Det klarar du säkert av själv. Tänk på att det är ganska hög frekvens så att reaktansen (gissningsvis mestadels konduktiv) påverkar spänningen. Lycka till!
 
R
T Träffatummen skrev:
Det klarar du säkert av själv. Tänk på att det är ganska hög frekvens så att reaktansen (gissningsvis mestadels konduktiv) påverkar spänningen. Lycka till!
Nu börjar du faktiskt bli lite fjantig. Varför ska jag belägga dina påståenden. Jag kan inte se hur din påstådda lösning med en potentiometer till två LED-slingor är tänkt att fungera. Om jag gjorde det så hade jag väl knappast behövt fråga. Vet du själv?

Om den är utförd med glidkontakten kopplad till spänning och de två andra till slingorna så menar jag ju att den inte gör det. Som mest kan du få båda slingorna att lysa med begränsad styrka, om ens alls. Har du någon annan lösning som jag missar? I.s.f. visa den.

Och varför blandar du in frekvens i din analoga likspänningslösning? Är din taktik nu att slänga in så mycket "svåra" (men till synes irrelevanta) termer som möjligt i hopp om att jag ska bli avskräckt från vidare diskussion? Det verkar ju inte bättre eftersom du använt enbart auktoritetsargument i dina senaste inlägg.
 
Det finns fler här på forumet som är intresserade av att få veta hur det är kopplat. Skall själv få till en ledslinge-lösning i köket när tiden medger. Och då skulle en skiss vara bra att få tips ifrån och inte en massa ord som beskriver. Det gamla uttrycket "en bild säger mer än tusen ord" är fortfarande ett bra uttryck.
 
R roli skrev:
Det finns fler här på forumet som är intresserade av att få veta hur det är kopplat. Skall själv få till en ledslinge-lösning i köket när tiden medger. Och då skulle en skiss vara bra att få tips ifrån och inte en massa ord som beskriver. Det gamla uttrycket "en bild säger mer än tusen ord" är fortfarande ett bra uttryck.
Mja, som jag skrev lite längre upp. Lösningen blev lite mer slimmad. Vi hade två slingor uppsatta temporärt ett tag men tog bort en som var för kall vit färg.

Ljuset i LED:en som vi använder nu är lite svårare att beskriva eftersom leverantören har skrivit ett värde och tillverkaren ett annat. (2500,3000)K samt (3000, 3500) K. Min iakttagelse är att det är aningen vitare än en 2700K lampa som sitter i vår köksfläkt, låt säga... ~3000K. Dessutom har armaturen en mjölkvit skärm.
 
R
R roli skrev:
Det finns fler här på forumet som är intresserade av att få veta hur det är kopplat. Skall själv få till en ledslinge-lösning i köket när tiden medger. Och då skulle en skiss vara bra att få tips ifrån och inte en massa ord som beskriver. Det gamla uttrycket "en bild säger mer än tusen ord" är fortfarande ett bra uttryck.
Om du ska göra en riktig installation så kan du bortse helt från vad Träffatummen skrivit angående dimring i denna tråden. Det du ska ha är en riktig dimmerlösning för LED-listerna, d.v.s. PWM. Köper du ett drivdon som är avsett för detta så behöver du inte fundera på det för de är av den sistnämnda sorten allihop.

Hur det ska kopplas, och vilka komponenter som behövs beror mycket på vad man önskar för funktion.

Vill man dimra som vanligt med knapp på väggen, med fjärrkontroll, genom någon sorts hemautomatisering/app, eller en blandning av det. Man kanske t.o.m. önskar att utöver dimringen kunna byta temperatur, eller t.o.m. färg.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.