P
hur eller hur så är 3000-serien i den billigare varianten avskalad mm tillverkad av zanussi i italien. Där är ju inte tex brödbakning prioriterat.
Ibland medför det att ugnens temperatur och jämnhet blir lidande.
Den här enklare modellen har ju bla mekanisk termostat.
Den ej heller äkta varmlufts funktion då den saknar varmluftselement.
Dessa brukar vara hyfsat exakta när temperaturen väl är rätt. Annars går dessa att justera.
Man brukar rekommendera att termostatens kontroll lampa skall släckas minst tre ggr innan man använder ugnen då är frågan vad har du för temperatur?
Ofta kan man få temperaturen väldigt exakt +- 10grader
Jag tycker du skall reklamera produkten hos Electrolux direkt, skippa service, för ett herrans liv och häv köpet, så får vi se vad som händer... Erbjud i värsta fall att lägga pengar emellan till en bättre modell

Vid mina första kontakter med säljaren och Electrolux har jag inte "fört ett herrans liv". Jag hoppas att jag kan föra en vettig diskussion om jag "håller mig på mattan" och försöker diskutera fakta i stället för tyckande så långt det är möjligt.

Jag mätte temperaturen med en digital stektermometer och väntade så länge att max- och mintemperaturerna var samma flera temperaturcykler efter varandra. Mätmetoden tror jag är OK men noggrannheten på min stektermometer vet jag inget mer om än att jag testat den i kokande vatten. Jag ville låna en termometer av Electrolux för att kunna mäta "rätt" temperaturer men någon sådan ville man inte låna ut utan att det följde med en serviceman. Och hans besök skulle jag i utgångsläget få betala själv om temperaturen låg mellan 160-240 grader vid inställt 200 grader. Och det tror jag nog att min ugn klarar av att hålla även med en "riktig" termometer. Så att kosta på ett servicebesök på denna ugn är jag inte beredd att göra.

En sak är dock helt klar. Hade jag blivit informerad innan köpet att erhållen temperatur kan hamna vart som helst mellan 160-240 grader vid inställda 200 grader hade jag köpt en annan ugn. Jag "lurade" mig nog också själv litet genom att läsa Råd &Röns test där temperaturen avvek bara 1 grad från inställda 130 grader och 6 grader vid inställda 200 grader. Den här ugnen blev ju "Bäst i Test".

Finns det något lagrum eller annat regelverk som avhandlar vad tillverkaren/säljaren måste/bör informera om gällande en produkts funktioner. Min känsla just nu är att jag är "lurad" eftersom jag fått reda på en så väsentlig parameter först efter köpet.

Per L

Mina kontakter med affären som levererade ugnen slutade på följande sätt:
- jag köpte mig en termometer som jag tror visar mer rätt an den jag först testade med. Den visade en mindre avvikelse från inställd ugnstemperatur. Avvikelsen kan vi leva med genom att vrida "upp" eller "ner" temperaturen på ugnen motsvarande avvikelsen
- Electrolux har samma temperaturtoleranser på alla modeller oavsett om dom är dyra eller billiga
- Det påstås (affärsinnehavaren) att "alla" ugnsleverantörer (utom Miele som har snävare intervaller) har liknade temperaturintervaller som Electrolux (dvs man skall vara nöjd om temperaturen hamnar mellan 160-240 grader om man ställt in 200 grader på ugnen)
- Kommunens konsumentrådgivare tyckte att jag skulle "dra igång en process" (hur och vart kommer jag inte ihåg nu) och att det nog skulle finnas rimliga möjligheter att få rätt (dvs att 160-240 grader är oacceptabelt). Dock känner jag att det skulle ta för mycket av min tid så det tänker jag inte göra

Lagen säger dock att det kan anses vara fel på en vara bla om man inte före köpet får reda på omständigheter som kunde ha fått mig att avstå från köpet. Så rimligen borde säljarna ha åtminstone litet "fjärilar i magen" om dom inte upplyser köpare att man skall vara nöjd om temperaturen i ugnen hamnar vart som helst mellan 160 och 240 grader när man ställt in 200 grader

Per L

Per Lu skrev:
Mina kontakter med affären som levererade ugnen slutade på följande sätt:
- jag köpte mig en termometer som jag tror visar mer rätt an den jag först testade med. Den visade en mindre avvikelse från inställd ugnstemperatur. Avvikelsen kan vi leva med genom att vrida "upp" eller "ner" temperaturen på ugnen motsvarande avvikelsen
- Electrolux har samma temperaturtoleranser på alla modeller oavsett om dom är dyra eller billiga
- Det påstås (affärsinnehavaren) att "alla" ugnsleverantörer (utom Miele som har snävare intervaller) har liknade temperaturintervaller som Electrolux (dvs man skall vara nöjd om temperaturen hamnar mellan 160-240 grader om man ställt in 200 grader på ugnen)
- Kommunens konsumentrådgivare tyckte att jag skulle "dra igång en process" (hur och vart kommer jag inte ihåg nu) och att det nog skulle finnas rimliga möjligheter att få rätt (dvs att 160-240 grader är oacceptabelt). Dock känner jag att det skulle ta för mycket av min tid så det tänker jag inte göra

Lagen säger dock att det kan anses vara fel på en vara bla om man inte före köpet får reda på omständigheter som kunde ha fått mig att avstå från köpet. Så rimligen borde säljarna ha åtminstone litet "fjärilar i magen" om dom inte upplyser köpare att man skall vara nöjd om temperaturen i ugnen hamnar vart som helst mellan 160 och 240 grader när man ställt in 200 grader

Per L
Jag skrev tidigare att ugnar med PTC-sensor har snävare toleranser och om du verkligen upplever ett faktiskt problem med att temperaturen går upp och ner så köp en sådan.

Typ denna Siemens HB76G1560S

I dagens GP fanns ett test av
stekpannor och hur mycket temperaturen avviker sämst var nån Ikea med 99 graders skillnad och bäst typ 24 om jag minns rätt. Tänk att det går laga mat i dessa kärl

P
Tyvärr går inte ugnar med ptc att kalibrera, ligger de fel så ligger de fel.
En del ligger mycket fel >50C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.