4 142 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Häva tomtköp????
Om man köpt en tomt av mäklare och det sedan visar sig att vi inte har någon väg till tomten, får vi häva köpet då ???
Vi köpte en tomt i mars och mäklaren sa att det skulle bli en samfällighet.
Det finns en bom över den väg som finns till tomten, men den stog helt olagligt där enligt mäklare och tomtsäljare.
De sa ett det var en gammal fejd mellan två bönder.
Ok, tänkte vi.
Sedan blev vi kallade till Lantmäteriförättningar.
Enligt Lantmäteriet så är en samfällighet lösningen på problemet med bommen.
En smärre kostnad för alla i byn och så är saken ur världen.
Nu visar det sig att vägen till vår tomt är en privat väg och ägs utav en annan granne, och han har rätt att ha bommen där. :-/
Bonden som styckat av tomten har uppgett att det är hans väg, men så var alltså inte fallet.
Vi har alltså ingen rätt att plocka bort bommen eftersom grannen äger vägen och vägrar låta någon åka förbi.
Och här står vi med en tomt vi inte kan ta oss till.
Helikopter nästa??
Kan vi häva köpet idag, då nya uppgifter framkommit?
Mäklaren sa ju att bommen var olaglig och det står i kontraktet att samfällighet är på G, inget om att väg saknas!
Är så less på detta nu så jag bara vill skita i allt med bygge och bara köpa ett befintlig hus....
Vi köpte en tomt i mars och mäklaren sa att det skulle bli en samfällighet.
Det finns en bom över den väg som finns till tomten, men den stog helt olagligt där enligt mäklare och tomtsäljare.
De sa ett det var en gammal fejd mellan två bönder.
Ok, tänkte vi.
Sedan blev vi kallade till Lantmäteriförättningar.
Enligt Lantmäteriet så är en samfällighet lösningen på problemet med bommen.
En smärre kostnad för alla i byn och så är saken ur världen.
Nu visar det sig att vägen till vår tomt är en privat väg och ägs utav en annan granne, och han har rätt att ha bommen där. :-/
Bonden som styckat av tomten har uppgett att det är hans väg, men så var alltså inte fallet.
Vi har alltså ingen rätt att plocka bort bommen eftersom grannen äger vägen och vägrar låta någon åka förbi.
Och här står vi med en tomt vi inte kan ta oss till.
Helikopter nästa??
Kan vi häva köpet idag, då nya uppgifter framkommit?
Mäklaren sa ju att bommen var olaglig och det står i kontraktet att samfällighet är på G, inget om att väg saknas!
Är så less på detta nu så jag bara vill skita i allt med bygge och bara köpa ett befintlig hus....
Om ni inte är med i Villaägarnas riksförbund http://www.villariks.se , gå med så har ni rätt till en timmes gratis juridisk rådgivning via telefon. Vissa kommuner har även konsumentrådgivare som också är kostnadsfria, kolla på http://www.konsumentverket.se
Kontraktet borde ju innehålla något om när man kan häva köpet, om villkoren ni kom överens om inte stämmer så borde köpet gå att häva.
/ama
Kontraktet borde ju innehålla något om när man kan häva köpet, om villkoren ni kom överens om inte stämmer så borde köpet gå att häva.
/ama
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
En variant till att häva köpet är att ni får servitut på att använda vägen. Enligt vad jag hört så får man inte neka tillgång till en tomt. Ni kan alltså tvinga till er ett servitut.
Exakt hur man gör det vet inte jag men det kan säkert juristerna på villaägarförbundet peka ut åt er.
Exakt hur man gör det vet inte jag men det kan säkert juristerna på villaägarförbundet peka ut åt er.
Antar att vägen till ert hus ingår i samfälligheten och att vägen samtidigt ligger på bondens mark. Så även fast bommen står på hans mark så har han ingen rätt att sätta ut bommen eftersom vägen har till syfte att ge er utfart. Prata med lantmätaren.
Väntar just nu in lantmäteriets beslut.
De sa att de _kan_ köra över "nej-sägarens" överklagan, om de anser att en samfällighet över just hans mark är det bästa för grannskapet.
I såfall får han snällt finna sig i trafik över hans tomt.
Det är INGEN pengafråga för hans del, för det framkommer tydligt att en samfällighet ger honom en hel del sköna slantar.....
Han vill bara slippa ha trafik förbi hans hus.
Blir det fortsatta problem, så säger jag tack o adjö till den här tomten.
De sa att de _kan_ köra över "nej-sägarens" överklagan, om de anser att en samfällighet över just hans mark är det bästa för grannskapet.
I såfall får han snällt finna sig i trafik över hans tomt.
Det är INGEN pengafråga för hans del, för det framkommer tydligt att en samfällighet ger honom en hel del sköna slantar.....
Han vill bara slippa ha trafik förbi hans hus.
Blir det fortsatta problem, så säger jag tack o adjö till den här tomten.
Klicka här för att svara
