1 094 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ersättning efter vattenlekage i vårt nya hus
Vi flyttade in i vårt nybyggda lösvirkeshus 6 juli. Efter 2 dagar vaknar vi mitt i natten med 2cm vatten i hela huset.
Alla trägolv (90% av hela huset) måste bytas, alla innerväggar kapas 60cm från golvet, och bägge badrummen och tvättstugan måste rivast och byggas på ny.
Lekaget komm från ett pex-rör som lossnat från en duscblandare.
Pga förseningar från entrepenörens sida blev huset inte klart till avtalat tid 1 juli och var inte slutbesiktad.
Entrepenören fick inte tag på någon VVS-installatör i tid, så han monterade VVS'en själv.
Entrepenörens försäkringsbolag har tagit på sig ansvaret för huset, och våran villaförsäkring betalar vårat skadade lösöre samt boende under tiden för återställningen.
Återställningen kommer att ta 2-3 månader.
Har vi rätt att kräva någon ersättning utöver återställandet av huset och faktiska kostnader under tiden och i sånna fall från vem?
Vi är tacksamma för svar och råd.
Alla trägolv (90% av hela huset) måste bytas, alla innerväggar kapas 60cm från golvet, och bägge badrummen och tvättstugan måste rivast och byggas på ny.
Lekaget komm från ett pex-rör som lossnat från en duscblandare.
Pga förseningar från entrepenörens sida blev huset inte klart till avtalat tid 1 juli och var inte slutbesiktad.
Entrepenören fick inte tag på någon VVS-installatör i tid, så han monterade VVS'en själv.
Entrepenörens försäkringsbolag har tagit på sig ansvaret för huset, och våran villaförsäkring betalar vårat skadade lösöre samt boende under tiden för återställningen.
Återställningen kommer att ta 2-3 månader.
Har vi rätt att kräva någon ersättning utöver återställandet av huset och faktiska kostnader under tiden och i sånna fall från vem?
Vi är tacksamma för svar och råd.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det beror väl på om ni har någon vitesklausul i ert avtal med entrepenören, om huset inte är besiktigat och inte beboeligt så bör vitet falla ut, se det som att huset blivit försenat.
Stackare :'(, vilket elände.
En, i princip, identisk katastrof har ju hänt en gång tidigare i forumets historia, själv har jag ingen erfarenhet av detta (tack och lov får man väl säga :-/) så jag kan tyvärr inte vara till någon större hjälp för dig, men skicka ett PM till 'millface' (såg att hon varit inne på forumet idag, så det kanske finns chans att hon ser det), så kan du kanske få lite bra tips av henne.
Hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för Er
.
Bifogar länkt ill tråden som behandlar hennes historia.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1074102912;start=
MVH
//Christina.
En, i princip, identisk katastrof har ju hänt en gång tidigare i forumets historia, själv har jag ingen erfarenhet av detta (tack och lov får man väl säga :-/) så jag kan tyvärr inte vara till någon större hjälp för dig, men skicka ett PM till 'millface' (såg att hon varit inne på forumet idag, så det kanske finns chans att hon ser det), så kan du kanske få lite bra tips av henne.
Hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för Er
Bifogar länkt ill tråden som behandlar hennes historia.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1074102912;start=
MVH
Tack för svar. Vi är väl inte så illa ute som millface, hoppas det har löst sig för dom.
Jag har kollat vidare vedr. ersättning, och från försäkringsbolagen är det inget att hämta.
Vi har inget avtal om vite med byggaren, men håller tillbaka 10% av entrepenadsumman tills slutbesiktningen som nu inte blir av innan huset är återställd.
Vi skall ha ett möte med byggaren nästa vecka och diskutera evt. ersättning från honom.
Jag skall även ha ett möte med en mäklare för att kolla upp evt. minskat marknadsvärde på huset efter skadan.
Dom börjar återställningen 1 agusti, och beräcknar det vill ta 4-6 veckor att få det klart.
Byggaren har i allt elände varit kanonbra. Han fick ut alla golv och väggar samma dag det hände. Saneringsfirman ga beröm för detta, och fick ut fukten av reglar, plyfa och gips på 2 veckor. Våtutrymmen gick inte att rädda tyvärr.
Vi har flyttat in i en hyfsat lägenhet under tiden, så nu är det bara att vänta.........
Det positiva är att vi nu får rättat alla småfel vi har påpekat på insidan huset under byggtiden......
Jag har kollat vidare vedr. ersättning, och från försäkringsbolagen är det inget att hämta.
Vi har inget avtal om vite med byggaren, men håller tillbaka 10% av entrepenadsumman tills slutbesiktningen som nu inte blir av innan huset är återställd.
Vi skall ha ett möte med byggaren nästa vecka och diskutera evt. ersättning från honom.
Jag skall även ha ett möte med en mäklare för att kolla upp evt. minskat marknadsvärde på huset efter skadan.
Dom börjar återställningen 1 agusti, och beräcknar det vill ta 4-6 veckor att få det klart.
Byggaren har i allt elände varit kanonbra. Han fick ut alla golv och väggar samma dag det hände. Saneringsfirman ga beröm för detta, och fick ut fukten av reglar, plyfa och gips på 2 veckor. Våtutrymmen gick inte att rädda tyvärr.
Vi har flyttat in i en hyfsat lägenhet under tiden, så nu är det bara att vänta.........
Det positiva är att vi nu får rättat alla småfel vi har påpekat på insidan huset under byggtiden......
Min morsa fick en evakuerings-lgh betald under renoveringstiden efter en vattenskada i hennes bostadsrätt.
Hennes 1 månad gamla badrum fick ett vattenläckage i en koppling/skarv eller likn.
10cm vatten i hela lgh + att lägenheterna under också blev skadade.
Jag har för mig att hon var försäkrad i Trygg-Hansa, eller om det var rörfirmans bolag...
/N
Hennes 1 månad gamla badrum fick ett vattenläckage i en koppling/skarv eller likn.
10cm vatten i hela lgh + att lägenheterna under också blev skadade.
Jag har för mig att hon var försäkrad i Trygg-Hansa, eller om det var rörfirmans bolag...
/N
Tyvärr är historien inte över..... :'( Nu efter skarvning, ny microlit och målning på alla våra väggar, så synast skarven runt alla väggar där dom blev kapade för avfuktning. Byggaren och målaren skyller på varandra och ingen tar ansvar för vem som gjord fel eller att laga det. Kul att vara kund och betala kalaset >
Vi vurderar nu att få in en ny målare som får fixa till det hela, betala själva för så att dra av beloppet i slutbetalningen till byggaren. Gipsskivorna är inte lagd i lod vid återställningen, och målaren har bara punktspacklat och inte bredspacklat enligt en besiktningsman vi kallade dit. Nån som har tankar om hur detta vill fungera?
Klicka här för att svara
