Langbein
När det sprängs är man noga att kolla grannarna så alla ev. skador täcks in.
Men när det grävs för nybyggen brukar marken ha en tendens att sjunka i ett större område, täcker något in sådana skador?
 
Varför skulle marken sjunka inom ett större område när det grävs för nybyggen? Om marken inte består av sand (jmfr när barnen leker i sandlådan...) :-)...

Självfallet måste de som gräver ta ansvar för ev. skador på omkringliggande egendom - proffs ser naturligtvis till att inte orsaka skador samt har även försäkringar som täcker vid ev. olyckor.
 
Langbein
Grundvattnet sjunker när de gräver
 
Kan Du utveckla detta en aning? Hur stora områden är det som schaktas bort?
 
Langbein
Don Tom skrev:
Kan Du utveckla detta en aning? Hur stora områden är det som schaktas bort?
Ska kanske fråga dem det då det ska byggas ett fyrtiotal nya hus i kvarteren intill, alltifrån berg och ner till pålningsmark. Det kanske inte händer något om inget körs bort ???

I Enskede knäcktes hus och tippade när det las ner fjärrvärme, sankmarkerna är känsliga.

Ett hus vi ev. ska köpa står kanske delvis på lera, poolen ligger i lera, samma som där man ska gräva och bygga en massa en bit bort, fast till moderna hus grävs inte så djupt utom till rör. Jag gissar att den stora lådan med pool i marken ligger dåligt till.
Nuvarande ägare har investerat mkt och protesterat livligt emot exploateringen, men förlorade och säljer ut rubbet, han har 3 tomter i rad.

Är du på Skatteverket ???
 
Alla arbeten som sänker grundvattennivån riskerar att orsaka sättningsskador.

Hur ansvarsbiten ser ut när det händer vet jag inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.