17 740 läst ·
34 svar
18k läst
34 svar
Hur sätta ikeas blankett handtag på överskåparna mm? (Bild finns)
Nertill har jag lådor och jag har alltså satt handtagen i överkant, mitten, vågrätt. Finns nog inte så många alternativ till det. Men sen kom jag till överskåp och högskåp. Och då även dessa innehåller lådor fick jag problem. Hur tycker ni jag ska sätta för snyggast resultat? :banghead::wow:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sätt handtagen på luckorna i nederkant nära den sida som öppnas.
30 mm från underkant (nedersta fästet), 30 mm in från sida tycker jag.
På lådor sätter man handtagen centrerat, 35 mm från överkant.
Men det beror väl lite på hur handtagen ser ut också.
30 mm från underkant (nedersta fästet), 30 mm in från sida tycker jag.
På lådor sätter man handtagen centrerat, 35 mm från överkant.
Men det beror väl lite på hur handtagen ser ut också.
Precis man skruvar på baksidan, så de måste sitta mot kanten. Och lådorna handlar inte frågan om, utan om skåpen.TeroM skrev:
Alltså snyggast hade ju varit att ha horisontella handtag rakt av. Men som sagt att sätta dessa centrerade på skåpluckor känns väl vanskligt? Dvs att man kommer störa sig på att det är en lucka och inte låda och att man inte vet åt vilket håll den öppnas.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fast problemet hade ju blivit samma med dessa du visade. Hur hade du satt dem på exempelvis högskåpet jag la in på bilden. Uteslutande horisontellt? Men inte centrerat när det gäller luckorna? Eller vertikalt för alla luckor och horisontellt för lådorna?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På luckor sätter man dem naturligtvis vid kanten som öppnas, inte vid gångjärnen.Kullan skrev:
Vertikalt på luckor med gångjärn på sidan, horisontellt på lådor.
Som jag skrev tidigare
Så förstår användaren direkt hur det hela funkar.
Det är det jag menar med intiutivt
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag hade satt båda typer handtag lika. Vågrätt centrerat på lådor, högst upp öppningskant lodrätt på underskåp, längst ner öppningskant lodrätt överskåp, centerat öppningskant lodrätt högskåp med hel lucka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Blev snyggt. Men blir inte handtagen på överskåpen smutssamlare?