Byggahus.se

Grannens garage ligger fel?!

1. ruzulfnag
    Medlem · 32 inlägg

ruzulfnag

Medlem
    Vår granne har byggt sitt garage 1m från tomtgräns. Vad jag läst i byggplanen ska det vara minst 4,5 om inte grannen gett tillåtelse. Vi har inte ens blivit tillfrågade och numera ser vi bara en vägg när vi tittar ut från fönstret + att vår baksida blivit mörk och trång med deras garagevägg.
    Garaget byggdes i maj.
    Vad bör och kan jag göra?

2. G
    Medlem · 416 inlägg

goerana

Medlem

Re: Grannens garage ligger fel?!

Hej vad sägs om börja prata med grannen, eller är det murar mellan grannarna i området.. // Goerana

3. B
    Medlem · 2 901 inlägg

I många kommuner ligger kravet på bostadshus 4-4,5 m från tomtgräns, men för garage 1-2 m.
    Så är det i vår kommun, antagligen för att tomterna som kommunen själv säljer, vanligtvis är så små ;) så ska man ha 4 m. även från garage till tomtgräns så får man väl nöja sig med enbart garaget ;)

Kan vara värt att verkligen kolla upp vad som gäller i ert område, lämpligen med SBK, innan man sas. 'oroar' grannen ;)

MVH//Christina.

4. ruzulfnag
    Medlem · 32 inlägg

ruzulfnag

Medlem

Vill inte ta upp det med grannen innan jag vet mer. Tror han tar det som att vi muckar gräl och det gör vi inte.
    Tänkte på brandskydd också. Vårt hus ligger 4,5 från tomtgräns så det är 5,5 m mellan byggnaderna. Tomterna är på 1500kvm. Hans garage är inte extra brandskyddat och inte vårt hus heller.
    Ska ringa ocj kolla på måndag. Är det tekniska man ringer?

5. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Nej, det tror jag inte iaf, i vår kommun skulle man ringa till stadsbyggnadskontoret, dvs. de som har hand om detaljplaner, bygglov osv.
    Men det kan kanske skilja från kommun till kommun.

MVH//Christina.

6. A
    Medlem · 52 inlägg

Ankipanki

Medlem

I min kommun är det tekniska förvaltningen som har hand om bygglov och planer.

7. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jahaja... där ser man, hos oss har 'tekniska' hand om gator, vägar, trafikljus, VA, renhållning osv. ;)

MVH//Christina.

8. M
    Medlem · 1 470 inlägg

Gå in på din kommuns hemsida. Där brukar det finnas information om vem som har hand om bygglov i just din kommun.

9. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Låter helskumt. Skall man bygga närmare tomtgräns än 4,5 m så krävs grannens medgivande och i regel så kräver byggnadsnämnden ett sådant medgivande som billaga till bygglovsansökan om avståndet är mindre.
    Det är inte så att du köpt huset på senare tid och tidigare ägare har gett ett sådant medgivande? Bygglov gäller ju 5 år så det kan ju ha gjorts ett medgivande ganska lång tid tillbaka. Eller har han inte bygglov, helt enkelt? Eller är det inte stadsplanerat område så krävs kanske inte bygglov, men han är i alla fall skyldig att ha ett medgivande. Skall ha få det i efterhand i så fall, gratis? Eller tvinga honom att riva på bekostnad av grannsämjan på säkert all framtid.

10. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

samma här.. hos oss är det 1m på garage och närmare så får man fråga grannarna.

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 512 inlägg

hempularen

Moderator

Det styrs helt av vad detaljplanen säger för det kvarter ni bor i.

12. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

Hur gick det?Vad säger grannen? ???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.