2 517 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Gjutit avloppen fel- kompensation?
Byggföretaget har gjutit 3 av avloppen (2 badrum och 1 i tvättstugan) på fel ställe i grunden. Detta medför att beställd badrumsinteriör inte kan placeras enligt önskemål. Det blir tex bara 20 cm mellan kommod och toastol. Byggföretaget har godkänt badrums-och grovköksritningarna från köksleverantören!!
Givetvis inser jag att bryta upp grunden och åtgärda problemet är både dyrt och kostsamt. Min fråga är enkel, vad kan man kräva i kompenstation för felen som byggföretaget gjot?
Tack på förhand
//Henric
Givetvis inser jag att bryta upp grunden och åtgärda problemet är både dyrt och kostsamt. Min fråga är enkel, vad kan man kräva i kompenstation för felen som byggföretaget gjot?
Tack på förhand
//Henric
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag tror att det gäller att ha en bra övervakning på HUR dom gör när dom flyttar rören. Om dom skall bila i en en platta med ingjutna golvvärmeslingor, kanske måste göra hål i isoleringen, om rören går under frigoliten. Finns ju risk för svårupptäckt fusk, typ inte lägga tillbaka frigolit i hålet, bara på med betong, lite eltejp runt den punkterade golvvärmeslingan eller liknande. Framförallt om dom är förbannade över att behöva göra det.
Jag skulle nog försöka antingen själv granska vad dom gör i det läget eller se till att KA är där och besiktigar HELA flytten, det är så lätt att dölja missarna med lite betong.
Jag skulle nog försöka antingen själv granska vad dom gör i det läget eller se till att KA är där och besiktigar HELA flytten, det är så lätt att dölja missarna med lite betong.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
