Paul-Staffanstorp
Finns flera medel och verktyg att använda som hjälper till att ta bort siliconet men det är ett digert arbete. :(

Kladdar gör det absolut inte på fingret om man sprayat ordentligt med diskmedel på mjukfogen innan man drar av. ;)

Sprayar gör man på mjukfogen och inte på fingret.

Drar man bort tillräckligt med silicon så blir det bara väldigt små kanter och de "fäller" man ner när man drar försiktigt en gång med fingret när tejpen är borta... men glöm inte att gärna duscha en gång till innan ni gör det för annars fastnar siliconet på fingret och då är allt förstört. ;)
 
Sätt lite för mycket och dra bort överflöd och forma samtidigt mogen med en mattbit (typ våtrumsmatta) dra sedan med blött finger för att få det riktigt fint.inge tejp, tar bara tid och så blir det inte bra heller. På jobbet har vi dom som är så säkra med "sprutan" så dom får ut precis rätt mängd och sen fingret, silikonar ett normal stort badrum på 20-30 minuter.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Paul-Staffanstorp
Synd du bor så långt borta för jag skulle verkligen vilja se dig lägga en snygg fog utan att tejpa upp för någon knivskarp fog får du knappast utan tejp...

Jag har lagt mycket mjukfog utan att tejpa förr men jag kan säga att jag lägger hellre den lilla stunden det tar och tejpa än den tiden det tar att rätta till efter en dåligt lagt fog... ;)

Siliconet fäster ju precis överallt UTOM där det kommit diskmedelvatten så att bara lägga mjukfogen och dra av den direkt känns ju inte som ett vettigt tips... framförallt inte till en hemmapulare ;)
Då är ju den lilla kanten tejpen skapar peanuts att jämna till jämfört med en ojämn kant hela vägen... ;)
 
Segge skrev:
Sätt lite för mycket och dra bort överflöd och forma samtidigt mogen med en mattbit (typ våtrumsmatta) dra sedan med blött finger för att få det riktigt fint.inge tejp, tar bara tid och så blir det inte bra heller. På jobbet har vi dom som är så säkra med "sprutan" så dom får ut precis rätt mängd och sen fingret, silikonar ett normal stort badrum på 20-30 minuter.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Där har vi problemet! Jag hade för mycket fog på och därmed följer den lättare med när man drar bort tejpen! Detta är hantverk på hög nivå, man måste nog ha talang som konstnär för att lyckas bra..som sagt en bakkantlist kan också bli snyggt..

Sent from my U20i using Byggahus
 
Paul-Staffanstorp
Personligen lägger jag en väldigt jämn sträng silicon och det är ganska lätt med en bra spruta men när man drar av så blir det nästan hälften man drar bort och får kasta bort tycker jag, men då blir det bra också och man behöver inte försöka lägga på mer och lappa i...
Man drar ju bort och jämnar till så pass mycket så man är nere på tejpen vilket gör att det blir en väldigt tunn kant att jämna till när man dragit bort tejpen...

MEN visst... det är inget man lyckas bra med första gången. ;)

Själv gillar jag inte alla dessa hjälpmedel heller utan anser mig ha bättre känsla i att arbeta med fingret. :)
 
yuphin skrev:
Mitt problem är inte att forma fogen den blir hur snygg som helst när man sprayar diskmedel på och använder fingret..Problemet är när man ska dra bort tejpen, då lyfter sig fogen...Eller är krauta verktyget utformat så att man inte behöver tejpa?
Man behöver inte tejpa med k-rautas skrapor!
 
  • Gilla
evoked
  • Laddar…
Jula har en skrapa som är kanon. Tejpa så tajt du kan, fyll och skrapa med minsta radien, riv bort tejpen, voila en superfogning!
 
Hej har precis skaffat mig ett medlemskap efter att i många år ha läst många bra tips på detta forum.
Tror mig först nu kunna dela med mig av ett bra tips!
Efter flera mer eller mindre misslyckade försök att foga med latex och silicon och det mesta har hamnat på alla tio fingrarna och byxorna så hittade jag ett hjälpmedel på nätet ! Kolla efter "fogformare" det hjälpte iaf mig.
 
nikasp
Hur mycket diskmedel kör ni i sprutan. Är det rejält mycket eller några droppar till ett par deciliter vatten? Måste göra om ett par strängar som inte blev bra. Alla horisontella där det var lätt att komma åt blev perfekta med tejp och lacknafta. Dock så är en nackdel att lacknaftan kändes svår att få knivskarpa gränser med när man "fäller ned" tejpkanterna.
 
nikasp
Blir diskmedel nästa gång. Jag gjorde om de fogar som blev dåliga så nu är jag nöjd. Hade blomspruta med diskmedelslösning och även ett snapsglas att doppa fingret i. Enkelt att torka av och väldigt lite kladd med diskmedel. Det krävdes lite träning att inte lägga på för mycket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.