Hej, har nån fråga ang diskmaskin.

Köpt ny lägenhet, hade hantverkare som renoverade och just här är det bara köksbänk, diskho & blandare som är utbytta, så samma diskmaskin som fanns vid köp.

Flyttar in, fyller diskmaskinen, sätter på den och det forsar ut vatten under.

1. Vattnet är inte inkopplat från den nya blandaren. Det ligger en övergångsnippel i plast utan gummipackning. Tänker enklast är att köpa en ny övergångsnippel mässing/förkromad komplett med packning på bauhaus eller liknande och skruva åt.

2. Avloppsslangen till diskmaskinen sitter inte fast heller och jag kan inte förstå hur/var den har suttit? Dom gråa plaströren är mig veterligen inte utbytta.
Enda stället som jag kan tycka är rimligt är den gråa stussen som sticker upp till vänster, då avloppsslangen väl ska sitta med en båge? Men där är lock på, så där kan den ju inte ha suttit tidigare väl?
Hur gör man? Klarar jag detta tro?

har vvs-are inbokad som kunde tidigast om 3 veckor. Å ja e svintrött på saker som inte fungerar.

Tack på förhand, Filippa

(obs, de vita smala plaströren tillhör en sodastream med fast monteringskran som jag beslutat för att ta bort igen så skit i dom!)

• Under diskbänk med oanslutna vatten- och avloppsslangar, plaströr och lösa delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Filippa1234 Filippa1234 skrev:
Flyttar in, fyller diskmaskinen, sätter på den och det forsar ut vatten under.
Öppnade du inte och tittade i skåpet efter att hantverkarna varit där?

Filippa1234 Filippa1234 skrev:
Avloppsslangen till diskmaskinen sitter inte fast heller och jag kan inte förstå hur/var den har suttit?
Den borde ska sitta på det uppstickande röret längst upp till vänster. Om inte slangen räcker så kanske dom har flyttat eller vänt på vattenlåset i samband med renoveringen?

• Gilla
Filippa1234
  • Laddar…
det vågrätta avloppsröret ser ut till att vara lite långt utdraget

• Gilla
Filippa1234
  • Laddar…
P
Det är troligen ett nytt vattenlås
Så slangen skall sitta där du menar men hatten måste sågas av först.

Slarvigt att installationen inte fullföljdes

electroluxaren skrev:
Det är troligen ett nytt vattenlås
Så slangen skall sitta där du menar men hatten måste sågas av först.

Slarvigt att installationen inte fullföljdes
Det har du nog rätt i. Och avloppsslangen är för kort för att nå dit (även om det skulle gå(?) att vrida så vattenlåset är mot högersidan).

Då får jag invänta vvs-aren och låta honom göra det. Så blir det rätt också.
Ska kika när han arbetar och se hur han gör, vill gärna lära mig mer.

tack för hjälpen
Mvh Filippa

P
En vvsare kan göra d e t här mycket snyggare och bättre

Hade du beställt att dina hantverkare skulle koppla in diskmaskinen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.