Vi håller på med att renovera vårt kök som jag skriver om i flera olika trådar just nu. Och hela tiden dyker det upp nya frågor. Idag ligger det röda klinkers framför vår vedspis och spis. Nu när vi har rivit upp golvet (och inte riktigt vet när det blir något nytt - det tar tid att riva och regla) så har lite av klinkersen också lossnat. Nu började vi fundera på att byta ut den där klinkersen. Antingen mot ny klinkers eller så kanske vi skall köpa en stenskiva. Som det är framför kakelugnarna. Men vad är det för sten man skall ha i så fall? Och hur tjock skiva?

I gårdshuset ligger där i och för sig en mässingskiva framför vedspisen. Men var får man tag i en sådan nu för tiden? Och risken är kanske också att den lättare blir ful.

Det beror mest på underlaget om det är fast och tål belastningen
En 20-30 mm stenskiva är stark, men om underlaget sviktar och skivan är lång o smal kan den spricka
Regla tätare cc 250 mm och eventuellt dela skivan på ett snyggt sätt är en lösning
Att gjuta underlaget är också ett alternativ

En tjockare skiva ( 40 mm) tål det mesta och kostar inte så mycket mer + ca: 15%

Så om man har bra under kan de räcka med en lite tunnare? Det tål att funderas på!

Vi brukar göra "plattorna" 20mm-30mm,
Som tidigare nämt, har man ett bra underlag & skivan inte är allför stor så skall
det fungera..
Det du kan kolla upp med ett stenhuggeri är detta:
* Billigare med 30mm (vanligaste tjockleken)
* Kostnad för att göra halvpostkant mot golvet, för att mjuka upp övergången...

vi ska beställa bänkskivor som skall var 30 mm tjocka. Så jag funderade på att beställa en likadan att lägga framför vedspisen.

Vad betyder halvpostkant? Vi kommer helt enkelt att göra ett hål i govet till det här när vi nu ändå lägger nytt golv. Och då kan vi komma åt att göra ett bra underlag också hoppas jag.

Halvpostkant innebär att du får en sk radieböjning om jag kan kalla det så på kanten.
Normalt har man bara en avfasning men med halvpostkant blir det "rundare".
Jag skickar med en bild för att kanske förklara lite bättre :)

Hoppas att den kommer med. Annars kan du skicka mig ett PM så skickar jag via email ...

Två profiler som är vanliga när stenskivan är tjockare än t.ex. parketten
Fasen är den vanligaste ( för att skona tårna )

• Golv-stenskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett en härdad glasskiva som läggs direkt på golvet under en kamin, det var riktigt snyggt. Alltså lägger du det nya golvet hela vägen fram till kaminen, och skivan på det.

Jo jag har sett sådana med, men det här blir en arbetsyta. Vi har vedspis och vanlig spis bredvid varandra och tanken är att det här skyddet går framför båda spisarna. Man kommer alltså att gå och stå på det ganska mycket. Och då tycker jag inte det passar med glas. Däremot har jag funderat lite på svart metall, men är lite osäker på hur pass känsligt det är.

Tack för alla tips. Men nu har vi faktiskt bestämt oss för klinkers i alla fall. Har åkt runt och tittat och hittade stora svarta plattor som jag tror kan bli riktigt fina.

Skånepöjk
Funderar själv på att byta ut klinkers framför kaminen (ligger gammalt från 70 talet där nu) till något snyggare.

gillade idén med Sten som är fasat för att spara tårna.

någon som har gjort något liknande som blev bra? Kanske vill dela med sig av bilder :)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.