743 läst ·
7 svar
743 läst
7 svar
PBL
.......? Att bygga utan begränsningar kan ju bli väldigt stort. Ligger den på marken kanske det är lättare att bygga "utan begränsninga". Men blir det högre kräver många kommuner bygglov. Det kan då även ses som en ändring av fasaden. Alltid bäst att kolla med kommun i dessa fall.
/Ojoj
Vad är det ni säger egentligen?
Behövs det inget bygglov för en altan? Oavsett höjd? Den skall altså inte inräknas i tillåten byggarea på fastigheten?
Stockholms stadsbyggnadskontor verkar vara av en annan uppfattning?
Behövs det inget bygglov för en altan? Oavsett höjd? Den skall altså inte inräknas i tillåten byggarea på fastigheten?
Stockholms stadsbyggnadskontor verkar vara av en annan uppfattning?
Här står det:Craxen skrev:
8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov
Åtgärder som kräver bygglov
Generella bestämmelser
1 § Bygglov krävs för att
1. uppföra byggnader,
2. göra tillbyggnader,
Alltså redan punkt 2 säger att du skall söka bygglov.
Grundregeln är troligen att bygglov skall sökas, sedan finns det specificerat ett antal fall då myndigheten gett generellt tillstånd att utföra ett visst byggnade utan bygglov.
Nästa punkt som du åker dit på är, precis som ojoj skrev:
3 § I områden med detaljplan krävs, utöver vad som föreskrivs i 1 och 2 §§,
bygglov för att
1. färga om byggnader eller byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial samt
för att göra andra ändringar av byggnader som avsevärt påverkar deras yttre utseende,
Svårt att inte ändra utseende på fasaden med en altan som höjer sigt en god bit över marken mot huset.
Prata med handläggaren på kommun innan du bygger, ett litet tips bara.
Klicka här för att svara