Byggahus.se

Slutbesiktning

1. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem
    Hej

Vi har haft slutbesiktning och vår besiktingsman var tyvärr inte så bra. Han såg ingenting och ingenting var anmärkning för honom. Så vad man har Garbo till det förstår inte jag riktigt.
    Men men, nu till min fråga.
    Garbogubben tyckte att de fel som han ansåg var fel, uppgick till ett värde av ca 10.000 kr.
    Sedan säger man att man har 2 månader på sig att komplettera med fel som man inte hunnit upptäcka innan man flyttat in.
    Min fråga är, hur ser man till att dessa blir åtgärdade när de inte är med i protokollet (det verkar ju bero på entreprenörens välvillighet eller ej).
    Om de ej blir åtgärdade, kan jag då hålla inne med pengar (delar av de 10.000 kr) tills jag blir nöjd?

Någon som vet??

2. S
    Medlem · 165 inlägg

Sly_fox

Medlem

Re: Slutbesiktning

En liten kortis Vidderberga - du har två månader på dig från det att du upptäckte felet att meddela berörd entreprenör att du har upptäckt felet och vill ha det åtgärdat.

Tyvärr är Garbos besiktningsmän (de jag stött på) inte så villiga att förklara detta.. av någon anledning :-X

Vad du ska göra - gå runt hemma - pricka av mot anteckningarna från slutbesiktningen - notera eventuella andra fel som inte finns med eller egna synpunkter på vad ni inte tyckte blev bra eller nyupptäckta fel - kontakta entreprenör - sänd över dina anteckningar gärna rek samt en kopia dels till besiktningsman och dels till husleverantör. Bestäm tid för genomgång av felen och vilka åtgärder som ska göras. Entreprenören har rätt att få försöka åtgärda men tills dess det att ni kommit överens har du rätt att hålla pengar. Läs igenom era kontrakt - ABS-95? som borde finnas här på byggahus ngn stans.

En sak till - man måste inte godta att inte besiktningsmannen tycker att det är en skada - det är till syvende och sist ni som ska bli nöjda eller hur?

Är du med i t ex villariks så kan du få gratis juristhjälp genom dom - läs på hemsidan.

Sök här på forumet så är jag övertygad om att du får fler tips.

Lycka till!
    //Sly

3. C
    Medlem · 117 inlägg

chili

Medlem

Tänk på att sköta all kommunikation skriftligt så att du kan styrka det i efterhand. Notera också alla telefonsamtal, datum, tid o vad som sagts om tex de kontaktar dig via telefon. Vi fick slita rejält för att få allt åtgärdat på svärföräldrarnas hus. När huset är betalt försvinner ofta husföretagets intresse....

I vårt fall var det plötsligt ingen som var ansvarig längre och vi bollades runt tills vi blev rejält förbannade. Det var inte förrän vi hotade med att dra in advokat om inte allt var åtgärdat före ett visst datum som det började hända nåt.

Nu kanske ni inte alls få såna problem, men det är ju bra att förebygga det så mycket man kan.

4. P
    Medlem · 90 inlägg

petsor

Medlem

Hej,
    Vi bygger med en av de största trähusleverantörerna i Sverige, och hadde slutbesiktning igår. Jag har lite svårt att först syftet med slutbesiktningen, av 7 rum var det endast 2 sovrum som var färdiga, resten var mer eller mindre under byggnation. Hur kan besikningsmannen kontrollera tex fallet i ett badrum om klinker inte är. Jag är förundrad! Nu måste jag aggera på detta, återkommer.
    mvh

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 018 inlägg

hempularen

Moderator

Frågan är väl om det blev godkänt trots detta?

6. P
    Medlem · 90 inlägg

petsor

Medlem

Besikningsmannen skulle godkänna bygget?????

7. H

hempularen

Moderator

Fixa en fristående besiktningsman.

Antar att den andre utsetts av leverantören?

Sedan vet jag inte hur man gör för att bestrida färdigställandet. När besiktningen godkänt bygget så slipper entrepenören betala ut vite för försening. Sedan är det ju också en fråga om hur mycket pengar ni får hålla inne för det som inte är färdigt, även där är det ju bra med en extra åsikt.

8. P
    Medlem · 90 inlägg

petsor

Medlem

Pratade precis med besiktningsmannen, och påtalade bristerna samt läste upp vad han var satta att göra:

* Besiktningsmannens uppgift är att undersöka om entreprenaden fullgjorts på ett kontraktsenligt sätt.

* Besiktningsmannen skall godkänna entreprenaden om inga fel föreligger eller om endast fel av mindre betydelse föreligger i begränsad omfattning.

Vilket resulterade i att besikningen underkänndes, och skall göras om. Kan hända att jag nämde att jag har för avsikt att ta dit ytterligare en besiktningsman.

Ett steg framåt.
    mvh

9. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Ang slutbesiktning. Om huset godkänns med mindre fel som ska åtgärdas, får man flytta in då?

Vi ska ha slutbesiktning den 22e kl 0930 och jag vill ha flyttat in senast kl 1300 samma dag, är det en orimlig förhoppning?

För övrigt håller vi inne med 5-10% av betalningen till alla parter. Det verkar vara allra bästa påtryckningsmedlet...

10. S
    Medlem · 165 inlägg

Sly_fox

Medlem

IFK - klart du får flytta in om det godkänts.

11. H

hempularen

Moderator

Fast det är igentligen inte bra att ha den pressen. Risken är att ni frestas att inte protestera mot en godkänd besiktning, trots allvarliga brister. De brister som entrepenören "tvingas" åtgärda innan besiktningen blir godkänd är ofta mycket lättare att få fixade, efterssom entrepenören då ofta jobbar mot förseningsvite.

När väl besiktningen är godkänd så betraktar många entrepenörer de återstående punkterna som förhandlingsbara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.