AnneFi
AnneFi: Då måste vi klä hela insidan med täcksidor och försöka sätta små lister runt kanterna och det känns som mycket jobb. Väljer vi vanlig Micro så tror jag det är lättare att bara välja en lucka som öppnas uppåt framför den som vår ursprungliga plan var
11 svar · 9,3k läst
·
J
Jimp: Vid närmare eftertanke känns det smidigare att köpa en spis och stoppa in i hålet. Nästan en månads leveranstid på IKEA. Det blir i princip samma pengar om jag väljer att stoppa in exempelvis denna: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/HCE622323U/bosch-spis-hce622323u
4 svar · 5,8k läst
·
F
Freddo26: Hej Bullen. Jag har ett smärre bekymmer som jag inte fått klarhet i för stunden. Rivit köket för ett tag sen och har nu reglat upp 2 väggar där köket ska monteras, ska kasta upp några OSB-skivor nu denna vecka samt lite 6mm gips på det. Till saken hör nu att jag reglat upp väggarna, samt ska montera ovanstående byggskivor. Detta gör då att väggan flyttas ut totalt 60mm från
0 svar · 3,0k läst
[SH]
[SH]: Lite information om kolfilterfläktar... Frankes kåpor med deras stora, cylinderformade, kolfilter som sitter i skorstenen, Bosch/Siemens CleanAir, Färåskupan InHouse och Thermex Re-Box tar alla bort ungefär lika mycket os (90%) som en fläkt ansluten till en kanal. Anledningen till att de fungerar bra är den stora filterytan och att man flyttar motståndet (filtret) till efter fläktmotorn.
28 svar · 15,5k läst
O
Octavianus: man måste göra rent glaset noga innan man kör förbränningsprogrammet. Har man fläckar på glaset och kör igång det är risken att det bränns in i glaset för gott och kommer omöjligt gå att få bort. Förvånansvärt många som inte läser bruksanvisningen verkar det som. ;)
10 svar · 5,0k läst
A
Avemo: Diskmaskiner är inte så kinkiga med vattentryck. Det skall inte vara några problem. Vad gäller avlopp är det samma regler för diskmaskin som för annat gråvatten. Om du får ha tvåkammarbrunn till avlopp i nuläget så får du också koppla på en diskmaskin.
1 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag köpte en 1200 mm bänk, som den på bilden, men med bara två dörrar. 500 kr på blocket! Det är billigt att inte ligga på topp :)
41 svar · 22,6k läst
·
P
pelle242: Du har helt rätt. En alliancefläkt är en annan lösning än du skall ha. Non-stop är nog frankes egen benämning. Hos andra tillverkare heter det nog något annat.
5 svar · 3,8k läst
·
L
lilla_biet: Tack för tipset, det ska jag kolla upp!
2 svar · 1,7k läst
kysan
kysan: Inget jag saknar, men med hus från 20-talet så ska man kanske inte räkna med full funktion. Satte dit en, bökigt, svåröppnat, skarvar i sockellisten. Resten hamnade i boden, sedan soptippen... Faktum gällde detta och faktum är att dom rymmer inte speciellt mycket. Den vi har är det tomtebloss och tårtljus i :-)
3 svar · 21,3k läst
O
Opz99: Hej Har äldre (massiva) köksluckor i ek med lite krångliga kanter / rundningar m.m. Luckorna har ett tunt lager lack på sig nu. Jag skulle vilja slipa ner lacken och betsa luckorna någon nyans mörkare, men inser att det är ett knepigt jobb att slipa allt snyggt och jämnt pga alla runda kanter m.m. Så, har något testat att sodablästra luckor för att få bort ett tunt lacklager?
0 svar · 4,9k läst
D
dudero: Stämmer att det är 100 + 25 mm för att kickspace, och det krånglar till det med Ikeas nya stommar (och uppenbart andra). Vi löste det genom att såga ur botten på hörnskåpet där kickspacen sitter under och satt benen på max (100mm). Men det blev ändå lite pill för frontgallret bygger ca 105 mm, vilket vi löste genom att klippa bort ovankanten med plåtsax. Sen en sockel på var sida
6 svar · 8,2k läst
·
S
Stina71: Någon som är bra på äldre köksinredning och kakel? Är intresserad av att veta ungefärlig ålder på detta Marbodalkök och kakel. Vad tror ni? [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
Bowman
Bowman: Ok, tack!
17 svar · 6,9k läst
·
S
slurppe99: [citat] Har du provat att beställa från firmor som specialanpassar köksluckor. Har själv använt Uppsala kök & lack som har flera modeller att välja på. De tillhandahåller även med snickare. Vet att en mindre firma i Björklinge norr om Uppsala även köpte från en av deras leverantörer. Det borde finnas någon närmare dig också. Om du går in på sidan ser du vilka mönster de har.
2 svar · 5,2k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: Helt galet, behöver få bort hällen nu. Måste byta bänkskiva. Edit: Haha, det gick att få igenom hällen på diagonalen. :D
43 svar · 32,6k läst
·
nikasp
nikasp: Blir diskmedel nästa gång. Jag gjorde om de fogar som blev dåliga så nu är jag nöjd. Hade blomspruta med diskmedelslösning och även ett snapsglas att doppa fingret i. Enkelt att torka av och väldigt lite kladd med diskmedel. Det krävdes lite träning att inte lägga på för mycket.
24 svar · 60,5k läst
T
tank77: [citat] Finns mig veterligen inga laminatskivor med oskyddad baksida. Undersidan däremot men isåfall skulla man behöva täta framsidan då också hur nu det skulle gå till:confused: Ibland undrar man om folk tar sig ett bad i diskhon istället för badkaret:p Själv har jag ingen silikon alls och jag har inte fått några "svällskador" på min laminatskiva.
6 svar · 6,3k läst
Andreas266
Andreas266: Tack för svaren! Fackmannen som monterade hon är en rörmokare med över 30 års erfarenhet så jag trodde nog att han visste vad han gjorde. Det är en av familjens bästa vänner så han gjorde det dessutom gratis. Jag såg själv när han lade på silikon och han snålade inte alls utan strök rikligt runt hela den sågade ytan på bänkskivan. Jag känner stora klasar med silikon hänga
11 svar · 26,3k läst
·
AnneFi
AnneFi: Hejsan Björkisvägen! Tack för din input. Ska försöka bryta ner och svara på allt. [citat] Om jag hade kunnat ha högskåpet i hörnet hade det här varit ett jättebra alternativ med undantag för de två hoarna. Mina ugnsplåtar går inte ner i den storleken man måste gå ner i när man har två. [citat] Jag vill minst ha 80 cm och allra helst mer mellan ho och häll då det är där jag
69 svar · 16,2k läst
E
Elias Carlsson: [citat] hbDfvp Hej, det var ju ett tag sedan ni gjorde dessa inlägg men jag står inför exakt samma situation. Var placerade ni kranen? Jag funderar på om den får plats precis bredvid den vanliga kranen.
3 svar · 6,9k läst
stiga
stiga: De har grejer från Grohe inne på Sturebadet i Sthlm så kvaliten lär väl inte vara helt usel. Kanske är deras SPA-serie :/
3 svar · 18,2k läst
A
adzadz: Tyvärr inte. Blev en ny Mora Cera K5 istället, K-rauta hade rea :)
2 svar · 4,0k läst
·
stiga
stiga: Är inte 100 på vilken inredning du ha men ibland sitter det en juster/låsskruv på varje fäste mellan inredning och front. Kan sitta på "skensidan" så du drar av fronten och 2 vinklar sitter fast på luckan.
1 svar · 2,8k läst
stiga
stiga: Den nedstickande porslinsfonten på Domsjön som säljs nu (till Metod)gör att du behöver ha 38mm skiva för att luckan/lådan/blindfronten under skall få plats. Kolla med snickeriet om de kan göra en måttanpassad front som passar där till din skiva.
11 svar · 4,0k läst
stiga
stiga: Stala och decosteel har båda bänkar för en helt klart överkomlig slant. 635mm djup är det ni skall ha om ni använder väggskenan.
15 svar · 13,8k läst
K
Kullan: [citat] egentligen håller jag med dig gällande det här med symmetrin. Det fina med att de skruvas på baksidan är iaf att det är ingen omöjlighet att göra om det om det känns väldigt fel som det sitter nu 😊.
34 svar · 17,7k läst
·
M
Anonymiserad 137805: Tyvärr går inte ugnar med ptc att kalibrera, ligger de fel så ligger de fel. En del ligger mycket fel >50C
34 svar · 31,2k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: Truuue! Då ber jag få den sågad 598 :)
4 svar · 1,5k läst
T
tjörnbo: Tack för tänkvärda synpunkter. Med ett 60-skåp under diskhoarna, diskmaskin där bredvid, 60-brett inbyggnadsskåp för spis och ugn samt ett 40-skåp som avslutning bör det hela vara ganska stabilt. Kanske ändå blir en bänk med heltäckande underlimmad skiva...
17 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.