Byggahus.se

Gjutit avloppen fel- kompensation?

1. H
    Medlem · 1 inlägg

Hence

Medlem
    Byggföretaget har gjutit 3 av avloppen (2 badrum och 1 i tvättstugan) på fel ställe i grunden. Detta medför att beställd badrumsinteriör inte kan placeras enligt önskemål. Det blir tex bara 20 cm mellan kommod och toastol. Byggföretaget har godkänt  badrums-och grovköksritningarna från köksleverantören!!
    Givetvis inser jag att bryta upp grunden och åtgärda problemet är både dyrt och kostsamt. Min fråga är enkel, vad kan man kräva i kompenstation för felen som byggföretaget gjot?

Tack på förhand
    //Henric

2. P
    Medlem · 131 inlägg

paso

Medlem

Re: Gjutit avloppen fel- kompensation?

Kräv att de ändrar så det blir rätt, klart det skall kosta för byggarn att inte läsa ritningen och kontrollmäta INNAN gjutning. >:(
    Vill du verkligen ha en badrumsinredning du inte tänkt dig från början ???

3. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem

Självklart ska de göra om, vi håller på att bygga just nu och de har fått flytta flera rör i grunden redan. De gnäller en del men det går rätt fort när de väl slutar gnälla och bara gör det.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 004 inlägg

hempularen

Moderator

Jag tror att det gäller att ha en bra övervakning på HUR dom gör när dom flyttar rören. Om dom skall bila i en en platta med ingjutna golvvärmeslingor, kanske måste göra hål i isoleringen, om rören går under frigoliten. Finns ju risk för svårupptäckt fusk, typ inte lägga tillbaka frigolit i hålet, bara på med betong, lite eltejp runt den punkterade golvvärmeslingan eller liknande. Framförallt om dom är förbannade över att behöva göra det.

Jag skulle nog försöka antingen själv granska vad dom gör i det läget eller se till att KA är där och besiktigar HELA flytten, det är så lätt att dölja missarna med lite betong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.