Kök
angelikaj: Någon som har den installerad i ett 60 skåp men en ho, dvs den är centrerad i mitten.Får ni då plats med ett kärl för sopor?
nikasp: Japp :) Beslagen tar jag från gamla skivan men fräs köper jag inte så det blir att "fräsa" manuellt med borr och Dremel. Väldigt nöjd med sågresultatet med Hitachi C6BU2 förresten. Jag tejpar snittytan och kör från baksidan på de skivor som ska användas men det verkar onödigt. När jag testkört på min IKEA-skiva utan tejp blev snitten på båda sidor helt perfekta.
nikasp: Det blev en beggad Hitachi C6BU2 plus ny 1400 mm skena så jag fick handla på mig lite verktyg bra nog :) Som en het kniv genom smör. Kör med fina sidan på skivan nedåt och snitten blir perfekta även utan att tejpa och ha "offerskiva" under. Mkt nöjd! Ikea Hällestad heter skivorna och är ca 40 mm tjocka.
angelikaj: Hej, Är det någon som vet vad det är för LED som Kvänum använder sig av. Deras benämning är LSIB. Kan tycka att det ser ut som Beslag design Stella http://beslagdesign.se/produkter/64/1499/belysning/led/stella-ii-led-spot-500ma-ip44/ Isf har de ett guld glas framför dioderna som man kan se när ljuset är släckt.
Ingolainen: När vi ska bygga nytt så tänkte vi sätta in dubbla diskmaskiner. Slipper överskåp för vardagsporslinet & behöver framförallt inte hålla på å plocka ur hela tiden. Tycker det är ett tråkigt moment att plocka ur å ställa in i skåp för att nån timme senare plocka ur skåpet igen. Finns det plats i köket så kan jag rekommendera det. Mvh Ingmar
Kvarn: Hej! Vi är ute efter en smalare variant av vedspis, tänk Viking 30 men med ugn. Kan inte hitta i stort sett någon info alls! Verkar ha funnits en Husqvarna modell? Ny eller gammal spelar ingen roll, utseendet ska dock vara klassisk gjutjärnsspis. Någon?
Sophie12: Tack för alla svar! Får ta mig en funderare på vad som passar bäst.
Stefan N: Om det är ojämnt går det inte så bra att lägga på extra som det går om man har större plattor, därför bör det vara så jämnt som möjligt.
Semira Vikström: Hej! Vi lyckades hitta en fantastiskt duktig plattsättare med erfarenhet av att sätta marockanskt kakel! Julius http://juliusbadbygge.nacka.nrespons.se
Lambis: Tack! Jag testade med lite karton djup i hyllan och nu funka det så ett tun lager silikon dup i hyllan är ett exelent idee. ska renovera hylla (slipa spackla etc..) men är inte 100% om jag ska måla den vit eller lämna trä och betsa den så det linka teak färg… men men det är en fråga för ett annat forum kankse… Tack igen… ska testa med silikon och se hur det funka.
NotHandyMan: Tack KnockOnWood! Bra tips. Jo, jag har köpt rätt bord, är lite ute efter den där "bar-känslan" faktiskt :)
Marlen Eskilsson: Den här tråden känns inte särskilt konsumentdriven utan att det mest är företrädare för olika varumärken som smutskastar varandra. Stänger den därför.
Paul-Staffanstorp: INGENTING om det ska vara rätt... Men jag har hört nyligen från granitleverantörer där de kommit ut och det har slagit på 6-8mm på den lilla sträckan så de har blivit tokiga för det är ett jättejobb för dem att lägga granit då och det blir inte bra. Kan ju bara undra vad det är för tomtar som monterar skåpen så uselt. Har du ett modernare kök kanske du kan lossa sockeln och
Mahax: Tack för ditt svar. Sitter inte tätskiktet på badrummets innervägg? Brukar inte rören gå i väggen, och således vara accessbara om man bryter upp ytterväggen? Antar att jag bör ställa frågan till en rörmokare? MVH
ullberg: Ah, jag hade ingen aning om att den kostade 15k, jag bara anade att den var dyr eftersom det är Grohes paradgren (att ta betalt). Tja, det kanske är jag som avviker från normen, du blir säkert nöjd med ditt kylda vatten (och att inte ha tillgång till kallt vatten är riktigt kass, vilket jag märkte i början av sommarn då vi hade glömt stänga av värmekabeln i vattnet på landet...)
Anna_H: Jag måste säga att jag finner det rätt frustrerande att ha tvättstugan i badrummet. När vi renoverade nu fick vi i alla fall bort varmvattenberedaren, den fick bo på gästtoaletten vägg i vägg, toan där har ändå varit trasig och bara använts av katterna de senaste 15 åren. Å andra sidan är 10 kvm rätt litet för köket om ni inte har separat matrum i anslutning till köket.
Paul-Staffanstorp: [citat] ??? Både HTH , Epoq och Smedstorps sidor fungerar... :x Hänger inte med här riktigt ;)
Nol: Thank you for the complements :thumbup: when we are at our Swedish friends we talk Swengelska :wow: Don´t disqualify your self because I whish I wrote Swedish like you write English. :thumbup: Ni Engelska är mycket bra ;) After a few vacations in Sweden we take a look at houses and found a very beautiful spot with a house which was an previous Ordenshus so you understand it is very big. It was
ante55: Tack slacker, jo det ska jag göra. Det tenderar ju att svälla rejält om det kommer in fukt i dessa skivor. Sitter och letar hålborr som är 35 mm nu, men både Jula och Biltema verkar ha slut på dessa. Undrar om det går med en vanlig centrumborr eller cylinderborr? Hål som hål?
ironpower: Gammal tråd men i helgen fixade jag silbrickor till min Ikea ho. beställde detta kit från Intra (400kr via Beijer bygg) http://intra.gc.no/getFDV.php?lang=se&product=1915 det är samma vattenlås som ikea har som standard bara annan gänga i koppen under silbrickan. VVS skruv på Ikea och typ M12 maskingänga på Intras. [bild]
Anna-Viktoria: Ja gör det! Vi trivs jättebra med vår lösning! [bild]
gaia: skaffa en remsa fex ca 5- 10cm hos en plåtsklagare av rostfritt och limma den på vägg som en list ... om det inte blir för dyrt gaia
Anonymiserad 137805: Ett utsug som tar hand om vattenångan vilken inte försvinner i kolfiltret är ju alltid bra att ha
mattie_river: Hej alla plus administratörer! Jag försökte flytta / skapa det igen till byggnadsteknikdelen. Nu fattar jag inte hur jag tar bort den här tråden..?? Inte min mening att spamma forumet... :(
Helioz: Då silikonet omöjliggör korrekt lagning av denna skada (pålimmning av nytt laminat) utan att ta bort köksbänken så skulle en möjlig lösning kunna vara att du köper en planhyvlad furulist som du lackar och skruvlimmar fast med montagelim (SMP/MS-polymer baserat).
KristoferL: [citat] Tackar, har sett liknande men tycker kanske att de å ena sidan passar bra till marmor, men å andra sidan ser för gamla ut i ett modernt kök! MEN tusen tack för länken, jag hittade nämligen samma uttag fast med glas runt om, dvs transparent! Ska kolla om inte infällda sådana skulle kunna funka! Så tack!!
AndersS: Har sett detta precis nyligen på en restaurang på Island, dock gjort i björk, alla borden hade slagit sig mera eller mindre.