren. Det var skräp som fastnat någonstans precis i inloppet till PEX-slangen som för fram det blandade vattnet, dvs efter att varm- och kallvattenledningen gått in och blandats i blandaren. Den här rörmokaren sa att mynningen på ledningen är ganska liten och att det säkert kan hända igen. Men just nu fungerar det
Edelman11: Uppskattar svaret! Dock, såhär 7 år senare får man inte slänga plast och mat tillsammans annars hade jag kört ett gäng svarta 140L runt alltihop..och varken sopbil eller soptipp verkar vara sugna på det..
Myrstacken: snyggt personen som renoverade blaskade på färg på golvet men inte där spisen står. Man ser fin kant framför spisen..
prototypen: Hyllorna är insatta när man satte ihop skåpet. Går inte få ut hela. Lister till lådorna kan kanske släppa i limmet, men många kommer gå sönder. Protte
Paul-Staffanstorp: [citat] Problemet med regeln är att du inte kan få upp flera skåp samtidigt och fästa ihop dem innan de fästes i väggen...
myrstack: Den generella rekommendationen är väl som vanligt att inte blanda material under en plattsättning pga risk för att materialen rör sig olika. Jag hade ett något liknande scenario när jag gjorde mitt badrum där en dusch reglades upp mot omgivande lättbetongväggar och jag gjorde det under eran av Våtrumsvägg 2012. Följde i instruktionerna med tillägget att jag valde stålregel och
Enholm85: [citat] Är ni nöjda med kitchn? Var det kitchn Eskilstuna? Mvh