Peter2400 skrev:
För 7 år sedan så satte vi in ett kvik kök hos oss och mina föräldrar satte in ett Myresjökök.
Vi har 2 barn och vårt kök är i princip i nyskick, mina föräldrars kök däremot börjar se rätt slitet ut nu specielt skåpen nära diskho och diskmaskin.
Nu har ju myresjökök och marbodal gått samman, dom kanske passade så bra ihop kvalitetsmässigt att det var ett naturligt steg!
Myresjökök och Marbodal har haft samma stommar sedan ett tag, tror det är sedan 2009.

Hur du vill ha dina täcksidor bestämmer du med installatören, det går att göra hur du vill.
Personligen valde jag t.ex att ha täcksidor ända ner till golvet vid kylskåpet för att få en bra avslutning.
Köksbänken avslutade jag med hel täcksida, medan sidbänken fick sockel även på gaveln.
Sidor som möter golv ger även extra stadga vid tvättmaskin och torktumlare.
Nu kan jag ha fel, men jag har för mig att Marbodal, Myresjö, ElectroluxHome och Ballingslöv har lagt tillverkningen hos IKEAs tillverkare. Jag tror det är stommarnas tjocklek som skiljer lite.
Nu har ju IKEA ändrat måtten helt på sina egna delar så de går inte att byta längre.
Lite OT men IKEAs sockel är lite väl låg. Vill du bygga om köket med IKEA kan du inte flytta diskhon med mindre än att dra om avloppet under golvet. I de andra köken kan du dra rören sidledes under skåpen utan problem med fall.

Lågt pris kan vara okej kvalitet och därmed prisvärt. Högt pris kan vara hög kvalitet och därmed prisvärt (för den som behöver/vill ha just den kvalitetsnivån/lösningen på sitt kök). Men högt pris kan även vara bara okej kvalitet, och alltså inte värt pengarna. Då betalar man för loggan, en hel del av pengarna går till dravlet "välkänt märke", "märkeskök" etc och inte till skåpluckan.

Assar63 skrev:
Nu kan jag ha fel, men jag har för mig att Marbodal, Myresjö, ElectroluxHome och Ballingslöv har lagt tillverkningen hos IKEAs tillverkare. Jag tror det är stommarnas tjocklek som skiljer lite.
Det är egentligen ointressant hos vilken tillverkare det ligger. Varje köksleverantör ställer sina kvalitetskrav mot tillverkaren vad gäller skivtjocklek, täthet, tjocklek på folie etc. Ur samma fabrik kan det alltså komma produkter med olika egenskaper.

Absolut. Man behöver välja som kund vad man behöver (eller vad man vill ha).Man kan ju välja att köpa kök för 500 000 för att det är lite snyggare. Eller helt enkelt för att kunna säga att man lagt 500 000.

Ballingslöv görs i Ballingslöv, Vedums kök & bad görs i Vedum, Myresjökök gjordes innan 2009 i Älmhult. Myresjökök har nu sin produktion hos Marbodal som ligger i Tidaholm. Så vitt jag vet har IKEA viss produktion i Sverige och jag vet att det har funnits i Älmhult bland annat (Men inte samma som ovan nämnda tillverkare).

Sen kan väl för visso detaljer som gångjärn, beslag och diverse annan utrustning från gemensamma tillverkare användas.

brajt skrev:
Ballingslöv görs i Ballingslöv, Vedums kök & bad görs i Vedum, Myresjökök gjordes innan 2009 i Älmhult. Myresjökök har nu sin produktion hos Marbodal som ligger i Tidaholm. Så vitt jag vet har IKEA viss produktion i Sverige och jag vet att det har funnits i Älmhult bland annat (Men inte samma som ovan nämnda tillverkare).

Sen kan väl för visso detaljer som gångjärn, beslag och diverse annan utrustning från gemensamma tillverkare användas.
Myresjökök är numera nerlaggt efter sammanslagningen

Jag köpte ett Myresjökök till vår tvättstuga. Speglarna på dörrarna under vasken svällde upp ganska omgående och då hade vi knappt använt inredningen. Det var väl ganska givet att det runnit vatten som orsakat skadan men vi hade använt vasken kanske tre ggr och lite vatten bör väl en dörr på ett köksskåp klara. Rätt kass kvalité.
Dock var det inga bekymmer att göra en reklamation. Tog dock tre veckor kanske men vi fick nya dörrar utan något snack så de tog iallafall kund vården på allvar. Det tycker jag faktiskt att man kan förvänta sig på köksinredningar då det är rätt dyra varor.

Hur funkade det med de nya dörrarna då?

De nya dörrarna står än så länge omonterade :)

Tanken på en plåtbänk lockar inte. De är ju förresten rejält dyra också.

johel572 skrev:
...
Tanken på en plåtbänk lockar inte. De är ju förresten rejält dyra också.
Jag köpte en 1200 mm bänk, som den på bilden, men med bara två dörrar.

500 kr på blocket!
Det är billigt att inte ligga på topp :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.