7 591 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Olika insats i huset, sambolagen
Sida 1 av 3
Bara det faktum att du redan nu misstror henne om dina chanser att få tillbaka 'dina' pengar om ni ev. skulle separera, gör ju att ni kanske först och främst bör tala väldigt öppet om detta med varandra innan ni köper hus!!bstrand122 skrev:Samtidigt som både jag, och framförallt mina föräldrar, är måna om deras surt ihopsparade slantar så vill ju min flickvän känna att det är "hennes hus" lika mycket som mitt.
Det är ju alltid lite känsligt att ta upp sånt här men med dagens skiljsmässostatistik så... Likadant säger hon att det inte kommer att bli nåt tjafs om saken om det skulle ta slut, men det vet man ju hur det kan bli... :-/
Mitt råd till dig består inte i några exakta formuleringar om hur du ska öronmärka 'dina eller dina föräldrars' pengar, utan är av ovanstående art, dvs. var väldigt klara och tydliga med hur ni båda två ser på detta med er gemensamma ekonomi redan nu.
Min spontana och helt ovetenskapliga känsla är dock att det är väldigt skönt att vara ärligt och uppriktigt överens om sådana här saker innan man binder sig ekonomiskt (och för den delen även på andra sätt) till varandra.
Samt dessutom att kunna släppa känslan av 'mitt' och 'ditt' och istället verkligen känna vårt, men det är ju bara min personliga åsikt.
Avslutningsvis så skulle jag, om jag var du, fundera en extra gång på dina föräldrars 'erbjudande', speciellt om ni inte är i oundgängligt behov av det, är det 'erbjudandet' verkligen till gagn för ert förhållande!?
MVH och Lycka till//Christina.
Delar Christinas tankar fullt ut 
Det är en sak att planera för hur man skall dela en viss sak vid en separation; en helt annan hur man skall se på hela ekonomin i ett förhållande.
Sen är det så att ett förhållande är ingen affärsuppgörelse utan ett givande och tagande.
Lycka till!

Det är en sak att planera för hur man skall dela en viss sak vid en separation; en helt annan hur man skall se på hela ekonomin i ett förhållande.
Sen är det så att ett förhållande är ingen affärsuppgörelse utan ett givande och tagande.
Lycka till!
bstrand122:
Jag förstår hur du menar, jag och min sambo är i en liknande sits.
Jag tror att ni kan skriva ett papper om att vid en framtida försäljning så ska en viss summa (den summa du lagt in med egna sparmedel) gå direkt till dig innan vinstfördelningen görs. Är lite osäker på om man behöver få "avtalet" stämplat i Tingsrätten, eller om det räcker med att en person styrker era underskrifter genom att själv skriva under pappret.
Jag förstår hur du menar, jag och min sambo är i en liknande sits.
Jag tror att ni kan skriva ett papper om att vid en framtida försäljning så ska en viss summa (den summa du lagt in med egna sparmedel) gå direkt till dig innan vinstfördelningen görs. Är lite osäker på om man behöver få "avtalet" stämplat i Tingsrätten, eller om det räcker med att en person styrker era underskrifter genom att själv skriva under pappret.
Mina funderinga är vad som händer nu då din sambo studerat klart på högskolan? Kommer hon att få ett bra jobb/bra betalt? Vad har du för utbildning/jobb? Ponera att du blir arbetslös och hon försörjer dig i flera år, skall du då fortfarande ha "din del" vid en eventuell separation?
Jag är lite allergisk mot detta "ditt och mitt". Är man sambos och tänker dela liv ihop (vilket jag antar att ni tänker om ni skall skaffa hus ihop) så får man väl se till att hålla så pass sams att man inte behöver "hämnas" vid en eventuell separation. Varför skulle hon ha anledning att hämnas? Är denna summa verkligen så stor att ni vill riskera ert förhållande över att bråka om något som kanske inte kommer att ske?
Då det gäller dina föräldrars pengar kan de ju villkora sin gåva, det kan de få hjälp av en jurist med. Vi har gjort som så att mina föräldrar har köpt ett rum i vårt hus. De står inte med som ägare, men vi har skrivt på ett papper allihop att om vi säljer huset tidigare än 25 år så har de rätt att få tillbaka sin insats plus värdestegring baserat på den blivande köpeskillingen kontra vad vi gav för huset. (i så fall)
Sen så tycker jag faktiskt att om man skaffar hus tillsammans och tänker leva ihop, varför gifter ni er inte? Mina goida vänner levde ihop som sambos i alla år, fyra barn och hus ihop. Sen dog hon!
Inte nog med att DET i sig naturligtvis var en tragedi, det har skapat ordentliga problem för den kvaravarande sambon. Han vill nu låna lite till på huset för att kunna insallera solvärme. Det visade sig inte vara helt enkelt, eftersom bara havla huset var hans. De andra halvan är uppdead på de fyra barnen. Så han MÅSTE lösa ut dem, fölr att kunna låna på huset.
Så mina tips är:
1. Fundera och prata igenom detta ordentligt, inklusive alla eventualiteter som arbetslöshet och liknande. (tänk om hon vinner på Lotto!
)
2. Överväg att gifta er
3. Hur ni än gör, ta hjläp av en jurist att skriva antingen ett avtal, eller om ni gifter er - ett äktenskapsförord.
4. Fundera på om summan är värd den kil som kan slås in mellan er...
Lycka till!!!
Jag är lite allergisk mot detta "ditt och mitt". Är man sambos och tänker dela liv ihop (vilket jag antar att ni tänker om ni skall skaffa hus ihop) så får man väl se till att hålla så pass sams att man inte behöver "hämnas" vid en eventuell separation. Varför skulle hon ha anledning att hämnas? Är denna summa verkligen så stor att ni vill riskera ert förhållande över att bråka om något som kanske inte kommer att ske?
Då det gäller dina föräldrars pengar kan de ju villkora sin gåva, det kan de få hjälp av en jurist med. Vi har gjort som så att mina föräldrar har köpt ett rum i vårt hus. De står inte med som ägare, men vi har skrivt på ett papper allihop att om vi säljer huset tidigare än 25 år så har de rätt att få tillbaka sin insats plus värdestegring baserat på den blivande köpeskillingen kontra vad vi gav för huset. (i så fall)
Sen så tycker jag faktiskt att om man skaffar hus tillsammans och tänker leva ihop, varför gifter ni er inte? Mina goida vänner levde ihop som sambos i alla år, fyra barn och hus ihop. Sen dog hon!
Så mina tips är:
1. Fundera och prata igenom detta ordentligt, inklusive alla eventualiteter som arbetslöshet och liknande. (tänk om hon vinner på Lotto!
2. Överväg att gifta er
3. Hur ni än gör, ta hjläp av en jurist att skriva antingen ett avtal, eller om ni gifter er - ett äktenskapsförord.
4. Fundera på om summan är värd den kil som kan slås in mellan er...
Lycka till!!!
Det hände samam med mig och sambon.
Jag hade cash att casha ut för att kunna köpa ett hus som VI båda ville ha!
Jag tror det är i runda slängar 250 pix jag har stått ute med och haft jobb i 7 år (28 bast) medan hon bara pluggat.
What problemos? Man bor tillsammans, gör allt gemensamt, hjälper varandra i motstånd o.s.v.
Personligen tycker jag det låter ganska "egoist" att tänka när man bor tillsammans och varit tillsammans i typ 3 år "Huset är iofs mitt. Ditt är bilen. Den får du iofs när vi separerar. Bättre än inget"...
Sen om man skulle få barn och vid barnets 4-års ålder tvingas separera får ju hon köpa ut mig från huset till en summa som motsvarar en lya på 3:a som jag får bo i resten av livet ;D men sen träffar man en tjej som redan har barn och hon i sin tur köpte ut sin fd kille så flyttar man in till henne med hennes hus som blir gemensamt senare.
Ja, det går runt och runt 8)
Jag hade cash att casha ut för att kunna köpa ett hus som VI båda ville ha!
Jag tror det är i runda slängar 250 pix jag har stått ute med och haft jobb i 7 år (28 bast) medan hon bara pluggat.
What problemos? Man bor tillsammans, gör allt gemensamt, hjälper varandra i motstånd o.s.v.
Personligen tycker jag det låter ganska "egoist" att tänka när man bor tillsammans och varit tillsammans i typ 3 år "Huset är iofs mitt. Ditt är bilen. Den får du iofs när vi separerar. Bättre än inget"...
Sen om man skulle få barn och vid barnets 4-års ålder tvingas separera får ju hon köpa ut mig från huset till en summa som motsvarar en lya på 3:a som jag får bo i resten av livet ;D men sen träffar man en tjej som redan har barn och hon i sin tur köpte ut sin fd kille så flyttar man in till henne med hennes hus som blir gemensamt senare.
Ja, det går runt och runt 8)
Jag tycker det är väldigt vettigt att tänka till före. Är helt övertygad om att frågan inte har med bstrand122's känslomässiga förhållande till sin sambo. Min dotter jämte den nye sambon ställde precis samma fråga när de nu flyttat till den första bostadsrätten.
Det är inte bara detta att man kanske går åt olika håll en dag. Som tidigare nämnts gäller det även dödsfall som kan sätta den andra parten i en katastrofal ekonomisk sits. Jag tycker att det för er del är värt ett samtal med en jurist för att få ett resultat som funkar omutifallatt.
Det är inte bara detta att man kanske går åt olika håll en dag. Som tidigare nämnts gäller det även dödsfall som kan sätta den andra parten i en katastrofal ekonomisk sits. Jag tycker att det för er del är värt ett samtal med en jurist för att få ett resultat som funkar omutifallatt.
Vill nog iallafall rekommendera er att ta kontakt med en jurist/advokat før att få skrivit ett samboavtal, som står sig i såvæl upp- som nedgång av priser på husmarknaden... Før vad ær det som sæger att priset på huset bara kommer att gå upp??
/anna
/anna
Tja, med en jurist i huset undrade jag lite försynt vad jag (som inte är smack juridiskt bevandrad...) skulle tycka om alla dessa papper som kanske eller kanske inte räcker för att allt ska gå som man tänkt sig när man inte vill gifta sig med varandra (borgerligt alltså en lördag tar 7 sekunder ungefär...) och man ändå ska investera i hus tillsammans och kanske separerar eller tvärdör, - och fick ett leende till svar att; Ja men sambolagen är jättebra!!! Det är ju bra att de skriver en massa papper tillsammans, det är ju alltid trevligt att läsa! Och sambolagen ger oss jurister en massa extra inkomster...!
Jag läste nog dessvärre mellan raderna att ska man agera smart vad gäller ekonomi och hus ska man nog ringa kommunens borgerliga vigselförrättare på stört...
Inte gifta sig av privatekonomiska skäl eller för att det är praktiskt??? bstrand122 - jag blir faktiskt liite fundersam över just DEN grejen i din post... Och NÄ - jag menar inte att vara förarglig eller dum mot dig!!! Men om man inte har just precis DESSA anledningar till att gifta sig, varför gifter man sig då??? Sedan flera tusen är har äktenskapets FÖRSTA uppgift just varit att juridiskt reglera mellanhavanden mellan två människor som valt att leva tillsammans. Jag skulle kunna bluddra en massa om Maria och Josef och hur de var trolovade med varandra, och vad det dokumentet innebar av arvsregler och annat, men jag låter bli. Visst - "älska varandra" och annat är väl kul, men det är inte äktenskapets syfte primärt! Inte ens i kyrkan faktiskt! Ritualen för vigsel i kyrkan börjar faktiskt (läser innantill...
"Äktenskapet är en Guds gåva INSTIFTAT TILL SAMHÄLLETS BESTÅND..." ! Så privatekonomiskt eller praktiskt - skit samma! (sorry) *nynnar på bröllopsmarschen...* ...och hoppas trådstartaren inte blir arg på mig... :
Inte gifta sig av privatekonomiska skäl eller för att det är praktiskt??? bstrand122 - jag blir faktiskt liite fundersam över just DEN grejen i din post... Och NÄ - jag menar inte att vara förarglig eller dum mot dig!!! Men om man inte har just precis DESSA anledningar till att gifta sig, varför gifter man sig då??? Sedan flera tusen är har äktenskapets FÖRSTA uppgift just varit att juridiskt reglera mellanhavanden mellan två människor som valt att leva tillsammans. Jag skulle kunna bluddra en massa om Maria och Josef och hur de var trolovade med varandra, och vad det dokumentet innebar av arvsregler och annat, men jag låter bli. Visst - "älska varandra" och annat är väl kul, men det är inte äktenskapets syfte primärt! Inte ens i kyrkan faktiskt! Ritualen för vigsel i kyrkan börjar faktiskt (läser innantill...
Hej!
Mitt tips är att ni skall lösa detta i tid. Skriv ett avtal med juristhjälp om så krävs. Det viktiga är att ni hittar en lösning ni båda trivs med. Jag löste det inte i tid och sambo blev aldrig aktuellt. Detta pga att vi inte såg/förstod varandras situation förrän det var för sent.
//J
Mitt tips är att ni skall lösa detta i tid. Skriv ett avtal med juristhjälp om så krävs. Det viktiga är att ni hittar en lösning ni båda trivs med. Jag löste det inte i tid och sambo blev aldrig aktuellt. Detta pga att vi inte såg/förstod varandras situation förrän det var för sent.
//J
Men att skaffa hus ihop är ju ett tecken på att man älskar varandra och vill leva ihop med varandra, och då förstår jag inte varför man inte kan passa på att gifta sig OCKSÅ. Inte bara för att det är praktiskt, utan för att man även älskar varandra. För att försäkra sig om att den man älskar får det bra även om man själv dör. För att visa varandra och omgivningen att man menar allvar med varandra. Är man sombo är det "bara att göra slut" den dagen man ledsnar, är man gifta krävs det lite mer, vilket förhoppningsvis gör att man tänker ett steg längre och jobbar lite till på det.
Ingen förväntar sig ju att flytta till ett hus och bo där i 30 år utan att underhålla huset, men många flyttar ihop och förväntar sig att det skall fungera utan underhåll. Ett förhållande kräver underhåll precis som ett hus, och en del i underhållet (enligt min såsikt alltså) är att klart och tydligt deklarera för både varandra och omgivningen att man älskar varandra genom att gifta sig. Lite att kasta loss och kasta sig ut på djupare vatten - det är inte bara att dra den dagen man tröttnar, man är beredd att kämpa för varandra.
Fast bstrand122, du och din sambo får naturligtvis göra precis som ni vill, det var bara ett råd!
Tycker ni att det är bättre att reglera detta med paper och avtal ska ni naturligtvis göra det, men då tycker jag ni ska ta hjälp av en jurist, så det blir gjort på rätt sätt. Lycka till! 
Ingen förväntar sig ju att flytta till ett hus och bo där i 30 år utan att underhålla huset, men många flyttar ihop och förväntar sig att det skall fungera utan underhåll. Ett förhållande kräver underhåll precis som ett hus, och en del i underhållet (enligt min såsikt alltså) är att klart och tydligt deklarera för både varandra och omgivningen att man älskar varandra genom att gifta sig. Lite att kasta loss och kasta sig ut på djupare vatten - det är inte bara att dra den dagen man tröttnar, man är beredd att kämpa för varandra.
Fast bstrand122, du och din sambo får naturligtvis göra precis som ni vill, det var bara ett råd!
Håller med fullt och fast! Barn och giftermål hör ihop! Jag är så gammalmodig att jag vill att mamma och pappa ska vara gifta och alla ska ha samma efternamn...bstrand122 skrev:Man kan även jämföra lite med att skaffa barn. Väldigt många skaffar barn innan de är gifta. Är inte det ett ännu större engagemang som borde leda till omedelbart giftermål?
Vi väljer nu att köpa hus innan vi har barn och kommer inte skaffa det än på minst ett par år ??? så att vi istället kan njuta till fullo av fördelarna med ett hus. 8)
Vi gofte oss för snart fem år sedan och det kostade 10.000kr, kändes som en helt ok kostnad, 50.000 vet jag inte om jag skulle velat lägga...
Gifta sig är väl ok?
Man bör ju göra det av känslomässiga skäl och som ett bevis på att nu är det vi två. Fungerar allt bra i förhållandet så är det inga problem vare sig med att gifta sig, köpa hus eller vad man nu gör. Som båda är med på.
Men tyvärr fungerar det inte alltid som man tänkt sig och skilsmässan är ett faktum.
Då känns det kanske inte så kul att om den ena parten har skickat in alla pengar, arv, eller vad det nu är, att det skall delas och bli en "bra" ekonomisk deal för den ena parten. Speciellt om denne har träffat en ny samtidigt som den är den stora vinnaren ekonomiskt.
Så den som från början var snäll och satsade, förlorade och ser nu fd sambon/frun få pengarna och flytta ihop med en ny person samt kanske ta barnen också. Då köper dom ett nytt hus, åker på kärleks semester, etc som finansierats av till vissa delar av den som från början var snäll och kanske blivit lämnad. Det känns nog inte så kul.
Sen så är det tyvärr ofta som svärföräldrarna lägger sig i. En skilsmässa är en jobbig process. Man är svag, påverkas och självklart går svärföräldrarna in och kräver vad som är rätt, till förmån för deras barn..... Eller så är det bästa väninnan, kompisen, etc. En brutal hetsjakt är ju inte ovanligt.
Såg en Merca cab i Gbg för ett tag sen. En Mb 55 AMG tror jag det var. En snygg kvinna körde. Texten därbak var "Nyskild". Ett talande exempel.
Det som respektive part hade med sig in i boet bör det avtalas om att det tillfaller ursprungsägaren. Gemensamma inköp gemensamt.
Vid dödsfall, självklart skall ett testamente upp samt försäkringssituationen ses över.
Man bör ju göra det av känslomässiga skäl och som ett bevis på att nu är det vi två. Fungerar allt bra i förhållandet så är det inga problem vare sig med att gifta sig, köpa hus eller vad man nu gör. Som båda är med på.
Men tyvärr fungerar det inte alltid som man tänkt sig och skilsmässan är ett faktum.
Då känns det kanske inte så kul att om den ena parten har skickat in alla pengar, arv, eller vad det nu är, att det skall delas och bli en "bra" ekonomisk deal för den ena parten. Speciellt om denne har träffat en ny samtidigt som den är den stora vinnaren ekonomiskt.
Så den som från början var snäll och satsade, förlorade och ser nu fd sambon/frun få pengarna och flytta ihop med en ny person samt kanske ta barnen också. Då köper dom ett nytt hus, åker på kärleks semester, etc som finansierats av till vissa delar av den som från början var snäll och kanske blivit lämnad. Det känns nog inte så kul.
Sen så är det tyvärr ofta som svärföräldrarna lägger sig i. En skilsmässa är en jobbig process. Man är svag, påverkas och självklart går svärföräldrarna in och kräver vad som är rätt, till förmån för deras barn..... Eller så är det bästa väninnan, kompisen, etc. En brutal hetsjakt är ju inte ovanligt.
Såg en Merca cab i Gbg för ett tag sen. En Mb 55 AMG tror jag det var. En snygg kvinna körde. Texten därbak var "Nyskild". Ett talande exempel.
Det som respektive part hade med sig in i boet bör det avtalas om att det tillfaller ursprungsägaren. Gemensamma inköp gemensamt.
Vid dödsfall, självklart skall ett testamente upp samt försäkringssituationen ses över.