Juridik
yip_man: tackar tackar låter bra misstänkte att de inte kan "tvniga en" till en sådan installation tackar för all hjälp. /micke
TJ: [citat] Vi har 100+30m2. Entreprenören har i kontraktet räknat 1,8ton per m2, dvs mer än 1m3 per m2 - vilket faktiskt är det klart bästa på de 10 offerter vi tog in. Normat verkar vara 1ton per m2. Vi betalar 200kr/ton (på massor utöver kontraktet)transporterat, utlagt och packat vilket verkar vara standard på våra södra breddgrader.
muppen: i många hus i sverige är det anticimex som verkar ha enda besiktningsmöjligheten...
BoD: Tänk på att det Garbo kallar färdigställandeförsäkring (=konkursförsäkring) inte är obligatorisk förrän efter årsskiftet. Söker du bygglov innan dess "klarar" du dig med byggfelsförsäkringen. Du (eller rättare sagt entreprenören) kan även teckna försäkringen hos www.bostadsgaranti.se. Entreprenadavtal kan också köpas hos Sv. byggtjänst. /Tjatmoster
General_Failure: Det är väl hustillverkaren som äger tomten och de har rätt att ställa vilka krav de vill (så länge de håller sig inom lagen). Det är nog ganska vanligt att man köper tomten först - även för totalentreprenader. En av anledningarna till det är att lagfartskostnaden då blir betydligt lägre (eftersom den avgörs av hur stor köpeskillingen är). Vill ni ha tomten i fråga är det nog
carlssoni: kontrollera noga i avtalstexten vad man menar med bokningsavgift, kanske menar de en handpenning på markköpet, och vad som händer om köpet av någon anledning som Du inte kan råda över inte blir av. Se till att köpet av tomten sker på ett köpekontrakt enligt jordabalkens regler och att entreprenaden upphandlas separat på ett entreprenadkontrakt med ABS 95 som grund. Försök att se till
Familjen_Bygg: Med risk för att låta tjatig: Visst allt låter underbart under förutsättning att alla håller sig till spelreglerna. Sedan är det ytterst en fråga om de enskilda banktjänstemännen eller tjänstemännen hos olika serviceföretag (t. ex. Telia) har förmåga, ork och mod att gå emot de - korrekta eller felaktiga - uppgifterna som tillhandahålls dem av olika upplysningsföretag.
Evangeline: Det är svårt att få igenom dolt fel på ett gammalt hus. Man får räkna med att det kan finnas felaktigheter som ej kan upptäckas genom en vanlig besiktning. Om utrymmet ej går att beträda utan att bryta sig t.ex. genom golvet, är det ännu svårare. Jag tror personligen att det blir svårt för er att få det godkänt som dolt fel. Men lycka till=) Jag önskar er allt gott, jag vet hur
DanielG: Kanske hör denna tråd bättre hemma här? Någon som har tips/råd/info om detta lilla problem? :-) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tomter;action=display;num=1094738546 /Daniel
yonna: Är det säljaren som låtit göra en besiktning sk säljarbesiktning är denna inte lika grundlig som en köparbesiktning och är egentligen bara en vägledning till spekulanterna. Den ersätter inte din undersökningsplikt. Jag föreslår att ni tar in egen (auktoriserad) besiktningsman (ok - det är dyrt - men säkerligen billigare för er än gå på en mina!). Din besiktningsman kommer inte
Joda: Det beror på vad man menar med en samägd skaftväg. Är det marken som ägs gemensamt eller finns det en gemensamhetsanläggning, servitut etc? Lagen om förvaltning av samfälligheter gäller för marksamfälligheter, gemensamhetsanläggningar mm. Dessa kan förvaltas antingen med delägarförvaltning (då måste alla vara överens om vad som ska göras) eller med föreningsförvaltning (då
Netaria: Helt rätt och helt fel av mig. :D Så strålande med det här forumet, för nu kan jag kolla på det här innan det händer mig. ;) Man lär sig ngt nytt varje dag. Dags att läsa på...
Netaria: Det är ju även väsentligt varför det blivit "obekvämt" med säljaren. Det kanske ger grund för att häva avtalet?
Netaria: Måste bara anmärka på att du verkar ha en underbar granne! ;) Nu uppskattar jag mina grannar ännu lite mer. De skulle sannolikt till och med hjälpt till att både riva och bygga upp, och sett frågande ut om kommunen misstänkte något...
Netaria: Jag tycker nog inte att det är lika självklart. Avtalet är ganska luddigt i en del och det är [citat] Har de rätt att förlänga med 24 v från avtalad leverans eller till sammanlagt 24 v från avrop? Vid tydliga otydligheter ( ;D) är det enligt avtalrättsliga principer den som författat avtalet som får vika sig till andre partens fördel. Jag skulle ringa till Smålandsvillan och få
Immobil: Kontakta banken och som carlssoni föreslog juristen där. Jag är övertygad om att de kan finna en lösning som alla parter blir belåtna med. Redovisa gärna lösningen här i forumet. ;)
DragonLady: En stomresning ska väl inte ta mer än typ två dagar för ett normalt 1/5 plans hus ???
ledighetskommiten: [citat] Förvisso, men i detta fall ser jag inte varför man pratar grov vårdslöshet. Det gäler i deras avtal med tarkett. Inte ditt avtal med Tarkett (vilket inkluderar frakt om jag förstått rätt). [citat] Det är förståligt ur aspekten att de vill komma undan. Däremot måste de lära sig att det inte är samma lagar som gäller för privatpersoner som för företag. [citat] Bra att de
Fredrik_J: [citat] Har man hermetiskt skilda ekonomier så kan man se det som att du tar lånet helt själv men är det verkligen inte så att din sambo också får något sämre levnadsstandard när du ska betala ett lån varje månad? I så fall köper ni ju i praktiken (och tar lånet) tillsammans...
Familjen_Bygg: Jag utgår ifrån att du inte använder transformatorstationen. Du kan ju alltid försöka att få bort transformatorstationen genom att be om en flytt. En annan sak är att någon som motinvändning kan hävda bättre (partiell-) rätt till marken än vad du kan. Denna bättre rätt kan t ex vara just som du skriver en nyttjanderätt. Vanligast är att sådan är angiven vid fastighetsbildningen
swede: Hej Ja Bi har rekomenderat Skanska att anlita Polsk arbetskraft, jag har även fått förfrågan från Skanska. När det gäller helentrepenad på husbygge så tror jag personligen att det skall finnas en Svensk byggfirma som leder och fördelar arbetet. Vi har ett helt annat system vid byggen,men jag tror att om 2-3 år har de utlänska firmorna så mycket erfarenhet från våra system att det
legolas: det kan ju bli dyrt om man drar sig ur för mycket ;)
Kicksan: Det brukar stå att avtalet inte gäller om man inte får lån eller bygglov. Så stod det i vårt köpeavtal och jag har hört att fler haft sådanan "klausuler". Ring och fråga igen ! Mvh Kicki
Sven: Övertagande av bostad i vissa fall 22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har
AAA: En liten detalj kanske.... Betalningsvillkoren kanske du skall titta på. Dom har varit uppe för diskussion förr. Vanligt är 10 dagar, men kontrollera % för försenad betalning. "Enligt gällande räntelag" är bäst. Men i vissa fall står det tex "Enligt gällande räntelag plus x %". Står det inget i entreprenörskontraktet kan dom enligt lagen inte ta ut mer är vad räntelagen anger.
yonna: Mitt eget typfall (äldre villa) - totalrenovering av källare med nya inneväggar; klinkers = endast avdrag för klinkers eftersom 'inget' golv tidigare fanns - rörmokeriarbete byte av äldre stammar = inget avdrag (ev kommer man acceptera att extra brunn installerats i tvättstuga för framtida dusch) - insättning av äldre skjutdörr = avdrag då ingen dörr fanns - reparation av murade
klein: Hej Vi har en liknande situation. Vi kommer att få ta över en fastighet som gåva. På tomten står ett hus som vi skall riva och sedan bygga nytt. Vi funderade på om det kan vara möjligt att få ner taxeringsvärdet genom att riva huset innan man ger fastigheten som gåva. Den information jag fick från skatteverket var att taxeringsvärdet kan sänkas genom rivning men två problem gör det
brykthed: I vårt kontrakt stod det att det endast gällde ifall bygglov gick igenom. Har du kollat om det finns någon sådan rad i ert kontrakt?