Kök
lyft: Liten uppdatering: Det visade sig till slut att det var skåpet ändå. Jäkla klurigt att så lite skevt/rombformat kan göra så mycket, då hade jag ändå vart noggrann vid ditsättningen av bakstycket för att försöka förhindra det. Monterade ner bakstycket igen oxh satte om det, med en extra person denna gången, så blev det rakt och fint mot både tak och vägg! Tack för alla tips i
Yakapiro: Hej, såg att Smålandsluckan tillverkar ”Faktum” stommar.
BirgitS: Finns det inte flera tillverkare som gör underskåpsstommar som är 70 cm höga? Kan du se om underskåpen och överskåpen är likadant gjorda? Finns ju luckbytarföretag som gör måttanpassade luckor och lådfronter samt kan ersätta luckor med lådor.
Lopex: Ta det bara lungt å försiktigt, låt klingan göra jobbet, om du känner dig för tveksam ring. Runt å kolla med olika stenhuggeri! Om det går att få loss skivan och ta den till en verkstad kan det också va ett alternativ
Lopex: [citat] Som våran försäljare sa, hos er kan man välja 12-20-30mm på skivan med andra håltagningr till vask och häll
Anonymiserad 137805: [citat] Om 10 år kommer inte en ny Micro fungera
nybyggarn3: Jag monterade två diskmaskiner från ikea för någon vecka sedan. På mina gick det även att justera höjden på själva fronten genom att hålla den på en viss höjd och dra åt en skruv på varje sida om luckan. För mig var det ett måste att höja fronterna en aning för att inte fronten skulle klämma medföljande gummiduk när den öppnas. Den mesta justeringen blev dock på benen.
Marwa86: [citat] För vi är lite osäkra på hur vi ska göra för att det ska bli rätt.
jonko: [citat] Det blir ingen lek att komma igenom alla skarpa böjar, har varit bra nära på behöva såga ut botten ur skåp där det varit 90° efter varandra.
noupe: Valfri lämplig produkt för att limma badrumstillbehör på kakel (som också går att ta bort). Finns massor på marknaden för att limma handdukskrokar, toalettpappershållare, duschhyllor etc.
Lopex: [citat] Exakt, dvs det är bara en tanke vurpa när man såga ut stänkskydden och mest troligt inget dom kommer ändra på då natursten skiftar i nyans/ådring Om du orkar kan du ju alltid ta loss listen, be dom slipa andra sidan med å göra fas sen montera igen
EwaA: Hej! Har sökt och sökt på ämnet men känner att jag inte fick mina funderingar helt besvarade... Har förstått utifrån flera diskussioner att det "med vissa fix" går att installera MAXIMERA innerlådor i en FAKTUM-stomme. Det rör sig om ett 60cm brett FAKTUM-högskåp (tyvärr okänt år, tippar på ca 2010?) där jag skulle vilja fästa nya gångjärn och installera lådor i st f de
topmount: Själv har jag byggt spegeldörr av mdf-skivor och profilerade lister, funkade fint.
Oinakka Larsson: [citat] Helt rätt , ska inte vara några skador på en skiva för 5300:- ! Har köpt flera olika ek o bok skivor utan några som helst skavanker men då har jag kunnat titta på dem själv. Om man fyller en mindre skada är att smälta in shelllack i lämplig kulör det bästa jag provat. Sitter bra ser naturligt ut men är lite sprött mot ex.vis slag. Göran Larsson
Ninni1: Slätade du ut limmet eller körde du strängar? Min vägg är lite gropig fast målaren har spacklat. För min del så blir det kanske bättre med limsträngar? Har sett ditt bygge men minns inte var. Snyggt!
tensiden: Som Mathildatiger skriver ovan går det i regel bra att byta ut hela rasket om man inte är nöjd. Hela kitet med silkorgar och annat kostar visserligen ett par hundra, men du behöver inte byta hela diskbänken och allt.
MiguelDelRey: Har inte genomfört det ännu, men har haft sotaren där och han tyckte det var grönt. Det han huvudsakligen hade att säga var att: - Ha med en renslucka i planen efter att kanalen kommer upp genom golvet i rum 2. - Hålla böjarna till max 45 grader eller helst gå rakt upp när kanalen går upp på vinden och ut genom taket/huv. - Installation av imkanal med brandteknisk klass EI-15,
Henkan Sundberg: Jag tog faktiskt en dörr från samma kök jag satt in från IKEA, de var ett par mm tjockare än täcksidorna så det fanns lite mer marginal när jag sågade.
falkn: Jag monterade en sådan för några månader sen. Korgen går ju ner och tätar mot gummimembranet ändå så det blir tätt. Följ anvisning bara.
anderssose: [citat] Ok, tack för svaret. Skall dubbelkolla igen. Problemet är att om den sitter med mutter så är det jäkligt svårt att komma åt den med en nyckel.
samedgecombe: Hej, Håller på att riva ut och upp köket. Har rivit två av fyra gipsväggar och upptäcker att de horisontella regler till väggen ligger längst ner under golvet. Har rivet en del av golvet och det består av 19 mm undergolv, 90 mm cellplastskiva, 90 mm fiberisolering och sedan sand. Huset har krypgrund i botten men just den här delen har sand som trossbotten. Kan vi bygger upp ett golv av
hapazard: [citat] Råd och Rön har testat många induktionshällar, dock bara i 60-bredd, och använder liknande testmoment. Så går ju att få ett hum genom att betala för deras rapport. De kritiserar flexzonerna som många kör med eftersom de utan undantag visar sig bestå av mindre runda zoner, och har svårt att ge jämn värme.
MathiasS: Det kostar ett par dagar extra jobb, men varför inte öppna väggen, dra i lite kompletterande elrör etc för att få uttag exakt där du vill ha dessa, och sedan stänga väggen med OSB och gips bakom så att du kan skruva upp skåpen enkelt och rakt.
jarehr: [citat] Jag har provat dem och de var tyvärr inte bättre de spiralformade plastpluggar som t.ex. Fishers lättbetongplugg GB 8. De bara roterar i min vägg.