Hur får man ett snyggt resultat! Ska man maskera? Använda fogkniv eller dra med fingret doppad i vatten med diskmedel?

Sent from my U20i using Byggahus

Paul-Staffanstorp
Tejpa upp och lägg på silicon så jämnt du kan och sen föredrar jag sprayflaska med diskmedelvatten så man kan duscha ordentligt... Sen har man bäst känsla med fingret tycker jag själv...

Hur långt in på bänkskivan ska man tejpa? Och hur länge väntar man innan man tar bort tejpen? Jag drog bort tejpen nästan direkt och det blev en ful kant mot bänkskivan, silikonet trycktes inte ner ordentligt mot bänkskivan. Skulle man använt en tunnare maskeringstejp? Jag körde på samma bruna som när man målar..

Sent from my U20i using Byggahus

JAg brukar använda den blå. Den är väl ungefär hälften så tjock. Jag brukar dra av tapen i ungefär 45 graders vinkel och om det ändå reser sig så får man gå dit igen med ett VÄLDIGT lätt finger och fixa till. Att använda sprayflaska som Paul säger är bättre än att doppa fingret eftersom du då får mkt mer fukt.

Paul-Staffanstorp
3-5mm in på bänkskivan från kakeln och lika mycket upp på kakeln från bänkskivan brukar vara lagom.
Kanten som blir när man dragit bort tejpen får man bort genom att duscha lite lätt igen och dra fingret väldigt lätt längs hela siliconfogen så "kanterna" trycks ner mot bänkskiva respektive kakeln. :)

ok jag kör en gång till i morgon då med en tunnare tejp, gör inte så mycket om fogen blir lite bredare så länge det blir rakt och snyggt :) Tack för svar!

• Gilla
xely
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Lägga silicon på silicon är näst intill omöjligt att få det och fästa :(

ok..verkar inte lovande :( men jag testar i kväll...

Mikael_L
Hur tar man bäst bort gammal silikon om man vill göra en ny fog?

Mikael_L skrev:
Rakblad och sen ättika använde jag alltid när jag renoverade akvarium.
Gissar att det fungerar även på "vanlig" silikon.

Mikael_L skrev:
Jag röstar också på rakblad eller liknande mekanisk "bearbetning". Jag tror det finns medel för att "tvätta bort" silikon men det har jag ingen erfarenhet av. Hittar denna variant. Ingen aning om det är användbart.

finns speciella verktyg för att forma fogen. köpte ett sett på k-rauta för nån 50 lapp, några små gummiskrapor med olikformade hörn för massor av olika radier o typer av form på fogen. funkade skitbra och fogen blir exakt lika hela vägen och man slipper bli kladdig på fingret.

Mikael_L
OK, först ta bort silikonet mekaniskt så gott det går, sen kan jag prova ättika.
Tack för svar.

daugaard skrev:
finns speciella verktyg för att forma fogen. köpte ett sett på k-rauta för nån 50 lapp, några små gummiskrapor med olikformade hörn för massor av olika radier o typer av form på fogen. funkade skitbra och fogen blir exakt lika hela vägen och man slipper bli kladdig på fingret.
En sån har jag också köpt från krauta. 4st gula fyrkanter med alltså minst 16 olika radier eller former på fogen.
Jag håller med om att den funkar rätt bra. Kostade den ens en 50-lapp? Jag skulle gissat på typ 30spänn, fritt ur minnet.

Men jag har fått tips från en plattsättare om någon slags plastskiva som man böjer till önskad radie och sen drar av med. Den körde tydligen alla på den firman med.

Dem här sprayflaskan ni nämner i tråden som är bättre än att doppa fingret. Menar ni att ni sprayar på fingret eller på fogen, eller vad?

Sent from my GT-S5570 using Byggahus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.