Är det någon som har erfarenhet av att bygga /köpa kök i shakerstil (innanpåliggande luckor och framdragens sockel + golvlist. Hur har ni gjort med diskmaskinen. Hade bestämt mig för en ASKO men köksleverantören säger att deras luck faller på ett lite svårt sätt vilket skull medföra ett stort urtag i sockeln

Har någon tips på vilka fabrikat som ger så lite glipa som möjligt alternativt hur man löser detta problem.
Har någon tips på vilka fabrikat som ger så lite glipa som möjligt alternativt hur man löser detta problem.
Tror inte det finns någon vanlig inbyggnads diskmaskin utan detta problem med luckan som kräver uttag i sockel men det finns diskmaskiner i form av utdragslådor som passar men de är betydligt mycket dyrare.
Kvänum brukar lösa det rätt så snyggt med Miele maskiner på sina "lantliga" kök, tror miele har en lite lägre lucka än de flesta andra maskiner, sen också de bästa diskmaskinerna på marknaden enligt mig, bara bestickhyllan är värd det där lilla extra i kostnad.
Jag har gjort det till många kunder med helintegrerad diskmaskin och Shakerstil.
Många leverantörer gör om gångjärnen så att de inte skall bygga neråt man öppnar dom.
Knepet brukar också ligga i att göra en "fasning" på sockeln så att den inte är i vägen.
Husqvarna, Elux, Miele skall inte vara några problem.
Många leverantörer gör om gångjärnen så att de inte skall bygga neråt man öppnar dom.
Knepet brukar också ligga i att göra en "fasning" på sockeln så att den inte är i vägen.
Husqvarna, Elux, Miele skall inte vara några problem.
Låter ju lovande. Är det leverantörerna av köket eller maskinen du menar!? Och hur ser den där fasningen ut?cullberg skrev:
Medlem
· Östergötland
· 12 inlägg
Jag tror det finns lösas med maskiner men som någon ovan skrev kostar de oftast lite mer.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Har ett nyrenoverat kök med släta luckor/lådfronter som ligger kant i kant. Skitsnyggt. Förutom under diskmaskinen där det är en glipa mellan luckan och lådan under på ca 2,5-3 cm! Ska det vara så? Ser ju inte klokt ut.... Jag förstår att man behöver lite marginal när man öppnar diskmaskinen, men..... Såg detta idag när snickarna satt på luckan på diskmaskinen.....
Vad göra?
Tack för alla svar. Mottager gärna tips på "rätt" diskmaskin
Lutar just nu åt en Whirlpool men Husqvarna ska ha en ny med "sliding door" som på något mysko sätt rör sig uppåt innan den faller ner o ska vara specialägnat åt detta. Erfarenheter någon?
Det verkar inte som att man upplever det så när man har det, har många kunder som valt den stilen. Aldrig hört något om att det skulle vara mer störande än med vanlig sockel. Även om det ser ut så när man ser det.
Tack för bra tips! Vi är själva i startgroparna av bygget utav vårt platsbyggda kök i shakerstil. Vi kommer bygga med IKEA stommar som grund. Följ gärna processen på vår blogg http://www.shakerkok.se
Reagerade lite på det du skrev på bloggen om Kvänum, visst kan man lätt spendera 400-500 000kr på ett kök från kvänum, och säkert mycket, mycket mer än så. Dock så behöver det inte kosta så mycket, tycker det är helt klart värt att kolla med dem, tror man kan bli positivt överaskad. Vårat shaker kök, monterat, handmålat på plats, med granit, vitriner och vitvaror gick på ungefär hälften av det du indikerar.Snickarn Andersson skrev: