Jag snokar runt lite på nätet efter led tejp att sätta under köksskåp (väggskåp). Jag känner mig lite osäker på hur starka leds jag ska köpa. Kollar en del på 2835 led tejp, 120led/m. Någon som har något att inflika?

Om du siktar på arbetsbelysning kan du ju jämföra med vanliga T5-lysrör som ger runt 1800-2000 lm/m. Det brukar innebära runt 20 W/m för hyfsat nya LED-tejper för samma ljusstyrka.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Denna köpte jag och kopplade ihop med IKEAs LED driver.
Den var ju inte gratis direkt! :surprised: Över 2000:- där jag hittar den, eller?

Alfredo Alfredo skrev:
Den var ju inte gratis direkt! :surprised: Över 2000:- där jag hittar den, eller?
Stämmer nog. Köpte min på rea hos Proffsmagasinet för några hundralappar under det priset. Jag lär ju dock aldrig behöva byta den. Peppar, peppar.

Finns ju här också för 314:-/m
https://www.xcen.se/led-tejp-20w-m-ip20

• Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga min 19-20w/meter. Har 14,9w/m. Precis så det klarar sig

optimum
Köp en som är rätt så stark och en dimmer så kan du ställa in själv.

Så har jag gjort på de flesta ställen jag satt upp ledstrip, sed bild på dimmer och en trappa jag satt upp belysning under stegen

Dimmern sätter rman in i 12V ledningen

En ljusdimmer med knapp och anslutningar för 12V ledning på en yta.

Trappsteg av trä med LED-belysning under varje steg och vit vägg till vänster.

Jag har ingen erfarenhet av LED-stripe som ni strax märker...

Vet att de finns de med en viss längd som man kan korta av till önskad längd, använda delen med anslutning, och kasta resten. Men finns det lister på "lösvikt", typ fem-metersrulle, där man klipper den bit man behöver och själv ansluter "anslutningen", och då givetvis även kan använda det som finns kvar på rullen? Tycker inte det brukar framgå tydligt och jag har som sagt ingen koll.

Det är lite av en "myt" att LED ljus är billigt , dåligt LED ljus är billigt JA. Ska det vara bra chips/SMD, lumen, RA och IP klassning så drar det snabbt iväg..

skulle rekommendera att titta här:
https://www.xcen.se

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av LED-stripe som ni strax märker...

Vet att de finns de med en viss längd som man kan korta av till önskad längd, använda delen med anslutning, och kasta resten. Men finns det lister på "lösvikt", typ fem-metersrulle, där man klipper den bit man behöver och själv ansluter "anslutningen", och då givetvis även kan använda det som finns kvar på rullen? Tycker inte det brukar framgå tydligt och jag har som sagt ingen koll.
Det brukar nästan alltid vara så på ”öppna” tejper (IP20) att man kan löda direkt i skarven eller använda ett påsticksdon med kontaktytor. Det går därför att återanvända varje liten del och även skarva ihop dem igen. Varje del av tejpen är en egen ljuskälla med separat logik. Skarven man klipper är bara parallell- eller seriekopplingen mellan varje ljuskälla. När du får 5-merersrullar med tejp kan det ibland vara en lödd skarv någonstans mitt på.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har Hidealite strips under mina skåp sen 5 år tillbaka.
Har 2 rader. Har inte exakta specen på de, men om jag räknar är det 60/m.
De lyser lagom på fullt, men jag skulle vilja kunna dra på lite mera ibland.
Ni efter 5 år börjar det dock bli lite problem, plasten de är ingutna i börjar mörkna, och trots att det är 2 hela slingor utan skarvar lyser de sämre i början vid trafon, för att lysa bättre ju längre bort man kommer.

C Christoffer L skrev:
Det är lite av en "myt" att LED ljus är billigt , dåligt LED ljus är billigt JA. Ska det vara bra chips/SMD, lumen, RA och IP klassning så drar det snabbt iväg..

skulle rekommendera att titta här:
[länk]
+1 på xcen, där köpte vi led-stripes till vår hall!

Lång hall med LED-stripes på taket, mönstrad tapet och vitmålade väggar, inramad av flera dörrar och tavlor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.