idag skulle ville jag stänga av vattnet i köket, och hittar en ballofix (fanns bara en) under diskbänken. Vrider på den, men vattnet stängs inte av. Istället börjar det rinna ut ganska mycket vatten från under kylskåpet.. Antar att det är för att man ska kunna ha en frys med ”ismaskin”. Nu tror jag att jag lyckats stänga av det rinnande vattnet från under kylen. Ballofixen gick att snurra fritt åt alla håll.. men hur sjutton stänger jag av vattnet för att fixa min läckande blandare, det jag egentligen ville ordna?

du bör nog plugga röret som går till frysen så där inte blir någon vattenskada
bor du i villa eller lägenhet?

En bild hjälper mycket i detta fall.
som sagt tidigare, plugga röret till ismaskinen omgående om den inte används...

Om du bor i villa, så får du hitta huvudkranen. Om du bor i lägenhet så finns det ibland huvudkran för lägenheten där dina rör är avgrenade från stammledningen. Ofta bakom en inspektionslucka.

Men i äldre flerfamiljshus är det inte alltid som det finns avstängning för en enskild lägenhet. Då får man stänga av hela stammen i källaren.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Tack för svaren! Ska nog ta hjälp av en rörmokare. Har precis flyttat till ett radhus, byggt 2007. Kyl/frysen är från 2018, så det verkar ju stått sådär ett tag.

Är det byggt 2007 borde det finnas kranar för lägenheten. Kika i badrummet.

Måste ju finnas huvudkranar vid vattenmätaren att stänga. Den kan väl finnas kanske i tvättstuga...

• Gilla
XelA A
  • Laddar…
Nu är röret pluggat! Hade nyss besök av rörjouren. 5600kr fattigare!

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
J JesE skrev:
Nu är röret pluggat! Hade nyss besök av rörjouren. 5600kr fattigare!
Jour är dyrt. Kunde det inte vänta till en vanlig arbetsdag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.