stiga
stiga: Är inte 100 på vilken inredning du ha men ibland sitter det en juster/låsskruv på varje fäste mellan inredning och front. Kan sitta på "skensidan" så du drar av fronten och 2 vinklar sitter fast på luckan.
1 svar · 2,8k läst
stiga
stiga: Den nedstickande porslinsfonten på Domsjön som säljs nu (till Metod)gör att du behöver ha 38mm skiva för att luckan/lådan/blindfronten under skall få plats. Kolla med snickeriet om de kan göra en måttanpassad front som passar där till din skiva.
11 svar · 4,0k läst
stiga
stiga: Stala och decosteel har båda bänkar för en helt klart överkomlig slant. 635mm djup är det ni skall ha om ni använder väggskenan.
15 svar · 13,8k läst
K
Kullan: [citat] egentligen håller jag med dig gällande det här med symmetrin. Det fina med att de skruvas på baksidan är iaf att det är ingen omöjlighet att göra om det om det känns väldigt fel som det sitter nu 😊.
34 svar · 17,7k läst
·
M
Anonymiserad 137805: Tyvärr går inte ugnar med ptc att kalibrera, ligger de fel så ligger de fel. En del ligger mycket fel >50C
34 svar · 31,2k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: Truuue! Då ber jag få den sågad 598 :)
4 svar · 1,5k läst
T
tjörnbo: Tack för tänkvärda synpunkter. Med ett 60-skåp under diskhoarna, diskmaskin där bredvid, 60-brett inbyggnadsskåp för spis och ugn samt ett 40-skåp som avslutning bör det hela vara ganska stabilt. Kanske ändå blir en bänk med heltäckande underlimmad skiva...
17 svar · 3,5k läst
·
H
huggan: Att dra om avloppet dit kan var problematiskt. Var ska man få det ifrån? Du vill inte sabba tätskiktet i badrummet. Annars är det inga större kostnader än om du skulle totalrenovera ett kök. Ska du göra nåt själv eller lägga ut allt på en firma?
1 svar · 2,1k läst
·
G
GustavGBG: Jag köpte vitvarorna separat. Du kan ju se vad du får för pris på vitvaror hos köksleverantören och sedan be in en offert från några olika företag. För mig blev det ungefär 10 000:- billigare. Sen misstänker jag att dom flesta köksleverantörer helst ser att du köper även vitvaror hos dom . Vet tyvärr inte var du skall titta på kök i Uppsala området.
3 svar · 1,3k läst
·
Zemerlin
Zemerlin: Jag är i färd med att köra igång med köket och har nu kommit så långt i planeringen så att jag kommit till belysningstänket av köket. (lite osäker på om jag kanske borde postat detta i el forumet men jag testar här och så får väl någon moderator flytta tråden i så fall) Min tanke är att jag skall ha Super 6 varmvit LED list under väggskåpen som arbetsbelysning. och som
0 svar · 823 läst
N
Nilzons: Har du satt upp sådana skivor själv?
5 svar · 2,7k läst
R
RoBo: [citat] Japp !
8 svar · 1,7k läst
F
fedge: Tack för ytterliggare info. Känns som att det blir till att dra ut ugnen och titta mer noggrant på hur skivan är monterad som ugnen står på.
5 svar · 8,8k läst
·
Y
yuphin: Har någon tips på snygga lister mellan bänkskiva och vägg/kakel? Ikea har en men den är riktig ful så undrar om någon har köpt en snygg list av bra kvalitet någon annanstans?
0 svar · 6,7k läst
V
vilden: Man kan läsa hos de olika tillverkarna hur det fungerar, men det är viktigt att den monteras plant mot taket och inte byggs in i nersänkt låda. Thermex har flera riktigt bra modeller...
9 svar · 5,1k läst
L
lilla_biet: Vi är på gång att göra om vårt kök och har bestämt oss för ljusgrå luckor med vit bänkskiva. Vi överväger vit kvarskomposit (Silestone Blanco Zeus Extreme) 12 mm tjock. Dock så har jag läst ett par äldre inlägg i forumet av personer som inte varit så nöjda med skivan, då den lätt fått repor mm. Är det någon som har erfarenhet och som kan ge någon input? Alternativet är
0 svar · 3,0k läst
J
jtl: [citat] Vad jag menade är att "problemet" då blir en användbar avställningsyta istället för en malplacerad list eller bit bänkskiva.
4 svar · 8,1k läst
S
sandos: Jag undrar varför ni inte får installera "fläktkåpa" ? Kanske inte fungerar med självdrag utan bara mekanisk frånluft som vi har i vår BRF?
34 svar · 21,7k läst
·
C
cecar33: Om du köpte köket på det sättet så är det nog helt rätt av köksaffären att endast erbjuda en ny bänk eftersom det är vad dom sålt. Däremot är det inget som hindrar dem att vara lite generösa och bjuda på en snickare några timmar för att byta bänken.
7 svar · 1,4k läst
C
cullberg: Det skall inte vara några problem alls. Bänkskivan bygger oftast minst 30mm. Så många gånger går det tom att sätta en så bred häll över en 60cm stomme. Det finns speciella hällskåp där den över lådan är något lägre!
1 svar · 1,3k läst
P
Pagno: Skippa upphängningen! Skruva en sockel (en ram) av 45*70 stående, ställ skåpen på ramen, skruva fast skåpen mot väggen med medföljande fästena. Gör sockeln -50 mm mot skåpdjupet så kan ni sätta en snygg golvsockel (65-68mm) själv satte jag foder som golvsockel. Man behöver inga ben om man gör en ram som skruvas i golvet. Jag har för mig att måtten på hörnskåpen inte
7 svar · 9,8k läst
J
Jahnna: Hej Vi ska renovera vårt kök. Det blir att sätta in ett IKEA. Nu har jakten på snickare börjat. Nån som har tips på bra snickare som inte tar ockerpriser? Vi är helst ute efter en helhetslösning där dom sköter måleri, el och vatten eller iaf har kontakter osv. Nya i Malmö och i skåne så har ingen direkt koll på sådant. Så skulle vara tacksamma för hjälp. =) J.
0 svar · 2,7k läst
J
Janneman: Ok, tack för hjälpen.
6 svar · 3,5k läst
D
DaDolly: Ahh ok, jag uppfattade det som att den ugn som satt där hade en väggfast anslutning.
11 svar · 16,0k läst
M
Mikael_Swe: Har äntligen fått tag på en trinette. Nu är det överskåp kvar. Hittat en intressant lösning: [bild] Någon som har erfarnhet från detta överskåp. Det går på 4,400kr ex moms. Men det känns som en praktisk helhetslösning.
3 svar · 14,6k läst
·
D
DaDolly: http://www.beslagdesign.se/produkter/20/handtag-rostfritt/ Där tror jag du hittar dom. Dom smalare var vanligare förut men fler och fler köksföretag har bytt till tjockare.
7 svar · 2,1k läst
·
MathiasS
MathiasS: Köp balja med rullar, MYCKET enklare då. Men det funkar ju att dra av mot kanten också, men inte alls lika bra.
4 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Om du lossar en av dina luckor och tar med den till närmaste IKEA-varuhus så kan du jämföra. Då vet du säkert ifall de passar ihop.
3 svar · 5,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du väljer induktionshäll, titta noga så att du väljer en som kan kopplas in på två faser. Det har alla elementspänningen 230 V, men kan fördelas på 1, 2 eller 3 faser. Det säljs induktionshällar som bara kan kopplas in på en fas och då får du en begränsad effekt som är onödig. Läs mer om detta med faser i Spisbibeln.
6 svar · 2,7k läst
D
DaDolly: Här är ett tips om du vill ha det så billigt som möjligt. Jag vet inte hur pass händig du är eller om du känner någon som är det. Du behöver detta: Hyllplan 18/16mm vit melamin Skruv: 4.5x45 försänkt skalle. Borr 3.0 eller 3.5 kan funka. Skruvdragare Någon typ av såg men det är viktigt att du får raka snitt. Så en gersåg är att rekommendera. Köp hyllplan 18/16 mm beroende på
6 svar · 9,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.