Kök
Peter_K: Nej det blev en nödlösning då vi flyttade köket och inte kunde dra imkanalen ut på taket. Funkar ok men skulle kanske valt en 160 kanal istället för en 125a. Sen så hade jag nog köpt en ytterväggsfläkt istället då den rostfria kåpan bullrar en hel del på läge 2 och 3.
BirgitS: De där plasthuvarna har antagligen blivit bortrationaliserade för att hålla nere priset på spisen. Förhoppningen har kanske varit att två stora hål ska göra att det inte blir alltför dåligt resultat jämfört med litet hål och huv.
JA”Snabbe”: Ikea är väldigt generösa om det går att bevisa fel. Vi beställde måttanpassad bänkskiva, det skulle även va en lös liten bit som var placerad ovanpå ”ugnskåpet” som är 140cm högt. När bänkskivorna levererades tyckte jag den ena var otroligt lång, dock fanns den lilla biten lös. Vid beställningen hade planeraren glömt att den skulle kortas av. Vi bestämde att själva kapa
Lopex: [citat] Du ka vänta 1 år om du vill, eller tills ni flyttar, fogen är mer estetisk
Pedro 89: Design har fler produkter och jag inte vet om alla. Mira vet jag på grund av några kunder Ytan var poros, med små hål, på grund av kornet är större än microcement Medio eller Fino (0,08 eller 0,1 mm). Mira var tunnare än microcement Base (0,41 mm), jag räknade ca 0,2 mm. Problemet är sealer som har Mira. Det är en komponent som gör att microcement suger vatten om vatten ligger på
JA”Snabbe”: Våtrumsfärg är absolut att föredra här, men inte Biltema eller annan budgetfärg, köp Nordsjö, Teknos eller från någon annan känd tillverkare så blir det bra.
JonnyEdström: Okej. Om man väljer ett mönster där skarven inte är i fogen då? Du har inte några bilder?:)
saltet: Vår Siemens fungerar bra även när vi steker bacon. Vi har haft vår över ett år. Begränsningen är snarare storleken på plattorna. En stor 33cm stekpanna får inte rum. Annars superbra.
Harald Blåtumme: Vissa magnetroner innehåller berylliumoxid som är farligt att andas in om det är i form av damm, tycker din ser riktigt illa åtgången ut på bilden så skrota utan att fundera mer.
Ulolrorie: Tack så hemskt mycket för utförligt svar! Finns det någon utställning hos någon köksbutik i Skåne där det finns denna sten att titta på? Vad jag kan se går den åt det blåa hållet på en del av bilderna. Är det beroende på ljuset och vet du i så fall i vilket ljus den ser blåaktig ut? Tack!
major_tom: jag har använt osmos hårdvaxolja för köksbänkar på en bänkskiva i ek från ikea. funkade fint. slipade skivan först.
Jiji: Sätt det du tycker är fint. Vad som skär sig är helt i betraktarens öga. Mitt knep är att lägga fram de varianter jag väljer mellan, vända mig bort och sen snabbt tillbaka (inte så snabbt att jag blir yr:rofl:) Det som då känns bäst är det jag gillar. Våga välja det du vill ha:heart:.
heisiandiishe: [citat] Grymt, tack! Har funderat även över det. Tänkte dra lite av den hårdvaxolja jag har under bänkskivan vid diskmaskinen. Men är nog bäst att orka vända på den och dra ett lager över hela på undersidan! Folie är inköpt och ska dit också
peroande: Skåpen har två svagheter du behöver hantera: 1. Skåpets egen ovansida kommer inte att klara detta. Det blir för stora krafter när en person går på det. Om du ovanpå varje skåp lägger en tjockare skiva som steg så borde det kunna bli tillräckligt starkt. 2. Fristående skåp skjuvas lätt. Se bild. Det behöver du motverka genom att antingen bygga en konstruktion där de inte är fria
Knackfursten: Hallå! Planerar att riva det gamla kaklet/mosaikplattor jag har i mitt kök, men när jag började plocka bort lister märkte jag att förra ägaren satt upp allt med en svart mjukfog som fix. Den är inte solid utan mer som en silikonfog och då är min fråga, vad gör jag för att få bort allt? Bila? Måste väggen vara betong-ren när jag fixar för nya kaklet?
Anonymiserad 369512: [citat] Listen är lite slapp i nedkant, på sidorna är dem ganska spänstiga men jag har heller inget att jämföra med så vet inte riktigt om den är ok. :P
Stefan N: [citat] Ser ju ut att minst 20-25år med tanke på stilen, jag skulle inte lagt pengar på att komplettera det där utan skaffat nya luckor till allt.
Robert_G: Hej, Har faktiskt skjutit eventuella ombyggnationer på framtiden. Dock tror jag smålandsluckans ugnsskåp skulle funka utmärkt med nästan alla fabrikat av spis/ugn.
Anonymiserad 137805: frågan är om du inte skall ha slangen 89 9646 12 22-20/1 den har utgått på electrolux o-ringen har jag aldrig varit med om att den läcker avloppsslangen kan läcka i böjen men det ser inte ut så pumpen lossar man från slangarna eller vrider ur huset moturs efter man tagit bort a-slangen den grå, du behöver inte ta bort eller lossa botten för detta ej heller ta loss och dra fram
katten12: [citat] Okej! Trodde det bara fanns golvspån på 22 nämligen =)
Genvägen: Tack för tips. Vet ni vilket mått benen/hålen sitter på från framkant på de vanliga IKEAskåpen?
Kirre2021: Jag hade tur, ringde företaget (som Ikea hänvisar till) vid 08.00 i morse och en tekniker var på plats vid 09.30. Bytte något kretskort och programmera om. Funkar nu, återstår att se hur länge.
Destrier: Olika diskmaskiner är olika höga i bakkant -Fungerar inte den tänkta lösningen med aktuell maskin - så hade jag köpt en annan modell - det går säkert enklast att byta direkt innan maskinen levererats.
Byggarav: Hej, det var inte samma färg på fyllningen jag beställde så repan blev synligare. Tog bort fyllningen sen. Det var en ganska liten repa så jag låter det vara så.
Anonymiserad 137805: om det är för högt mottryck blir det väldigt mycket ljud. tex långa rör och många böjar och för liten area. fläkten är troligen brandad med ett okänt tillverkar land
PradaKirk: [citat] Vad sökte du på då? Är ju en röra på den sidan om man inte har exakt vad man söker efter