20140420_175852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde ett kök i vår stuga som används några veckor per år. Här kommer lite bilder på hur socklarna ser ut efter några veckors användning.. Som ni ser på bilderna så är det folien som släpper.

Det är inte utsatt för någon åvärkan utan färgen släpper. Om ni är intresserade av att höra hur Marbodal hanterade detta så uppdaterar jag gärna med information här på forumet.

Efter flera påstötningar till Marbodal fick vi detta besked

"Jag har tyvärr inte fått detta mejl till mig. Jag ber dig att ta kontakt med butiken där du köpt ditt kök och framföra nedan och bilderna."

De fick samma bilder som ovan

Här kommer svaret som vi fick från Fredells

"Hejsan,

Ånga från diskmaskinen som förstör täcksidor eller dyl godkännes ej som reklamation. Diskmaskinen bör ej öppnas innan diskgodset är torrt."

Att man inte kan öppna luckan till diskmaskinen i ett Marbodalkök efter att maskinen kört klart var nytt för oss...

Detta har vi inte råkat ut för i de andra köken som vi har bygg/ägt men då har det inte varit Marbodal . Efter detta kontaktade vi Marbodal igen. Vad Marbodal nu sa kommer jag uppdatera senare i veckan.

Är det inte sockeln nere vid golvet?
Jag ser ingen diskmaskin, men för övrigt brukar väl vattenånga stiga uppåt?

Men du säger att "de är inte utsatts för någon åverkan".
Jag tycker det ser precis ut som märken efter skor som sparkat på de utstickande hörnen.

Men varför går skåpsidorna ner till golvet? Det verkar ju fruktansvärt opraktiskt,
och de kommer att skamfilas hur försiktiga ni än är.

Eller misstolkar jag bilderna :o

Jo, det är sockeln mot golvet. Det är ett skåp där diskmaskinen kommer upp ca 50 cm från golvet. Ett mellanting till högskåp och då går sidorna ner till golvet med Marbodalstommarna.

Det Marbodal påstår att vi gör är att vi öppnar luckan innan diskmaskinen har gått färdig

"Våra produkter tål att användas i kök och placeras sida om diskmaskin om diskmaskinsprogrammet gått klart innan man öppnar diskmaskinsluckan".. Görs detta och diskmaskinen öppnas när programmet gått klart rekommenderar vi att kontroll av diskmaskinen görs så att inte diskmaskinen läcker ånga. Detta kan kontrolleras genom att placera papper runt diskmaskinen och se om pappret blir blött."

Med andra ord det är inget problem enligt Marbodal på deras kök utan det är på våran helt nya Siemens diskmaskin som släpper ut ånga.

När jag besökte Marbodal (Kungens kurva) för någon vecka sedan och låtsades som vi var intresserade av att köpa ett nytt kök och tog upp frågan om man kunde ha diskmaskin i köket och om det då skulle vara problem med att färgen skulle släppa så fick vi beskedet att så var det inte men det är lite kännsligt mot stommen och sedan sa de att Marbodal har lång garanti, kommer inte ihåg om de sa 10år eller 20år. Nu när det är köpt så är det helt andra förutsättningar med Garanti

Så det var mitt sista kök från Marbodal...

Jag vidhåller tyvärr att det är märken efter skor (träskor?) eller kanske sopskyffel eller dammsugare.
Det är väl inte utan skäl att sockeln brukar kallas just sparksockel :p

Slutsats: Bättra med lite vit färg.

• Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Det kanske sysns lite dåligt på bilderna, men det är fukt som har gjort att färgen släpper. Man swer klart hur stommer/trät har svällt

Aha!
Men då har väl troligen vatten sugits upp underifrån.
Är skåpsidorna ytbehandlade undertill?

Antingen har diskmaskinen läckt vatten, kanske när ni öppnar luckan,
eller så har ni blött ner golvet på annat sätt.

Tips:
Såga av de utstickande skåpsidorna till jäms med sockeln,
och limma på kantremsor, så blir det snyggt igen :)

Oavsett vilket så haller jag med om att det säger en hel del om ett företag om man behandlar en garanti såhär illa. Det förstår väl alla att det inte är ånga från diskmaskinen som orsakat skadan.

Köper man ett så dyrt kök så förväntar man sig hogre kvalitet, bemötande och bättre design än IKEA standard. Inte sämre, eller hur?

mariatherese skrev:
Oavsett vilket så haller jag med om att det säger en hel del om ett företag om man behandlar en garanti såhär illa. Det förstår väl alla att det inte är ånga från diskmaskinen som orsakat skadan.

Köper man ett så dyrt kök så förväntar man sig hogre kvalitet, bemötande och bättre design än IKEA standard. Inte sämre, eller hur?
Ja , man kan bara hålla med..

Sista svaret jag fick från Marbodal var "Jag kan möjligtvis förtydliga att diskmaskinen skall gå helt färdigt och stänga av sig själv. Då tar diskmaskinen bort all resterande ånga som finns kvar efter torkning.

Jag har inget mer att tillägga, se det jag har skrivit tidigare.
"

De tror hela tiden att jag har öppnat diskmaskinen under drift och inte väntat att programmet skall gå klart. När man öppnar en diskmaskine efter att den har gått klart så vet ju alla att det är varm, då blir det lite fuktigt runt kanterna och det är det som inte Marbodals stommar klarar av. Har tidigare ett nytt Kvick kök och där var det aldrig några problem.

Lite mer info från Marbodal

"Jag menar inte att det är fel på alla diskmaskiner… Det kan vara så att det just är fel på Er diskmaskin."

det är alltså inte fel på deras kök utan vår nya Siemens diskmaskin.

Man kan ju snabbt konstatera att stommen är fuktskadad, sen om det är er maskin eller annat handhavande det beror på är ju svårt att avgöra.
Går täcksidan byta ut utan krångel?

Jag tror inte detta kommer från diskmaskinen utan golvmoppen. Det ser ut som om instalatören sågat sidorna mot golvet och då får man ju ett öppet "läskpapper" som suger fukt från golvmoppen. Ta upp detta med installatören. I bästa fall kan det räcka med att vända sidorna upp och ner för att bli av med problemet. För övrigt har jag lite svårt för folierade stommar, eftersom de nästan alltid efter en liten skada i lacken sväller av diverse fukt.

Edit: Läs ej stommar utan täcksidor lådfronter och skåpluckor. Stommarna är nästan uteslutande folierade.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.