3 320 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Grannens garage ligger fel?!
Vår granne har byggt sitt garage 1m från tomtgräns. Vad jag läst i byggplanen ska det vara minst 4,5 om inte grannen gett tillåtelse. Vi har inte ens blivit tillfrågade och numera ser vi bara en vägg när vi tittar ut från fönstret + att vår baksida blivit mörk och trång med deras garagevägg.
Garaget byggdes i maj.
Vad bör och kan jag göra?
Garaget byggdes i maj.
Vad bör och kan jag göra?
I många kommuner ligger kravet på bostadshus 4-4,5 m från tomtgräns, men för garage 1-2 m.
Så är det i vår kommun, antagligen för att tomterna som kommunen själv säljer, vanligtvis är så små
så ska man ha 4 m. även från garage till tomtgräns så får man väl nöja sig med enbart garaget 
Kan vara värt att verkligen kolla upp vad som gäller i ert område, lämpligen med SBK, innan man sas. 'oroar' grannen
MVH//Christina.
Så är det i vår kommun, antagligen för att tomterna som kommunen själv säljer, vanligtvis är så små
Kan vara värt att verkligen kolla upp vad som gäller i ert område, lämpligen med SBK, innan man sas. 'oroar' grannen
MVH//Christina.
Vill inte ta upp det med grannen innan jag vet mer. Tror han tar det som att vi muckar gräl och det gör vi inte.
Tänkte på brandskydd också. Vårt hus ligger 4,5 från tomtgräns så det är 5,5 m mellan byggnaderna. Tomterna är på 1500kvm. Hans garage är inte extra brandskyddat och inte vårt hus heller.
Ska ringa ocj kolla på måndag. Är det tekniska man ringer?
Tänkte på brandskydd också. Vårt hus ligger 4,5 från tomtgräns så det är 5,5 m mellan byggnaderna. Tomterna är på 1500kvm. Hans garage är inte extra brandskyddat och inte vårt hus heller.
Ska ringa ocj kolla på måndag. Är det tekniska man ringer?
Låter helskumt. Skall man bygga närmare tomtgräns än 4,5 m så krävs grannens medgivande och i regel så kräver byggnadsnämnden ett sådant medgivande som billaga till bygglovsansökan om avståndet är mindre.
Det är inte så att du köpt huset på senare tid och tidigare ägare har gett ett sådant medgivande? Bygglov gäller ju 5 år så det kan ju ha gjorts ett medgivande ganska lång tid tillbaka. Eller har han inte bygglov, helt enkelt? Eller är det inte stadsplanerat område så krävs kanske inte bygglov, men han är i alla fall skyldig att ha ett medgivande. Skall ha få det i efterhand i så fall, gratis? Eller tvinga honom att riva på bekostnad av grannsämjan på säkert all framtid.
Det är inte så att du köpt huset på senare tid och tidigare ägare har gett ett sådant medgivande? Bygglov gäller ju 5 år så det kan ju ha gjorts ett medgivande ganska lång tid tillbaka. Eller har han inte bygglov, helt enkelt? Eller är det inte stadsplanerat område så krävs kanske inte bygglov, men han är i alla fall skyldig att ha ett medgivande. Skall ha få det i efterhand i så fall, gratis? Eller tvinga honom att riva på bekostnad av grannsämjan på säkert all framtid.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det styrs helt av vad detaljplanen säger för det kvarter ni bor i.
Klicka här för att svara
