Kök
jokamp: Bygger ett platsbyggt skåp med innanförliggande luckor och synliga gångjärn (små lyftgångjärn). Har ett hörnskåp som var tänkt att ha 2st 30cm luckor med gångjärn i kanten av den ena luckan och ett hörnskåpsgångjärn från Ikea mellan luckorna, sen ett handtag på den andra. Har nu börjat fundera på om man på något sätt kan få det att istället se ut som 2 luckor med
Argastesnickaren: Som snickare utan någon egentlig datautbildning så har jag inga problem med att rita upp kök i Ikeas program. Tvärtom tycker jag det är ett riktigt bra program för en amatör att både rita upp i och kunna se framför sig från alla vinklar.
Keiller: Har bara erfarenheter av "järn"-spis och induktionsspis. Båda av traditionell modell med ugn. Skulle aldrig vilja gå tillbaka till den gamla spisen igen. Gillar att det blir varmt direkt. Och så länge det är vred och inte touchknappar för att ställa in värmen är jag nöjd. Och den spis vi har steker bra i alla hörn av stekpannorna.
LinneaH: Jag behöver byta köksblandare eftersom nuvarande är trasig. I mitt förra boende hade jag en köksblandare jag älskade under många år. Framförallt funktion, men även form. Det är en Grohe, jag är ganska säker på att den har utgått för länge sen. Jag har kontaktat dem men ännu inget svar. Tänkte höra om ni har förslag på liknande alternativ? De önskemål/krav jag har är:
S_B_O: [citat] Har också tänkt på det, men tänker det blir för trångt för att få till det med träplugg. Men det kanske hade funkat om det mittersta får gå från vägg till vägg.
katten12: [citat] Vad jag blir kränkt över är din spydiga antydan till att vi mixtrat med elen själva och att det är därför dosorna är "dåliga"/ "fel". Vi må göra jävligt mycket jobb själva och lär oss längs med vägen mycket via youtube men el är något jag har respekt för och mixtrar inte med själv. Och det enda material vi köpt själv är just vägguttagen för att vi ville ha svarta
JA”Snabbe”: [citat] Jag har för mig att dom låg i en ganska platt liten låda i brun wellpapp. Tejpad på undersidan av en av delarna som skulle skarvas. Den var tunnare än de ditskruvade träbitarna som stagade upp bänkskivan.
Marijairena: God fortsättning! Ska man lägga spackelremsa i hörn och spackla även om det ska vara skåp som täcker där? Förutsätter att kaklet då går upp mot skåpkanten. Jag funderar om jag ska ha kakel ända upp. Annars måste man göra snygg avslut mellan gipsskiva och tak och antar då att man måste spackla hela taket alternativt sätta nån list som döljer ”springan” Elektrikern har varit
axelman: [citat] Grannen hade kamera. Det är väl så att plastgrejen kan användas om bänkskivan är väldans tunn ?
Timberman88: [citat] Dum fråga googlade efter "köksblandare ventil" men klickar ej för mig. Vilken del är det?
havskatt: Tror tyvärr inte. Huset är från 40-talet men diskhon byttes för några år sedan av tidigare som bordde här. Så ingen som bott här har haft diskmaskin.
Mazen: Börja med att kapa sidorna till rätt strl, dvs dela på skåpet. Då får du loss bottenskivan med en bit sida kvar som enkelt kan sågas bort. (Jo högst troligt bara plugg o lim som sidorna sitter med) Använd cirkelsåg el en fintandad ryggsåg. Montera botten med lim och skruv Och stryk på ett kantband på den sågade ytan.
Fredrik_D: Förslag på lämpliga plugg om det visar sig endast vara gips?
Demmpa: Ta och läs Bo Siltbergs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn” https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
MPinje: Vi har satt den kapade mot taket. Tänker att det kanske finns risk för att skivan sväller om man spiller eller moppar golvet.
Niklas Haglund: Tack. Då gör jag så. Plattsättaren hade jobbat prickfritt i firman 15 år men just sagt upp sig. Snyggt sätt att avsluta sin anställning:thinking:
Zwiggy: [citat] Sätta täckskivan lite in på skåpen så den hamnar precis bakom donet?
Anonymiserad 137805: [citat] Vad har du varit de senaste 5 åren?
Kdog: Jag kan ju inte garantera att det passar, skruva bort och mät invändig diameter. Du kanske kan provmontera den flexibla slangen i röret som är kvar. Att köpa alla delar lösa för att bygga ett eget avlopssystem tror jag blir mycket dyrare och krångligare om man inte är typ rörmockare och har massor av olika rörbitar att prova sig fram med. Att använda Lillviken känns som den enklaste
katten12: [citat] Kommer komma i en låda i skåpet så den kommer ju ha den funktionen =)
FRESTAH: De fanns på Beijer bygg med, heter plåtclips! God jul!
Anonymiserad 137805: [citat] En öppen vinhylla i samma höjd som kylen
Bberg: Vi satte in 30cm i hela köket i förra. Mkt nöjda med det, dock stänkskydd i rostfritt vid spisen upp till fläkt, i kvartskomposit Noble Ivory White. Här "gömde" vi uttagen i kortändarna av köket samt under det enda överskåpet som fanns. I det kök vi bygger nu blir det 30cm igen, denna gång i Viscount White både bänk och stänk. Här monterar vi dubbla uttag från Schneider exxact