1 547 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Är 600 mm egentligen 598 i djup på diskbänkar?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Kan ni hjälpa mig att bekräfta om det är 598 eller 600 som gäller om jag köper en diskbänk? Det står ju 600 överallt men när jag mäter den jag har idag så är den 598 mm. Det är relevant att veta inför köp av ny bänkskiva om den ska kapas till 600 eller 598 mm djup. Jag vill gärna ha så det stämmer på mm. Två mm utstickande bänk vid diskbänken ser inte bra ut.
Så, någon som vet detta? Och om du inte vet får du gärna kolla vad du har och rapportera, så kanske jag får en bild av vad som är vanligt i alla fall.
Så, någon som vet detta? Och om du inte vet får du gärna kolla vad du har och rapportera, så kanske jag får en bild av vad som är vanligt i alla fall.
Nominellt mått är 600, men sen finns det alltid tillverkningstoleranser, några exakta mått existerar inte i verkligheten. Så om du vill ha millimeterprecision så börja med diskbänken, mät den och såga till bänkskivan efter din nya diskbänk.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Grejen är att jag inte tänkt köpa ny diskbänk direkt nu men vill kunna göra det framöver utan att behöva byta köksbänken. Men när jag letar efter diskbänkar så hittar jag inga med 598 vilket är det måttet som min har idag. Jag letar t o m på FRANKE som den jag har idag är. Och på deras hemsida står det 600 på alla. Men kan jag anta att det egentligen är 598 då eller? Fattar inte varför man skriver allt i mm om det ändå inte är så noga...blir ju lack.. =p
Att det står 600 men är 598 kan ju bero på något som kallas tolerans ..det är inte ovanligt att det skiljer + - någon mm det är nog sällan det är 0 tolerans (exakt mått) .
Om du sågar skivan 597mm - 598mm så kan du dra ut skivan från väggen om nya bänken är bredare.
Om du sågar skivan 597mm - 598mm så kan du dra ut skivan från väggen om nya bänken är bredare.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Truuue! Då ber jag få den sågad 598 
Klicka här för att svara