Hej,
Jag har köpt en lägenhet från 50 talet och håller på att renovera.
Min tanke var att flytta köket till vardagsrummet för att sedan göra det gamla köket till ett riktigt sovrum.
Men jag har fastnat lite vad det gäller ventilationen.
Vad jag läst så är inte en imkanal ett måste i kök om man har en kolfilterfläkt?
Men man måste i sådant fall ha en vanlig frånluft för att få ut den fuktiga luften.
I väggen mellan de nya köket och badrummet så går frånluften till badrummet.
Så här undrar jag om man kan öppna upp ett nytt hål mot köket och sätta dit ett don?
Men läste samtidigt att frånluften måste sitta i närheten av spisen, i mitt fall blir det på väggen ca 1 meter bakom och 0,7 m åt sidan.
Är det nära nog?
Bifogat 2 bilder, jag har ritat med röd penna där frånluften till badrummet sitter nu och med blått så som jag tänkt att sätta upp den nya luften.
Tack på förhand.
Jag har köpt en lägenhet från 50 talet och håller på att renovera.
Min tanke var att flytta köket till vardagsrummet för att sedan göra det gamla köket till ett riktigt sovrum.
Men jag har fastnat lite vad det gäller ventilationen.
Vad jag läst så är inte en imkanal ett måste i kök om man har en kolfilterfläkt?
Men man måste i sådant fall ha en vanlig frånluft för att få ut den fuktiga luften.
I väggen mellan de nya köket och badrummet så går frånluften till badrummet.
Så här undrar jag om man kan öppna upp ett nytt hål mot köket och sätta dit ett don?
Men läste samtidigt att frånluften måste sitta i närheten av spisen, i mitt fall blir det på väggen ca 1 meter bakom och 0,7 m åt sidan.
Är det nära nog?
Bifogat 2 bilder, jag har ritat med röd penna där frånluften till badrummet sitter nu och med blått så som jag tänkt att sätta upp den nya luften.
Tack på förhand.
Tjena,
Har godkänt av styrelsen.
Både att dra nytt vatten och fixa med ventilationen under förutsättningen att det kommer bli riktigt gjort och klara nästa OVK.
Har godkänt av styrelsen.
Både att dra nytt vatten och fixa med ventilationen under förutsättningen att det kommer bli riktigt gjort och klara nästa OVK.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Frånluftskanalen i kök kallas för imkanal.Viking31415 skrev:
Frånluftskanalen från kök ska vara brandskyddad tills den kommer upp ovanför taket och den får inte heller vara delad med andra rum/lägenheter eftersom det då kan börja brinna i de rummen när det brinner på spisen (vanlig brandorsak).Viking31415 skrev:
Om det är centralfläkt så är den dessutom inställd på det luftflöde som behövs för att ventilera exakt det antal badrum resp. kök som huset är byggt för och det blir då fel om du tar bort ett kök från en fläkt och ansluter det till badrumsfläkten.
Ofta landar det i att man måste dra ett ventilationsrör för imkanalen från det nya köket till imkanalen i det gamla köket.
Det måste också finnas friskluftsintag i nya sovrummet och det får inte finnas frånluft där.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hej,BirgitS skrev:
Frånluftskanalen i kök kallas för imkanal.
Frånluftskanalen från kök ska vara brandskyddad tills den kommer upp ovanför taket och den får inte heller vara delad med andra rum/lägenheter eftersom det då kan börja brinna i de rummen när det brinner på spisen (vanlig brandorsak).
Om det är centralfläkt så är den dessutom inställd på det luftflöde som behövs för att ventilera exakt det antal badrum resp. kök som huset är byggt för och det blir då fel om du tar bort ett kök från en fläkt och ansluter det till badrumsfläkten.
Ofta landar det i att man måste dra ett ventilationsrör för imkanalen från det nya köket till imkanalen i det gamla köket.
Det måste också finnas friskluftsintag i nya sovrummet och det får inte finnas frånluft där.
Tack för svar.
Jag har läst här på forumet att det inte behöver vara brandskyddat om man har recirkulerande kolfilterfläkt, som då tar bort det brandfarliga från matlagningen.
Det är självdrag i huset.
Fruskluftsintag finns i både vardagsrummet och sovrummet.
Att dra ett nytt ventilationsrör till imkanalen är en möjlighet men inte optimalt. Då måste den gå igenom badrummet som jag inte hade tänkt att renovera.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Dras ju lämpligen längs taket i hallen, ovanför badrumsdörren.Viking31415 skrev:
För att vara säker på att OVK kommer att uppfyllas så rekommenderar jag att du tar kontakt med en ventilationsexpert. Det du får i här i forumet är förslag utifrån resp. persons erfarenhet.
Blir det inte svårt att komma åt vatten och avlopp utan att renovera badrummet?Viking31415 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden




