Skulle bänken t.ex. tåla att man lyfter upp ett litet barn och sätter på diskbänkskanten i närheten av hällen? Försöker tänka mig in i vardagshändelser som kan inträffa. Har du några andra tips som man behöver tänka på vid montering av häll i Stala? Och förresten, har Stala svetsade hoar?

Utifrån vad jag lärt mig om min bänk, så tror jag det i första hand beror på hur stor skåpstommen under hällen är i förhållande till hålet för hällen. Dessutom om bänkskivan har en tjockare förstärkningskant vid sidan av hålet för hällen.
Dvs om hällen är ca 60cm och skåpet under är 60cm, då kommer skivan via förstärkningslisterna ligga direkt på skåpstommens sidor och då är det inga problem med hållfasthet.
Om skåpstommen är t.ex. 80cm kommer skivan inte att ha direkt stöd utan "hänga i luften runt öppningen (1dm på varje sida) = något sämre.
Och förstärkningslisterna saknas, som i mitt fall, då hänger hela hela skivans längd mellan fram och bakkant = inget bra!

Tack för tänkvärda synpunkter. Med ett 60-skåp under diskhoarna, diskmaskin där bredvid, 60-brett inbyggnadsskåp för spis och ugn samt ett 40-skåp som avslutning bör det hela vara ganska stabilt. Kanske ändå blir en bänk med heltäckande underlimmad skiva...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.