Byggahus.se

Lovplikt ?

1. yonna
    Medlem · Österlen · 6 929 inlägg

yonna

Medlem
    Jag ringde själv byggnadskontoret för att kolla om det var fritt fram att ta befintliga (fula) träd som finns på min fastighet - i första hand för att jag har en skyddad mur som enligt detaljplanen inte får förändras eller skadas vid bygget. Har dina träd markerats med lovplikt har man redan bestämt att träden har ett miljömässigt värde och du får alltså inte ta bort dem utan tillstånd.

2. yonna

yonna

Medlem

Re: Lovplikt ?

Så glad jag blir när jag hör att Luleå kommun äntligen förstått vad träd innebär när det gäller miljön! Eftersom jag själv varit utlokaliserad till Hertsön under 7 (sju!) år - på den gamla stålverk80perioden - där man slog upp mängder av BPA-lådor på kort tid - och schaktade bort allt vad växtlighet heter - är det lovvärt att man idag satt lovplikt på träd!

Det finns en anledning till lovplikten - det tar många år för träd att växa upp i dina trakter.

3. yonna

yonna

Medlem

Re: Lovplikt ?

Ta upp problemet med kommunen. Boka tid (ta det inte per telefon eller mail!) och infinn er med ert största och bredaste smile! Även kommunanställda är människor och det är möjligt att det räcker med en diskussion och er motivering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.