Byggahus.se

Hindra granne att bygga hus?

1. B
    Medlem · 2 901 inlägg
    Ja du "Pastorn", om du inte äger tomten så tycker jag att du ska låta udda gå före jämt och vända andra kinden till ;)

Ett alternativ skulle ju kunna vara att själv betala och köpa marken och när du väl sen äger den är du ju fri att göra vad du vill med den.
    Under förutsättning att du inte har några grannar som smider ränker och försöker sätta käppar i hjulet förstås.... ;) ;D

//Christina.

2. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

Re: Hindra granne att bygga hus?

Tänk om du varit den här grannen som vill bygga o surkarten brevid hade försökt göra livet surt för dig för att du inte skall kunna bygga för du sabbar hans ´utsikt´.... ::)

Nä du.. du får nog om det går hosta upp stålars o köpa tomten för att du ska kunna bestämma vad som ska ske med den 8)

3. F
    Medlem · 823 inlägg

Visst finns det tjuv och rackarknep att ta till okynnesmässigt för att hindra en granne att bygga på många år; frågan är bara om de skall användas. ???

4. D
    Medlem · 163 inlägg

Dark_Helmet

Medlem

Det kanske är så enkelt som att "byggahus-forum" inte är helt rätt forum för att få tips hur man hindrar folk från att bygga... ;D

5. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det finns en del inlägg här i forumet från folk som blivit hindrade av sina grannar. Leta upp de inläggen så kommer du garanterat få en del tipps.

6. A
    Medlem · 163 inlägg

adam32

Medlem

Hej när vi skulle bygga nytt på vår egen tomt , som är 6000 kvm frågade komunen alla grannar om det gick bra . våran närmsta granne har 8000 kvm och dom andra 6000 kvm . Man undrar varför dom ska fråga alla när vi knappast ser varandra . Så om du vill bo utan att se dina grannar så köp en större tomt istället för att stoppa din granne ...

7. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem
  8. M
    Medlem · 33 inlägg

Matthew

Medlem

Hoppas inte det, för vi ska iallafall inte bygga på åkermark !

9. B
    Medlem · 8 inlägg

Bygget

Medlem

Hej,
    Nja, jag håller med de andra som lagt in svar. Har själv råkat ut för en granne som klagar och då utan att ha en anledning som utsikt, sol som skyms och dylikt. Jag har aldrig riktigt förstått vad det är han är ute efter.. Det har varit fruktansvärt energikrävande att få rätt mot honom men vi lyckades tillslut. Det har däremot dragit ut på tiden och gjort oss försenade i bygget men som nu är igång. Ingen vinner på allt bråk och sedan skall man ju faktiskt bo bredvid varandra fortsättnignsvis!

Jag har dock förstått att det är mer regel än undantag att grannar bråkar över bygglov. Synd!

/Bygget

10. A
    Medlem · 3 inlägg

avalanche

Medlem

Kolla vad detaljplanen säger. Åkermark är normalt just åkermark och det är inte säkert att den får bebyggas öht.

Hör efter med din kommuns byggnadsinspektör och byggnadsnämnd hur du skall gå tillväga.

11. A
    Medlem · 163 inlägg

adam32

Medlem

;)Ett tips är att flytta till Australien där bor bara 18 miljoner på en enorm yta . Man kan inte JÄVLAS med någon som bygger på sin egen tomt . Alla har väl rätt att bo , speciellt på sin egen tomt .

12. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem

Pastorn
    "jag växte upp i ett villaområde vilket gjorde att jag inte vill att mina barn skall växa upp i ett"

Du måste haft det svårt. Stackare som fick växa upp i en villa. Tungt det. Hoppas du har bättre argument än så när du gör livet surt för din granne.

Jag tolkar inte alls den tråden som att du ska lägga dig i fråga.

Nä, inte din tomt, så låt bli att lägga dig i. Låt det stå hus, husvagnar mm, vad den nya husägaren önskar sig ha där.

13. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Reverend! Man skulle kunna tro att du var min blivande granne men så är det nog inte. Sitter i sitsen att jag vill bygga men grannen vill det inte. De har överklagat och ärendet ligger hos länsstyrelsen.

Det finns egenligen inga skäl till att överklaga men grannen har anfört säkert 10 olika sakskäl så att ärendet skall låta komplext.

Ur min synvinkel är det en trist process för jag är övertygad om att vi kommer få bygga och då undrar jag vad man får för relation sedan?

Tänk om du får för dig att bygga ett garage sedan på din tomt. Bara för att du jäklades med grannen så kanske han kommer jäklas med dig.

Har du inga starka sakskäl tycker jag definitivt du skall släppa detta. Det skall till mycket speciella skäl för att byggnationer inom plan skall stoppas. Ligger det utanför plan och dessutom ligger grannens hus en bit ifrån är det också mycket tveksamt om du kommer få rätt.

Försök acceptera att du får en granne eller sälj ert hus. Du hade säkert möjlighet att köpa dennes tomt om du verkligen ville vara ifred?

14. J
    Medlem · 1 419 inlägg

Joukko

Medlem

Släng upp ett jätte stort staket mot den sidan som huset ska byggas på så slipper du se dem. ;D

Jocke

15. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Jättestaket kräver bygglov........normalt staket kan han bygga dock, max 1,80 i höjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.