Har en regelkonstruktion som hållit uppe ett köksskåp tidigare, 1m+3m av en regel som är 17cm hög och 7cm tjock. Har en stolpe vid "A" i bilden, som jag undrar om jag kan ta bort. Inget limträ. Jag tänker inte ta bort den, men ev hänga upp en köksfläkt i den senare.
1. Går det ta bort stolpen "A"?
2. Går det ta bort stolpe "A" och "B"?
Bilden rensad för massa distraherande detaljer, håller på med omflyttning.
1. Går det ta bort stolpen "A"?
2. Går det ta bort stolpe "A" och "B"?
Bilden rensad för massa distraherande detaljer, håller på med omflyttning.
Helt omöjligt att förstå vad du menar. Du skriver dessutom att regeln är 17cm hög men i bilden samt i din rubrik står det 13cm.
Håller uppe ett köksskåp? Tycker mer det ser ut som en övervåning? Ett väldigt stort köksskåp annars?
Visa hela bilden eller förklara betydligt bättre. Som det är nu går det inte att svara på din fråga.
Håller uppe ett köksskåp? Tycker mer det ser ut som en övervåning? Ett väldigt stort köksskåp annars?
Visa hela bilden eller förklara betydligt bättre. Som det är nu går det inte att svara på din fråga.
det var fel. hemskt ledsen - den är 13cm hög.
ja bilden är svårbegriplig .. men det är bara en regel som har dessa dimensioner, och spannet 3m.
frågan: är den självbärande på 4m också? vad skulle den ev kunna bära på 4m spann?
Glöm bilden
.
/johan
ja bilden är svårbegriplig .. men det är bara en regel som har dessa dimensioner, och spannet 3m.
frågan: är den självbärande på 4m också? vad skulle den ev kunna bära på 4m spann?
Glöm bilden
/johan
glöm bilden ovan. se diagrammet här. min fråga: kan jag ta bort stolpe A? kan jag ta bort stolpe B?
Reglar är i furu. Ursprungligen användes detta för upphängningen av våra köksskåp, vi vill behålla den horisontella regeln, men ta bort ena eller båda stolparna av utrymmesskäl.
Försökte kolla på Svenskts Trä och deras tabeller, men dimensionen 13x7 är ju inget vanligt idag. Någon som har någon annan källa eller en bärighetsberäkning?
Reglar är i furu. Ursprungligen användes detta för upphängningen av våra köksskåp, vi vill behålla den horisontella regeln, men ta bort ena eller båda stolparna av utrymmesskäl.
Försökte kolla på Svenskts Trä och deras tabeller, men dimensionen 13x7 är ju inget vanligt idag. Någon som har någon annan källa eller en bärighetsberäkning?
Redigerat:
Jag är rädd att ingen förstår vad du menar. Eller kanske att det är för lite information för att kunna ge ett vettigt svar.KJD skrev:
Vad menar du till exempel med "hållit uppe köksskåp"? Vad då för skåp? Vad väger de? Varför sitter de på en regel? Är de inte fästa i väggen, som köksskåp brukar vara?
Haha , ursäkta min otydlighet, men tack ändå för din uppriktighet.A andersmc skrev:
Regeln har tjänat som upphängning för ett köksskåp över en bardisk. Vi pratar ett originalkök från 60-talet, men detta är ganska ovidkommnde. Det som är ni fråga är om regeln kan bära sig själv, och ev ev några få kg till, utan att krökas, och isåfall hur många.
Svenskt trä har publicerat hållfasthetstabeller för våra moderna standardmått, men med dess dimensioner känner jag mig osäker.
Gick detta att begripa? ☀️ Glöm fotot (det kan ha traumatiserat mer än det hjälpte, titta bara på illustrationen.
Klicka här för att svara