Trotts en väl tilltagen täckbit (10 cm) finns det överhängande risk att handtaget (i mitt fall IKEA blankett) kommer att göra ett fult jack i väggen om/när dörren till mitt högskåp (städskåp) öppnas för mycket. Se bild (inget handtag monterat ännu).

Någon annan som har liknande problem och hur löste ni det i så fall?

Eftersom detta är köksskåp med sockel fungerar ju inte en liten stopp i golvet...

Finns det något skapligt snyggt skydd man kan sätta på väggen?
20140715_102957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett stopp på väggen upptill? Om det är ett högskåp.

En liten stropp inuti skåpet.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
En plastbricka upptejpad på väggen där handtaget tar i?

Går det inte att byta gångjärn till några som öppnar mindre ?

Jag har satt en buffert i genomskinlig gummi som man brukar ha på luckor och lådfronter. Bufferten sitter på väggen och är diskret ImageUploadedByByggahus.se1405444780.281522.jpg
Skapa konto

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
danne_08 förslag är klockrent, fungerar som stopp på bildörr på Austin 35, om nån kommer ihåg...Borde väl fungera jättebra på en skåpdörr, dessutom syns den inte när dörren är stängd.

Tack för alla förslag - skall se vilket som kan fungera bäst i detta fall!

Gillar speciellt förslaget att begränsa vinkeln med något INUTI skåpet - skall se om det går att göra med de gångjärn jag har. Vill helst inte byta dessa då det redan finns färdiga ursågningar för dem i dörren etc. Jag är inte heller någon vidare snickare så att hitta och montera lämpliga gångjärn i ett kök (där jag vill ha hög hustrugodkänningsfaktor för husfriden) är nog inte så lätt för mig...

Även att sätta en av plast "plumparna" som kommer med alla IKEA skåp och dörrar verkar ju som en möjlig lösning som är ganska diskret..

@Nyfiken Det förslaget hade nog funkat i min snickarbod men inte i köket - får inte godkänt av frun... :-)

Jag hade en sån här pinne i mitt förra kök, inte speciellt diskret och ser lite "allmännytta" ut men den funkar:
34400206_1.jpg
Skapa konto

Eller köp en liten ikearåtta och sätt på handtaget:
gosig_mus_ikea.jpeg

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Det finns en färdig stropp att köpa så man behöver inte plundra sin gamla Austin på delar;)
Enkelt, billigt och osynligt.

500347582_1.jpg
Skapa konto

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
danne_08 skrev:
Det finns en färdig stropp att köpa så man behöver inte plundra sin gamla Austin på delar;)
Enkelt, billigt och osynligt.
[bild]
Undrar bara vad det blir för kraft (pga lång momentarm = dvs dörrens bred) om man sätter denna nära gångjärnskanten (snöret är ju för kort att sätta den längre ut) - känns som om den skulle kunna ryckas loss från dörren där man måste använda korta skruvar för att inte komma ut på andra sidan...

Men iden är ju inte dum - man kan alltid byta ut repet till ett längre (så att det kan fästas längre ut på dörren och därmed minska kraften som uppstår när dörren öppnas) eller bygga något liknande själv?!

Vi hade ett liknande problem i köket (men där var det handtagen som skulle slå i varandra) och köpte Blum-gångjärn med mindre öppningsvinkel. Funkar klockrent.

Ett billigare alternativ är att sätta en en vanlig fönsterhållare inne i skåpet, typ denna:

fönsterhållare.jpg
Skapa konto

I ditt fall sätter du den upp och ner (som på en altandörr). Om hållaren är försedd med fjäder kan det vara idé att plocka bort den så att du får ett stumt stopp, annars kan handtaget gå in i väggen om man tex lutar sig mot dörren.

Googla "fönsterhållare" så hittar du snabbt ett ställe att köpa en för typ en hundralapp. De lite större modellerna kallas ibland balkong/altandörrhållare.

Vad skulle ni snickarkunniga använda för skruvar (typ och tjocklek) för att fästa någon typ av beslag (oavsett vilken typ av begränsning man provar med av de föreslagna) i en köksskåpsdörr (typisk IKEA dörr med faner utanpå och någon typ av platta inuti)? Jag vill inte skruva IGENOM dörren utan bara fästa från insidan...

Jag funderar på att limma och skruva en lite träbit som är större än beslaget och kanske ungefär lika tjock som dörren på dörrens insida och sedan skruva beslaget på denna (fler skruvar kan användas för att fästa träbiten är för att fästa beslaget, skruvarna i beslaget kan fästa både i träbiten och en bit in i dörren så att lite längre skruvar kan användas) - låter det vettigt?

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Fredrik.engdahl skrev:
Jag har satt en buffert i genomskinlig gummi som man brukar ha på luckor och lådfronter. Bufferten sitter på väggen och är diskret [bild]
Om man nu är ute efter något hustrugodkännande så förstår jag inte varför man funderar på en massa påskruvade klossar med klumpiga beslag när det absolut vanligaste och mest diskreta är det som Fredrik tipsade om för längesedan... ;)

Vad man ska använda för skruvar till att skruva i en lucka är ju beroende på vad som ska skruvas fast så det är lite svårt att svara på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.