Version 5, halvö från mellan dörrarna, (Birgit S)
Måste säga att den känns intressant. Nära till allt och mer luft. Dock, mindre total arbetsyta och inga väggskåp för förvaring. Man skulle förvisso kunna slänga upp en vägg en bit ut för att få yta till väggskåp.
Annan nackdel är att jag måste flytta imkanalen, går förvisso göras snyggt med utvändigt rör, men inte optimalt.

Satsuki
Jag har nog sällan sett ett så svårmöblerat kök.... går det verkligen inte att flytta halldörren eller källardörren? Bara en av dem flyttad hade gett många fler möjligheter att få till ett bra kök....

BirgitS
H Hekne skrev:
Version 5, halvö från mellan dörrarna, (Birgit S)
Måste säga att den känns intressant. Nära till allt och mer luft. Dock, mindre total arbetsyta och inga väggskåp för förvaring. Man skulle förvisso kunna slänga upp en vägg en bit ut för att få yta till väggskåp.
Annan nackdel är att jag måste flytta imkanalen, går förvisso göras snyggt med utvändigt rör, men inte optimalt.
En vägg med överskåp bakom diskhon går ju bra.
Det bör inte vara mer 120 cm mellan högskåpen och bänkskåpen för sen börjar det bli svårt att nå emellan, men inte mycket mindre heller för att det inte ska kännas trångt (åtminstone om man brukar vara två i köket).
Kanske går att göra halvön lite längre också utan att det blir trångt mot matbordet.
Kanske går att ha grunda skåp eller sideboard under fönstret för sånt som används sällan.

BirgitS, måste säga att jag fastnat lite för din ide och jobbat vidare lite, tackar för tipset
Lägger till en mellanvägg 1600mm, minskar till diskho 60 samt 40 bänkskåp in mot vägg. Ger mer arbetsyta.
Väggen mot fönster kan man fylla med 37 skåp. Känns nästan som det blir mer utrymme med denna lösning, men ändå luftigare mot matsalsbord.
Man får närmare mellan kyl/frys/häll/disk etc.
Nackdelar? Enda jag kan komma på är imkanalen som måste dras om något.

BirgitS är såklart jävig ;), vad säger övrigt folk. Hade ni gillat detta?

Mvh Henrik

BirgitS
Det är nog bättre med mer arbetsyta just mellan hon och hällen än på matbordssidan av hällen, men inte mer än ung. 120 cm. När man kan stå där har man nära till allt och då vill man kunna samla alla ingredienser, skärbräda, skålar etc. på den ytan.

Du behöver nog försöka göra en modell i verkligheten av hur det blir att ta sig fram till källardörren så att det inte blir för trångt och bökigt. Typ ställa ut kartonger, brädor, småbord etc. för att simulera skåp, barstolar och vägg.

Tänk igenom att det inte blir för mycket vitrinskåp. De flesta har inte så mycket riktigt snygga saker att visa upp och då blir det ett dåligt utnyttjat skåp.

I det överblivna utrymmet bredvid/mellan högskåpen kan man göra lite hyllor för vinflaskor, kokböcker, skärbrädor och/eller brickor.

Om det är mycket spring genom halldörren så kanske inte den här lösningen är bra för det kan ju bli jobbigt om man ska stå och laga mat och andra ska passera bakom ryggen på en ofta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.