Hej!
Jag undrar om det finns någon duktig byggfirma i Stockholm som åtar sig att renovera ett 50-talskök. Verkar som större byggfirmor mest vill att man river ut och tar in från någon av deras leverantörer. Jag måste ha hjälp med köksdelen, diskbänk, luckor, kakel, eldragning för ny belysning bl a. Kanske en ny rostfri diskbänk också som passar med måtten.
Är det någon som har koll på duktiga och noggranna hantverkare? Eller är det svindyrt?
Jag har hittills kontaktat Petra bygg. Sen skickat mail till två andra. I morgon kommer en saneringsfirma och river bort asbesten ovanför köksskåpen. Skönt!

Tänkte mig någon som kan se någon lösning på det köket jag har, ett äldre Marbodalkök från troligen sent 50 tal. Men är inte säker, kan vara senare också. Men kvalitén har jag hört ska vara bättre än att jag river ut allt och köper ett IKEA-kök.

Hej! Tack för svar. Han var upptagen framöver. Och mitt kök är tyvärr inte ett 50-talskök utan från 70-80-tal har jag sett och fått två indikationer på att det inte är värt att bygga om.

Vänligen
Maria

BirgitS
Är nog bättre kvalitet på ett Marbodal-kök från 70/80-talet där skåpsidorna är består av massiva ramar med täckskivor än nutida kök med spånskivor i stommarna. En Ikea-kök kan man ju inte räkna med att det håller i 40 år och det har ju ditt gjort och det är ju tydligen fortfarande i bra skick.

Jag hörde att det var något ihoppressat i dessa skåp. Enligt två snickar/byggfirmor tyckte de inte att var mening att renovera dessa gamla skåp och fixa till köksbänk och annat. Det skull också bli rätt dyrt och inte värt det. Vi är inga väldigt händiga människor som kan fixa och trixa med olika snickeri lösningar. Nu blir det tyvärr ett Ikeakök. Metod med vita Veddingeluckor. Grå väggar och två eller treradigt 15x15 kakel, antingen vitt eller nån grön ton.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.