Byggahus.se

Byggnormer och "dolda fel"

1. L
    Medlem · 178 inlägg

Leffe

Medlem
    En fundering kring köpa/sälja fritidshus: Jag har en stuga som jag har byggt och byggt till själv under årens lopp. Är ingen snickare eller speciellt händig, men stugan har fungerat väl under många år , och ser helt ok ut. Däremot vet jag inget om huruvida den uppfyller regler och krav för ev byggstandard. Frågan är om man kan få problem vid en ev försälljning. Kan köparen t ex i efterhand kräva skadestånd för brister i byggkvalitet, eller avsaknad av fuktspärrar, felaktig ventilation, att vvs-installationer inte är fackmannamässigt utfört eller annat? Vilka risker finns vid försäljning?

2. E
    Medlem · 170 inlägg

ejoakim

Medlem

Re: Byggnormer och "dolda fel"

Om du informerar köparen med information av den typ som du skriver här kan du känna dig ganska så trygg.

Köparens undersökningsplikt ökar i takt med att du upplyser honom om saker som bör leda till eftertanke hos en normal köpare ("varnande besked"). På samma sätt kan köparens undersökningsplikt minska om du gör vissa ufästelser ("lugnande besked").

I stort kan du göras ansvarig för de fel/brister som du medvetet förtigit eller felaktigt utfäst, därför kan man säga att det lönar sig för dig att berätta allt du vet om huset utan att försköna.

Det finns oxå vissa möjligheter att friskriva sig o.d men det kan vara svårt. Friskrivningar tolkas snävt i en rättslig prövning och får inte vara generella.

Det finns mycket att säga på detta område... Men detta är kärnan.

3. L
    Medlem · 178 inlägg

Leffe

Medlem

Det borde alltså räcka med att man talar om att huset är ett " hembygge" och inte gör anspråk på att vara fackmässigt gjort?
    Jag kan ju knappast förtiga några felaktigheter, eftersom jag inte känner till vad som är "fel" eller "rätt" i sammanhanget. Jag har ju gjort så gott jag kunnat...

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 081 inlägg

hempularen

Moderator

Om du berättar att du har byggt det själv så ökar köparens undersökningsplikt, men det innebär nog inte att du helt befrias från ansvar bara att gränsen flyttas till din favör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.