Kök
katten12: [citat] Tack för svar =) Ska få lite hjälp från vvs kunnig granne med att få på ballofixer i helgen. Så få på blandaren sen borde vara lätt. Har kollat slangarna från blandaren dom räcker. =)
emission: [citat] Det kan det absolut vara. Det är i alla fall helt klart i rätt riktning. Tack!
Solanlol: Tack allihop för svar. Återkommer med bild när jag har kopplat eller om fler frågor dyker upp
Workingclasshero: Träluckor, öppna hyllor, mycket odling inne som dekoration, koppar/mässingskranar och beslag, gamla stolar och bord, vitt porslin till byttor och talltikar och beslag, glasbehållare för socker och salt osv, fotogenlampor, fårskinn och trasmattor. Köp inte en enda pryl nytt utan scanna av begmarknaden och retrobutiker byggnadsvårdsaffärer och alla möjliga loppisar. Kolla på gamla bilder
Ulf Aronsson: [citat] Har beställt silikonslangen nu,blir att handdiska ett par dagar.Stort tack för hjälpen
Viktor.J: Inga tips ? känns som en djungel med lite information :) Kör man inte med extern motor vanligen kanske ?
AXS: [citat] Mycket vettig synpunkt. Får backa på spikplugg.
Keiller: [citat] Du behöver ju inte kakla hela vägen mellan bänk och överskåp. Vi har visserligen inte kakel men vi satte stänkskyddet så det bara går upp på drygt halva höjden. Det kanske kan vara en lösning för dig? [bild]
evoline: Hej, Ska renovera föräldrarnas gamla kök så billigt som möjligt men fundera hur jag ska göra med fläkten, se bild nedan. 1. Passar alla inbyggda köksfläktar som man kan köpa utanför IKEA in i IKEAs köksstommar? 2. Gissar på att jag måste borra hål i nya stommen så att jag kan sätta elkablarna i som på bilden, eller har ni andra tips? (kommer inte regla och sätta nya
boohoo: Och något som många inte vet. Skär munstycket i 45 grader på den önskade tjockleken och håll fogsprutan 45 grader mot det som skall fogas.
tergo: testa med oxalsyra OXALSYRA NITOR 600G (bauhaus.se)
-RB-: Nej, det blir inte bra. Riv bort och sätt en gipsskiva istället. Det finns renoveringsgips som är 6 mm tjock.
Kane: Finns en tråd till, https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-koeksflaekt.398788/
Fulkemisten: Den där fläkten ser inte ut att ha någon motor i sig, det brukar sitta ett fläkthus ovanför själva kåpan. Troligen är det bara ett spjäll och en armatur för belysning du har och så sitter motorn någon annanstans. Är den kopplad till central ventilation? Mer info behövs.
prototypen: Jag fuskade genom att ta luckorna till kompisens snickerifabrik.
lordi: [citat] Ja, jag känner igen det där. Men bocka plåt utan verktyg är inte lätt. Montera den kan du ju göra själv. Annars återstår nog bara att lossa skivan och flytta ut den, tyvärr.
bergigtomt: Ett litet obs också om det är ett nytt hus(?) så kan kommunen vara kinkiga på yta mindre än 80cm mellan häll och ho. Så jag håller med skribenten ovan och tror det blir absolut bäst
Diana: [citat] Den är ju offwhite, det jag menar är om den gulnar mera. Jag har tittat på den grå men tror att det blir för mörkt i vårt kök.
Derbyboy: Jag kommer lägga golvet i köket fram till köksskåpen, dvs inte under köksskåpet. i mitt fall har golvet kortare livslängd än skåpsstommarna.
Marijairena: [citat] Tack för input! Vi har nu haft en elektriker på plats, men jag måste ändå mailväxla med honom var vi ska spåra exakt. Har en spårfräs nu på plats och min son ska göra det ev. i morgon. Det finns en dosa i väggen där jag inte vet om kablarna går uppåt och då törs vi inte spåra i väggen där, som elektriker sa. Tror att han glömt hur det såg ut när han var här. Det
Volcanoman: Blev det omlackering eller nya luckor? Är i samma situation.
Alex Holmén: [bild] Jag har tänkt ha en Bora häll med inbyggd fläkt och boraförsäljaren säger att jag får bäst effekt med rör rakt ut på fasaden. Men hustillverkaren säger att de inte kan bygga så på nytt hus enligt lagen utan vill att vi ska dra en kanal till skafferiet bredvid och sen upp till taket. Då blir det två 90 graders vinklar plus lång sträcka, vilket kommer försämra utsuget
chubbydancer: Fanns en extra stark såg jag nu. Kanske får testa en sån och se om man kan byta ut gångjärnen till några ytan dämpare.
Demmpa: För att få bort kalken så är det avhärdningsfilter som behövs, tex, https://aquagruppen.se/vattenfilter/avhardningsfilter/avhardningsfilter-rc-90 Om vattnet är mycket hårt, går det åt mycket salt. Du behöver veta hårdheten mätt i tyska hårdhetsgrader för att kunna räkna ut kapaciteten på avhärdaren.