Hej,
Jag är i startgroparna vad det gäller en köksrenovering. Köket har idag en plastmatta lagd på masonit lagd på undergolv av trä. Äldre köksinredning står på undergolvet medan en nyare diskbänk i form av platsbyggd ”halvö” står på plastmattan. Jag kommer att ta väck den äldre köksinredningen och ersätta med nya platsbyggda skåp samt bygga om halvön så att det blir plats för diskmaskin under diskbänk samt förlänga den med ett underskåp med lådor.
Den nya köksinredningen blir likt den gamla huvudsakligen platsbyggd. Den gamla inredningen har i vissa fall stått där i över 80 år och jag vill att den nya jag bygger skall kunna bli lika långlivad...
När det gäller golvet kommer jag att ersätta plastmattan med obehandlat furugolv som lägga på grålumppapp och sedan spikas fast enligt instruktion. Golvet kommer sedan endast såpskuras.
Hur skulle ni tänka när gälle golv resp. köksinredning? Skulle ni lägga golv först och sedan bygga köksinredning ovanpå eller köksinredning först och sedan lägga golvet runt? Och varför?
Halvön med diskbänk blir i övrigt ett specialfall. Jag kommer inte att riva bort den helt utan det får bli kvar en bit gammal plastmatta under denna. Skulle ni då även bygga ”tillbyggnaden” ovanpå gammal plastmatta eller skulle ni bygga den ovanpå undergolvet eller ovanpå det nya golvet?
Jag är i startgroparna vad det gäller en köksrenovering. Köket har idag en plastmatta lagd på masonit lagd på undergolv av trä. Äldre köksinredning står på undergolvet medan en nyare diskbänk i form av platsbyggd ”halvö” står på plastmattan. Jag kommer att ta väck den äldre köksinredningen och ersätta med nya platsbyggda skåp samt bygga om halvön så att det blir plats för diskmaskin under diskbänk samt förlänga den med ett underskåp med lådor.
Den nya köksinredningen blir likt den gamla huvudsakligen platsbyggd. Den gamla inredningen har i vissa fall stått där i över 80 år och jag vill att den nya jag bygger skall kunna bli lika långlivad...
När det gäller golvet kommer jag att ersätta plastmattan med obehandlat furugolv som lägga på grålumppapp och sedan spikas fast enligt instruktion. Golvet kommer sedan endast såpskuras.
Hur skulle ni tänka när gälle golv resp. köksinredning? Skulle ni lägga golv först och sedan bygga köksinredning ovanpå eller köksinredning först och sedan lägga golvet runt? Och varför?
Halvön med diskbänk blir i övrigt ett specialfall. Jag kommer inte att riva bort den helt utan det får bli kvar en bit gammal plastmatta under denna. Skulle ni då även bygga ”tillbyggnaden” ovanpå gammal plastmatta eller skulle ni bygga den ovanpå undergolvet eller ovanpå det nya golvet?
Ett helt golv i hela köket först. Det möjliggör ändringar i skåpdispositionen på ett mycket bättre sätt. Visst, din plan är att det ska se lika ut i 80 år, men planer ändras, och nästa ägare vill kanske ha det på annat sätt.
Nästa ägare blir förhoppningsvis inte förrän om en sisådär 40-60 år dock... Och jag tycker att det är vansinne att byta ut fullt fungerande kök bara för att de inte är "moderna" längre eller för att "förnya sig" så som händer ibland. (Detta kök kommer förresten delvis snarare backas bakåt i tiden... Idag är det lite 30-, resp 60-talsfunkis över de äldsta delarna och efter ombyggnad blir det snarare att hämta inspiration från sekelskifte. Pärlspont istället för masonit på vissa väggar och massiva shakerinspirerade spegelluckor istället för massiva luckor klädda i masonit. Kommer att använda IKEA-stommar på de två platser där jag vill ha utdragslådor men i övrigt så försöker jag undvika spånskivor och andra moderna material så långt det känns rimligt.)B b8q skrev:
Nytt golv i precis hela köket kommer det dock inte bli eftersom att jag inte kommer att lägga tid på att först riva och sedan bygga upp halvön med diskbänk. När det gäller ett (det större) av de nya platsbyggda skåpen kommer jag dessutom att bygga en inspektionslucka ner till krypgrunden som blir nåbar via detta skåp. (Det går ändå gamla vatten och avloppsrör som inte längre är i bruk genom golvet på denna plats så där är en bra plats att ta upp en lite större bit av golvet och bygga en lucka för att på det viset möjliggöra inspektion av krypgrund och framöver kunna placera fuktmätare och kanske avfuktare där under.) Idag går det i princip inte att inspektera krypgrunden alls.
Det jag främst funderar på är det nya golvets eventuella behov av att röra på sig och vad som är troligast under kommande decennier; är det troligast att man vill lägga om (eller komma åt) under golvet eller är det troligast att man vill ändra bland skåp? Just nu så tänker jag att det är troligare att man av någon anledning vill eller behöver riva i golvet. Kanske på grund av vattenläcka, insektsangrepp eller någon annan olycka.
Just nu är jag främst inne på en kombination. Att låta golvet gå utanför två helt platsbyggda skåp där det ena har nämnda inspektionslucka i botten men att låta det gå under en IKEA-stomme som blir placerad på en annan plats i köket.
Det som ger mig mest huvudbry är dock den där halvön med diskbänk. Jag misstänker att den är fastspikad i golvet och jag kommer som sagt var inte att riva upp den helt då det skulle innebära mycket extrajobb med mycket tveksam nytta. Det skulle dock kunna vara så att halvön bara står på plastmattan och endast är förankrad i väggen. I så fall så vore det kanske möjligt att "kila in" ett nytt golv under. Samtidigt så kanske det är bra att ha lite plastmatta kvar där som extra läckageskydd... Har dock särskilt huvudbry kring denna då jag kommer att förlänga denna halvö ca 45-50 cm och då blir frågan om jag skall låta hela halvön inkl. förlängning stå på den gamla plastmattan eller om jag skall låta tillbyggnaden stå på nytt trägolv?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tänkte göra ett nytt försök att se om någon har tankar kring vårt kök och framförallt hur jag skall göra med golvet. Tanken är alltså att:
Dagens planlösning för köket ser ut så här:
Den nya planlösningen blir istället så här:
De två platsbyggda köksskåpen till höger kommer att få hyllor lämpliga för kaffebryggare, vattenkokare, mikrovågsugn och liknande samt tjänstgöra som extra avställningsytor och de planeras bli ungefär så här. Det är förresten inte ett enda mått hos dessa skåp som överensstämmer med standardmått i moderna kök... (bortsett från bänkskivornas höjd då.)
Jag har ännu så länge hunnit börja med skafferiet som faktiskt så smått börjar bli klart. Det är några taklister, fotlister, dörrfoder, kvartsstavar i hörnen och liknande kvar, och det platsbyggda skåpet kommer så småningom att få en spegeldörr liknande de jag har ritat ovan. Så här ser före- och efterbilderna ut:
Men det som ger mig mest huvudbry är alltså hur jag skall göra med det nya golvet.
- Sätta in diskmaskin under diskbänken. Idag har vi tillfälligt ställt en liten bänkdiskmaskin i badrummet men det är inte optimalt när man har barn...
- Samla spisarna till samma vägg med kastrullådor emellan. Båda spisarna är i bruk men vintertid används huvudsakligen vedspisen medan sommartid används huvudsakligen elspisen.
- Ersätta en mycket liten dörröppning mellan kök och förråd/skafferi (samt badrum) med mer normalhöga dörröppningar så att jag slipper slå i huvudet varje gång jag skall hämta något i skafferiet eller gå till eller från badrummet.
- Få till en arbetsyta i köket, idag brukar elspisen eller köksbordet få tjänstgöra som arbetsyta vilket inte är optimalt.
- Flytta kylen till skafferiet för att få mer rymd i köket och för att göra plats för ett gammalt hörnskåp.
- Få väck de gamla plastmattorna från 60- eller 70-tal. För att behålla lite av den isolering som mattorna gav och eftersom att undergolvet inte är alltför snyggt så skall dessa ersättas med ett nytt tunt 14-millimeters massivt golv som till skillnad från plastmattorna tillåter viss fuktvandring i båda riktningarna och därmed låter huset andas. Det nya golvet kommer endast att behandlas genom såpskurning med linoljesåpa.
- Ge möjlighet till inspektion av krypgrunden genom att bygga en inspektionslucka integrerad i det ena av de nya platsbyggda skåpen.
- Så långt det är rimligt använda materialval och byggmetoder som fanns tillgängliga då huset byggdes och undvika material som inte fanns då. Detta innebär att det blir mycket platsbyggt i massivt trä, linoljefärg och linisolering och så få spånskivor och liknande som möjligt.
- Inte lägga en massa tid på att bygga om saker som faktiskt fungerar utan att göra en så liten förändring som möjligt men som samtidigt ger ett fungerande kök.
Dagens planlösning för köket ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nya planlösningen blir istället så här:
Logga in
Skapa konto
De två platsbyggda köksskåpen till höger kommer att få hyllor lämpliga för kaffebryggare, vattenkokare, mikrovågsugn och liknande samt tjänstgöra som extra avställningsytor och de planeras bli ungefär så här. Det är förresten inte ett enda mått hos dessa skåp som överensstämmer med standardmått i moderna kök... (bortsett från bänkskivornas höjd då.)
Logga in
Skapa konto
Jag har ännu så länge hunnit börja med skafferiet som faktiskt så smått börjar bli klart. Det är några taklister, fotlister, dörrfoder, kvartsstavar i hörnen och liknande kvar, och det platsbyggda skåpet kommer så småningom att få en spegeldörr liknande de jag har ritat ovan. Så här ser före- och efterbilderna ut:
Logga in
Skapa konto
Men det som ger mig mest huvudbry är alltså hur jag skall göra med det nya golvet.
- I skafferiet har jag valt att bygga det platsbyggda skåpet först och sedan lägga golvet, och jag är inne på att göra samma sak med de två platsbyggda skåpen till höger i planlösningen.
- IKEA-stommen mellan spisarna blir ju nästan som en bit lös inredning så där tänkte jag istället lägga golvet under.
- Men halvön med diskbänk är ju något mellanting mellan dessa. Tanken är ju att den skall byggas om så att det går in en diskmaskin under diskbänken och så att det blir ett skåp med lådor och en arbetsyta där elspisen står idag. Jag tänker dock inte riva och bygga upp den helt på nytt så det kommer att bli plastmatta kvar under minst en del av bänken. Just nu är jag inne på att bygga denna enhet helt ovanpå plastmattan så att det blir plastmatta och inga skarvar under hela hela enheten. På det viset tjänar den gamla plastmattan som extra läckageskydd. Vill man någon gång ta bort denna enhet så får man i så fall lägga om golvet i hela den "högra" delen av köket. Men vet inte om detta är det bästa sättet att tänka?
Jag har flyttat omkring om med skåp och stommar, spis och och väljer att lägga golvet efteråt.
Ser inga problem med det.
Den som en gång i framtiden vill riva ut köket och ändra på planlösningen i köket kommer antagligen att vilja byta golv ändå.
Ser inga problem med det.
Den som en gång i framtiden vill riva ut köket och ändra på planlösningen i köket kommer antagligen att vilja byta golv ändå.
Nej precis. Det blir nog huvudsakligen på det viset. Om inte det dyker upp någon orsak att göra annorlunda när jag börjar riva golvetHuddingebo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden