G
GasGlad: Det blev visst ingen strejk fast ovanstående gäller ju ändå ;)
2 svar · 986 läst
B
Bygget: Hej! Nej, husleverantören får inte ta över KA:s uppgifter. En KA skall som tidigare nämns godännas av kommunen (byggnadsnämnden) och vara certifierad eller ha intyg som styrker att han har kompetens att säkerställa att bygget utförs på ett korrekt sätt. Detta finns även reglerat i Plan och Bygglagen (PBL): http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19870010.HTM Det låter inte bra att ni inte
8 svar · 7,5k läst
T
tiggre: kolla med personen som äger åkermarken först? kanske kan komma överens om servitut eller så om det behövs mot viss kostnad?
1 svar · 2,6k läst
C
carlssoni: Vad gäller entreprenadkontraktet förutsätter jag att det är tecknat med ABS 95 som standardvillkor. I så fall kan entreprenören kräva ersättning dels för nedlagt arbete och dels skadestånd motsvarande den förlust (förlorad handelsvinst som kanske kan beräknas till upp mot 10 %) som entreprenören gör m.a.a. avbeställningen. Skadeståndet slipper man endast om orsken är sjukdom,
1 svar · 1,3k läst
sandhall
sandhall: Hittade ett lugnande svar under "fråga experten". :) "Om avtalet i sig är giltigt och en part bryter mot en eller flera punkter i avtalet, ska denna part ersätta den skada som uppstått på grund av avtalsbrottet. Det skulle alltså kunna vara de kostnader som ni drabbats av på grund av säljarens avtalsbrott. Detta gäller oavsett om ni särskilt skrivit in detta i avtalet eller inte."
2 svar · 2,2k läst
F
Familjen_Bygg: Situationen och liknande situationer regleras av lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt. Där anges i korthet i 1 - 6 § (framför allt 6 §) att om delägarna till en fastighet inte kan enas om förvaltningen kan någon av ägarna ansöka om att fastigheten skall för gemensam räkning försäljas. Vem som helst, även de "kvarvarande" ägarna, kan då köpa fastigheten. På så sätt "löses" en
1 svar · 1,2k läst
F
Familjen_Bygg: När det gäller tomten kan läget vara lite knepigare. Får köparen/byggaren inte bygglov för ett visst hus är det naturligt att denne skall ha rätt att häva avtalet beträffande det hus som han inte får uppföra. Har husföretaget andra hus för vilka bygglov kan meddelas blir det svårare för köparen att häva ett köp av tomten om inte det speciella huset (som inte fick uppföras)
11 svar · 3,7k läst
yonna
yonna: ;D ok kalla mysrummet för gillestuga eller biorum då - det är inte alla som myser sovandes ;D ;D ;D
4 svar · 3,8k läst
Immobil
Immobil: I bokhandeln kan du hitta enklare köpekontrakt för en liten penning. Är du medlem i Villaägarnas Riksförbund kan du ladda ner kontrakt gratis. Kolla här: http://www.villariks.se/nolog/juridik3.asp ;)
1 svar · 10,8k läst
G
General_Failure: [citat] Precis. Vi privatpersoner vet inte vad vi vill ha eller vad som finns men vi vet att vi vill ha det bästa till det absolut lägsta priset. Vi förväntar oss att företaget vi gör affärer med ska anstränga sig till det yttersta - mer än vad vi själva gör när vi genom våra arbetsgivare har med privatpersoner eller andra företag att göra. Vi är helt enkelt gnälliga och jobbiga
9 svar · 3,1k läst
C
carlssoni: Om det inte finns någon avtalad färdigställandetid i kontraktet lär det nog vara svårt att hävda försening. Om nu en sådan kan bevisas så har Du, oavsett det är ABS 95 eller konsumenttjänstlagen som gäller, rätt till ersättning för de direkta relevanta kostnader Du haft med anledning av förseningen med avlämnandet av entreprenaden. Förseningen är i så fall den tid som gått
1 svar · 1,5k läst
L
Lilleby: Hur länge är en spärrförbindelse giltig? Vilka är möjligheterna att få spärrförbindelsen upphävd? Vad krävs eller rättare sagt hur mkt behöver en leverantör missköta sig för att få förbindelsen upphävd? Jag har problem med att min leverantör inte levererar i tid, utlovade 3 veckor har blivit 4 månader. Tacksam för hjälp!
0 svar · 2,2k läst
C
carlssoni: För att inte hamna i den situationen att stå både med det gamla huset och den nya tomten och ett avtal om en husentreprenad bör ni se till att det i avtalen tas med klausuler om att Ni inte får huset sålt före en viss tidpunkt och/eller får lån så återgår köpen utan kostnad för Er. Det är ju dock inte alls säkert att tomtsäljaren respektive hustillverkaren går med på detta. Jag
1 svar · 2,5k läst
C
carlssoni: Det företag som levererat materialet till Din entreprenör kan inte komma till ditt bygge och hämta något material. Leverantören och Du har ju inga affärer med varandra. Han kan bara gå på entreprenören. Vad gäller betalningsanmärkning så blir det ingen sådan om fordran är tvistig och Du bestrider det föreläggande Du får från Kronofogdemyndigheten. Du bara svarar Kfm skriftligt
3 svar · 2,2k läst
fia_mstd
fia_mstd: Vad tror ni om detta: Ang. XXX (fastighetsbetäckning) Då denna fastighet byggts med lättbetong som kan avge radon, skall radonmätning utföras under två månader under hösten-vintern 2004. Om det beräknade årsmedelvärdet visar på värden över riktvärdet 200Bq/m3 (enligt SOSFS 2004:6 (M) ) så skall radonsanering göras enligt förslag från företaget XXX (adress och telnr) som även
1 svar · 1,2k läst
M
muppen: menadedetmen var för blyg... ;)
3 svar · 1,4k läst
M
muppen: i min kommun ville de hjälpa med att fylla i svackor mm, de tycker bara det är bra att få bort shaktmassor från sina egna byggen- så fråga kommunen du, är det inte bra att du vill bygga? :)
1 svar · 3,5k läst
M
muppen: [citat] Då var det isåfall statliga Televerket inte Telia-plusfinskadelenmednyloggaförhimlamassamiljonerfolkaktiebetald (puh vilket långt ord) :D
5 svar · 1,8k läst
S
Strixx: Har nu ringt kommun och fjärvärmeleverantören, och ingen har något som helst avtal med hustillverkaren som tvingar oss att installera fjärrvärme... Jag har alltså blivit lurad för 5 gången eller något... Suck... :-/ Henrik1: På kommunen sa man att det var så även hos oss. När kommunen säljer tomter i områden som har fjärrvärme, så skriver dom in det i köpekontraktet att man
9 svar · 1,1k läst
yonna
yonna: Det är väl dumt att köpa in detta utan kvitto - du får ju ett (pytte)litet ROT-bidrag på jobbet ju! Just omdränering kan skapa väldiga problem om det inte görs av seriös firma. Kolla speciellt att firman är försäkrad mot dumheter ... Faran ligger just i dräneringsfasen (huset tippar, sättningar i grunden, väsentliga kablar huggs av, söndergrävda inkommande/utgående va-rör etc
0 svar · 2,7k läst
M
muppen: tackar för hjälpen!!! :)
2 svar · 1,5k läst
C
co: Jo sanne78 taket var med i vårt förfrågningsunderlag. Men efter offerten lämnande dividerade vi lite fram och tillbaka hur man skulle kunna få ned priset med entreprenören bl a valde vi bort två takkupor och ska istället sätta in takfönster. I samband med detta tog också entreprenören (i sitt huvud det finns inte nedskrivet plus att priset bara sjönk med 100 000) bort
13 svar · 1,9k läst
A
asdl2: Lustigt nog skriver ni att ni har ett gällande (muntligt) avtal. Att ni fått huset för det priset. Sedan skriver ni att ni sänkt priset, trots att du redan skrivit att ni hade en överenskommelse. ::) Som redan skrivits så gäller inte ett fastighetsköp bara för man muntligen pratar med mäklaren. Givetvis är det upp till säljaren att sälja till vem han vill! Ofta hör man om folk som
4 svar · 3,5k läst
E
Evangeline: Allt har löst sig, vi är glada och ser fram emot husbygget. Tack för era svar=)
4 svar · 3,8k läst
S
sanne78: Likvidavräkningen skall vara som ett "kvitto" för köpet. Där specificeras ev handpenning som redan är erlagd, om det är några tillägg ni som säljare och köpare kommit överensom att säljaren ska få betalt för, vilken summa det är ni ska betala på tillträdesdagen samt totala slutsumman för hela köpet. Denna ska sedan både säljare och köpare signera och underskrifterna ska
1 svar · 9,4k läst
H
henrikandersson: Tack för alla svar. Men om jag kan byta gipsplattorna bör det väl ske? // Henrik
4 svar · 3,9k läst
N
newport: Tack för svaren, jag börjar hos RÅ, kommunen duckar, dom vill inte ha bråk.......... Jag uppdaterar här vad som händer. //Calle
4 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] Nej, säljaren har ju dessutom lovat att fixa pumpen. Han har då upptäckt att den sitter fast. Då är det inte så lättfixat längre och säljaren vill dra sig ur utfästelsen. :o Tydligen uppbackad av mäklaren. ::) Stå på er, ni har inget att förlora.
1 svar · 1,8k läst
yonna
yonna: Om du har en plusförsäkring (eller liknande) bör detta räcka. Visserligen får du stå för självrisken - men försäkringsbolaget driver troligen frågan vidare med grannens försäkringsbolag. Eftersom du redan påpekat risken (dokumentera detta!) skall du till slut stå 'fri'. Jag tecknade plusförsäkringen hos TH när jag märkte att grannens flaggstång började se väldigt murken ut
3 svar · 5,6k läst
C
carlssoni: Den ändring som Law_and_Order nämner ovan träder ikraft 2005-01-01 (således inte 2004-07-01)för avtal som är tecknade efter denna tidpunkt. Det är en hel del tillägg till den nuvarande konsumenttjänstlagen, bl.a. innebärande att konsumenten har tolkningsförträde i vissa avseende om det inte finns skriftligt på saken ifråga.
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.