T
Tesa: Du kan ringa till kommunen, har du adressen så får de fram fastighetens beteckning. Med den så kan du få fram uppgifterna du söker på www.lantmateriet.se , 50 kronor betalade jag för uppgifterna.
5 svar · 3,9k läst
A
adam32: Nu har det gått 3 veckor sedan besiktning utan att jag har sett till snickare eller elektriker . Inte roligt att flytta in om inte huset är klart .
10 svar · 2,7k läst
M
Moses: Det var inga som helst problem. Inga konstiga klausuler eller luriga formuleringar. Ett enkelt standardkontrakt, så allt gick bra! Tack för ert stöd!
7 svar · 2,5k läst
L
Lilla_vargen: Jag har exakt samma problem. Enligt jordabalken 3kap 1§ skall man ta skälig hänsyn till omgivningen (inte utsätta grannen för eroderande massor, t.ex.) och enligt 7§ är man berättigad till ersättning för skadan (om den högre belägna grannen har varit grovt vårdslös när han fyllde upp sin tomt utan hänsyn till släntlutningen, t.ex.). Enligt Plan- och bygglagen 3kap 15§ skall man
1 svar · 13,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: När din morfar går bort så ärver din mor alla tillgångar (såvitt det inte finns ett testamente till förmån för någon annan, arvslotten är dock alltid 50%). Din mor kan avstå arvet till förmån för dig och din bror (eventuellt finns det ett maxbelopp för avstående, är inte helt säker). Detta är förmånligt för dig eftersom det i så fall bara är du och din bror som betalar
1 svar · 3,3k läst
F
Fredarn: Den tekniska beskrivningen har det visat sig är till ett annat hus. Tro det eller ej men det ligger alltså fel papper i kommunens arkiv. Teknisk beskrivning är alltså från 1958 och väggarna har inte ändrats eller bytts ut. Felaktiga väggbeskrivningar mm som gör att vi får merarbete och merkostnader.
6 svar · 4,7k läst
S
Svante: [citat] Bråkar man för mycket så kanske man missar sitt livs husaffär för en sketen hatthylla. Hatten av alltså.
14 svar · 4,7k läst
S
Svante: Klå säljaren på ersättning för avtalsbrott, klå sen kommun för resten, de dårfinkarna verkar ju inte ha torrt på fötterna. Ni kan lungt sova vidare, en 20 kv i backen är inte värre än en micro i köket. Bra lagvrängare borde kunna daska båda parter på fingrarna.
16 svar · 7,6k läst
S
Svante: Ska gräva ner en luftledning snart, elstolpen är på vår mark och matar vår kåk & grannens-Alltså föreligger ett lastservitut på fastigheten. Nätägaren vill helst placera elskåpet för bägge fastigheterna vid vägkanten. Här sker en liten märklig förändring, först så går matarledningen över grannens tomt och över min till elskåpet med matarsäkringar vid vägen-Sen
0 svar · 2,6k läst
L
ledighetskommiten: tackar.
11 svar · 4,7k läst
L
11 svar · 4,7k läst
D
djpa: Jag tror att lutningen på golvet och avsaknaden av ventilation är just två saker som borde fått er att reagera (eller en bisiktningsman om ni använt en sådan innan köpet) så de faller under er undersökningsplikt, tyvärr. Däremot är troligtvis grudens konstruktion (avsaknad av armering, avstånd mark-bjälklag) som du nämner ett s.k. dolt fel. Innan du kontaktar säljare/mäklare bör
8 svar · 4,8k läst
L
ledighetskommiten: [citat] Typiskt att försöka en fräckis då de märker att de själva gjort fel. Bra att Ni inte bara sväljer det utan tar strid. Heja, heja!!!
14 svar · 4,5k läst
L
lawpan: Har kontaktat säljaren. Han säger att han inte är sugen på några fler utgifter och är inte beredd att betala nått, med tanke på att vi fick kompensation för mittsyllen. Sen säger han att hans dolda fel försäkring har en självrisk på 30 % av kostnaden. Kan det verkligen stämma? Är det så högt? Är det nån som vet om det finns tydliga regler på vad som klassas dolt fel? Eller
6 svar · 2,8k läst
L
ledighetskommiten: Kul att Ni kommit överens!!! Rätt inställning tycker jag. Stå på sig ska man, men inte i absurdum. Tvister är det oftast bara jurister som tjänar ordentligt på i slutändan.
27 svar · 4,7k läst
B
Biggan: Hej alla! Kan någon regler för servitut? Min vännina har köpt hus, med detta köp finns ett officialservitut om tillgång till en 15 m bred remsa mot sjön, för bad, brygga och båt. Detta område har i alla år nyttjas av hennes granne ...min vännina har nu byggt en brygga...grannen har vid årsskiftet skaffat en "anteckning"(avtal) som är en exakt kopia av hennes servitut! Det hela har
0 svar · 2,4k läst
B
BoByggarn: Är huset byggt av blåbetong, vilket sedan länge är en känd radonkälla, är det värre och svårare än att avhjälpa markradon, dvs radon som tränger in i huset pga en icke-tät grund/bottenplatta. Är huset byggt i sten (av blåbetong) så är det betydligt kostsammare att åtgärda, och du har definitivt en värdeförlust på det. Att försöka byta ut blåbetongen tycker jag är bra,
3 svar · 4,1k läst
B
bollocks: Som medlem i Villaägarna blir det billigare men det var inte syftet med denna tråd att diskutera priset för jurister... Jag har gjort lite research med hjälp av Rättsbanken på internet och funnit några rättsfall som använder begreppet "urminnes hävd". Tex: "I samband med enskifte 1820-1821 har på förrättningskartan upptagits en utfartsväg för en fastighet över grannfastigheten.
12 svar · 3,0k läst
M
mbr: Hej, såg att du tydligen redan fått bot på ditt problem. Jag och min sambo hade liknande problem i vår [center][/center]lägenhet på marknivå med balkong mot skolgård. Ungarna var bara mer och mer retfulla och kallade oss för allt fult i världen. Kastade till och med hundbajs på rutan etc. Vi kontaktade skola och rektor - inget hjälpte. Sen en dag när de var riktigt dryga tog jag fram
9 svar · 2,5k läst
L
ledighetskommiten: japp, enl PBL är de bundna i 2 år. De kan dock välja att inte ge Er bygglov enl förhandbeskedet, men Ni har då rätt till Ersättning. Hur stor denna kan vara har jag tyvärr inte koll på.
5 svar · 2,0k läst
E
Emanon: Jo det är nog riktigt men hur ställer sig skattemyndigheten? Hela försäljningssumman kan ju inte vara vinst.
4 svar · 3,3k läst
S
swede: [citat] Bröder och släkt är de sämsta att ha affärer med Mvh ;D
1 svar · 1,7k läst
Jesca_j
Jesca_j: Att de nekade dig, var det främst för att vägen var (enligt kommungubben) i så dåligt skick? Var det det han använde som orsak till att ge avslag?
7 svar · 2,5k läst
lastkaj
lastkaj: När någon har dött så är det någon eller några som ärver, dessa personer kallas för dödsbo. Det är dessa som blir motpart vid eventuella felaktigheter. Dock är det krångligt eftersom det oftast rör sig om flera personer och därmed flera motparter. Jag skulle därför skriva in klasulen (dolda fel) i kontraktet och sänka priset. Försök att räkna ut alla normala tänkbara fel och
1 svar · 4,2k läst
Immobil
Immobil: Be säljaren kolla vad det står i uppdragsavtalet! Det är av största vikt i dethär fallet.
4 svar · 3,0k läst
M
magnuso: Tack för infon och tipsen, Ingen som har nåt standardkontrakt man kan få använda? gärna mail till magolo@comhem.se Tack på förhand Magnus
2 svar · 2,3k läst
D
draags: OK. Tackar för svaret.
6 svar · 2,4k läst
kalleanka70
kalleanka70: Förstod nästan det. Tack för tipset anyway! /Charlie
1 svar · 3,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] Bara planket eller muren. ;)
4 svar · 5,0k läst
lastkaj
lastkaj: Det krävs ett servitut för att gräva ner en kabel på er tomt som ska till grannen. Fast här verkar det snarare som det har skett ett misstag. Du har säkert rätten på din sida om du ber dem flytta kabeln.
2 svar · 2,8k läst
V
vonSassen: ;) Välj om möjligt totalentreprenad, även om det blir dyrare, då har ni som ovan sagts BARA en part att förhandla med. Är ni snickarkunniga och/eller har släktingar/vänner i branschen och vill köpa ett prefab-hus, se ändå till att det inte blir som i mitt fall: En försäljare, en hustillverkare och en byggare och en montör, varav de två sistnämnda är underentreprenörer till
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.