Hej,

Jag har köpt en lägenhet från 50 talet och håller på att renovera.
Min tanke var att flytta köket till vardagsrummet för att sedan göra det gamla köket till ett riktigt sovrum.
Men jag har fastnat lite vad det gäller ventilationen.

Vad jag läst så är inte en imkanal ett måste i kök om man har en kolfilterfläkt?
Men man måste i sådant fall ha en vanlig frånluft för att få ut den fuktiga luften.
I väggen mellan de nya köket och badrummet så går frånluften till badrummet.
Så här undrar jag om man kan öppna upp ett nytt hål mot köket och sätta dit ett don?
Men läste samtidigt att frånluften måste sitta i närheten av spisen, i mitt fall blir det på väggen ca 1 meter bakom och 0,7 m åt sidan.
Är det nära nog?
Bifogat 2 bilder, jag har ritat med röd penna där frånluften till badrummet sitter nu och med blått så som jag tänkt att sätta upp den nya luften.

Tack på förhand.
 
  • Ritning av lägenhet med markerad befintlig och planerad ventilation i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet med markeringar för planerad köksventilation i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip kan du inte göra nånting med ventilation utan att ha det godkänt av styrelsen.
 
Tjena,
Har godkänt av styrelsen.
Både att dra nytt vatten och fixa med ventilationen under förutsättningen att det kommer bli riktigt gjort och klara nästa OVK.
 
BirgitS
Viking31415 Viking31415 skrev:
Men man måste i sådant fall ha en vanlig frånluft för att få ut den fuktiga luften.
Frånluftskanalen i kök kallas för imkanal.

Viking31415 Viking31415 skrev:
Så här undrar jag om man kan öppna upp ett nytt hål mot köket och sätta dit ett don?
Frånluftskanalen från kök ska vara brandskyddad tills den kommer upp ovanför taket och den får inte heller vara delad med andra rum/lägenheter eftersom det då kan börja brinna i de rummen när det brinner på spisen (vanlig brandorsak).

Om det är centralfläkt så är den dessutom inställd på det luftflöde som behövs för att ventilera exakt det antal badrum resp. kök som huset är byggt för och det blir då fel om du tar bort ett kök från en fläkt och ansluter det till badrumsfläkten.

Ofta landar det i att man måste dra ett ventilationsrör för imkanalen från det nya köket till imkanalen i det gamla köket.

Det måste också finnas friskluftsintag i nya sovrummet och det får inte finnas frånluft där.
 
kök + vardagsrum känns modernt. Varför ändra till vardagsrum+sovrum?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Frånluftskanalen i kök kallas för imkanal.


Frånluftskanalen från kök ska vara brandskyddad tills den kommer upp ovanför taket och den får inte heller vara delad med andra rum/lägenheter eftersom det då kan börja brinna i de rummen när det brinner på spisen (vanlig brandorsak).

Om det är centralfläkt så är den dessutom inställd på det luftflöde som behövs för att ventilera exakt det antal badrum resp. kök som huset är byggt för och det blir då fel om du tar bort ett kök från en fläkt och ansluter det till badrumsfläkten.

Ofta landar det i att man måste dra ett ventilationsrör för imkanalen från det nya köket till imkanalen i det gamla köket.

Det måste också finnas friskluftsintag i nya sovrummet och det får inte finnas frånluft där.
Hej,
Tack för svar.

Jag har läst här på forumet att det inte behöver vara brandskyddat om man har recirkulerande kolfilterfläkt, som då tar bort det brandfarliga från matlagningen.

Det är självdrag i huset.

Fruskluftsintag finns i både vardagsrummet och sovrummet.

Att dra ett nytt ventilationsrör till imkanalen är en möjlighet men inte optimalt. Då måste den gå igenom badrummet som jag inte hade tänkt att renovera.
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg om ventilation i bostadskök, refererar till Boverkets byggregler och frånluftssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av text från Boverkets byggregler om frånluft och ventilationskrav i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Viking31415 Viking31415 skrev:
Att dra ett nytt ventilationsrör till imkanalen är en möjlighet men inte optimalt. Då måste den gå igenom badrummet som jag inte hade tänkt att renovera.
Dras ju lämpligen längs taket i hallen, ovanför badrumsdörren.

För att vara säker på att OVK kommer att uppfyllas så rekommenderar jag att du tar kontakt med en ventilationsexpert. Det du får i här i forumet är förslag utifrån resp. persons erfarenhet.

Viking31415 Viking31415 skrev:
Då måste den gå igenom badrummet som jag inte hade tänkt att renovera.
Blir det inte svårt att komma åt vatten och avlopp utan att renovera badrummet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.